Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra Mac OS X Server på Intel?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 15:15

Mac OSX server fungerande på Intel borde väl komma tycker man .
Nån som hört nåt?

Lär väl komma framöver men eftersom inte Apple presenterat några Intel-servrar än så är de ju inte nån brådska.

Ursprungligen av Johan S:

Lär väl komma framöver men eftersom inte Apple presenterat några Intel-servrar än så är de ju inte nån brådska.

Jo, om man vill köpa en ny Mac Mini ock köra Mac OS X Server på. Inte helt ovanligt.

Det är väl inte så Apple tänkt sig att man ska köra OSX Server? Isåfall borde dom ju släppt en Intel-version

Ursprungligen av Johan S:

Det är väl inte så Apple tänkt sig att man ska köra OSX Server? Isåfall borde dom ju släppt en Intel-version

Köper jag en licens för Mac OS X Server så tycker jag inte att Apple ska tänka sig någonting om vad jag sedan kör den på.

Men det mest troliga är nog att allt i Mac OS X Server inte är universellt än.

Ursprungligen av Björn Leander:

Köper jag en licens för Mac OS X Server så tycker jag inte att Apple ska tänka sig någonting om vad jag sedan kör den på.

Men det mest troliga är nog att allt i Mac OS X Server inte är universellt än.

Steve Jobs: EVERY version of OS X have been compiled for both Intel and Power PC ... this have been going on for the last FIVE years ...

OS X Server inte Universal .. skulle inte tro det :rolleyes: kan garantera att OS X Server finns som Universal ... bara det att Xserver finns inte som intel än så därför släpper Apple inte OS X Server än ... Tror vi ser en Intel version av Xserve I höst ...

kan lite surt när vi precis har investerat i en Xserve ... men å andra sidan så tror jag att Apple kommer att ha support och släppa OS X Server för PowerPC under många år ...

Jag menar servrar och telefonväxlar är den största investeringen ett företag får göra ..

Jag TROR att dom som kommer investera i en intel Xserve kommer vara post-production houses som jobbar med 3d och liknande... för en render farm ...

OS X Server finns säkerligen för Intel frågan är admin programmen gör det, troligtvis men jag tror heller inte att de släpper OS X Server för Intel innan Xserve kommer med Intel processorer.
För det är på Xserve Apple vill att vi ska köra OS X Server på inget annat.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

OS X Server finns säkerligen för Intel frågan är admin programmen gör det, troligtvis men jag tror heller inte att de släpper OS X Server för Intel innan Xserve kommer med Intel processorer.
För det är på Xserve Apple vill att vi ska köra OS X Server på inget annat.

sant

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-30 12:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

OS X Server finns säkerligen för Intel frågan är admin programmen gör det /.../

Adminprogrammen finns som UB. Jag har dem installerade på min MB.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 10:08

Det fungerar INTE att installera OS X Server 10.4 på min Mac Mini Core Solo i alla fall.
Får något felmeddelande att hårdvaran inte är kompatibel. Dock finns "Mac Mini" omnämd som plattform som det skall kunna gå att installera i den read me som hoppar igång vid insallationen.

Någon mer som testat på Intel-burk?

Köpte ju minin enbart för att kunna köra servr på den...

Mac OS X Server är för PPC än så länge. Precis som det diskuteras i tråden.
När OS X Server släppts för Intel plattformen vet ingen i dag.

En annan diskussion varför är det bara Mac-folk som köper den billigaste maskine de kan hitta för att köra server på? Helst av allt den som stått i garderoben i ett par år...

Inget illa ment om dig donSisu.

Ingen på PC världen skulle få förs sig att köpa den billigaste Dellen och trycka in Win 2003 Server på den. Eller har jag missat något?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ingen på PC världen skulle få förs sig att köpa den billigaste Dellen och trycka in Win 2003 Server på den. Eller har jag missat något?

Nu spelar du nog i en division som är några pinnar högre upp än min, men det är inte alls ovanligt med "sketdatorer" som servrar i min bekantskapskrets.

Fast iofs, de kör ju oftast Linux på dem i så fall.

Skulle tro att OS X Server kommer som universal samtidigt med Mac Pro oavsett om xserve släpps samtidigt eller inte. Det är ju trots allt många som kör PowerMacar som servrar för att de inte har (eller behöver) något rack.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 22:52

@Mattias
För att man kan!

Vilket inte är, precis som du säger, lika lätt på PC-sidan!
5k kronors PC som sever...yeah, right!

Nja...tog nog i lite där...kör ju givetvis minin redan från out-of-the-box, men med en LaCie-HD skulle den "lätt" kunna fungera som server också.
Hade jag haft ett större och mer seriöst behov så hade hårdvaran nog sätt rätt annorlunda ut!

Har även en rykande ny fin Powermac som självklart skulle fungera enormt mycket bättre som server, men den har lite annat för sig...

Mvh
//donSisu

Nån som läst nåt om vad som gäller med Intel-versionen av Mac OS X Server 10.4 nu när den släppts? Finns den tillgänglig som billig uppgradering för oss som äger PPC-versionen men som vill köra det på en Intel-Mac mini?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 14:31

Om man konfigurerar en Mac Pro på AppleStore kan man välja OS X server som tillval. Tyder ju på att det finns en fungerande version eller?
Det står inget speciellt om leverenstid

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 11:24

Läs mer om hur du sätter upp och administrerar Intel-baserade Mac-klienter (ENG)
http://www.apple.com/support/macosxserver/intel/

"Mac OS X Server supports Intel-based Mac OS X servers and clients. If you have or are planning to add Intel-based Macs to your Mac OS X Server system, these articles will help you set up and manage them."

The shrink-wrap retail version of Mac OS X Server 10.4.7 (Universal) supports Intel-based Macintosh computers that meet the system requirements (http://www.apple.com/server/macosx/specs.html). Note: You cannot install earlier versions of Mac OS X Server on Intel-based Macintosh computers.

Intel-based Mac OS X clients can connect to PowerPC-based Macs running any version of Mac OS X Server.

"The Server Admin Tools for Mac OS X Server 10.4.7 can also be installed on Intel-based Macintosh computers with Mac OS X 10.4.4 or later. For more information, see this article. "http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302923

Jaha, då gäller det bara att uppdatera skivan med icke 10.4.7 till 10.4.7 så ska det gå att installera!

//donSisu

Ursprungligen av donSisu:

Jaha, då gäller det bara att uppdatera skivan med icke 10.4.7 till 10.4.7 så ska det gå att installera!

//donSisu

Jag kanske är blind, men jag hittar inte detta någonstans på Apple-sidorna....!? (dvs, hur man uppdaterar sin 10.4-skiva till 10.4.7)

Hilfe! :-?

1
Bevaka tråden