Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utymmet minskar hela tiden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en ibook G4 med en 40 gb hårddisk. Jag har haft den ett bra tag men sen någon månad eller några månader så varnar min dator att startdiskens lediga utrymme är väldigt lite, och då kollar jag och ser att det är cirka 200mb kvar, fast det ska vara ca 1,2 gb ledigt, hhur kan det förekomma!? Det räcker egentligen att jag bara startar om datorn så får jag tillbaka det, men det är illa störande att behöva göra det hela tiden..
nån som kan hjälpa mig?

Temporära filer och virtuellt minne på disken gör att mer plats tas upp eftersom du använder datorn. Du bör ha mer ledigt äm 1,2 GB så kommer den sluta klaga..

jasså? fy vad jobbigt... måste leva med det tills införskaffandet av en ny hårddisk och dator

Men släng tills du har 3-4 GB ledigt så bör de fungera bättre..

Man brukar säga att man generellt ska ha 10% av disken ledig för att saker ska fungera bra.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-08-08 08:56

Kolla med aktivitetskontroll. Vissa program har en helt otrolig förmåga att sopa till sig virtuellt minne. Till och med små widgetar kan ta sanslöst med minne av alla sorter.
En defragmentering av hårddisken är inte dum ibland.
Förr kunde man "bygga om skrivbordet", t om OS 9. och det satte en otrolig sprut på datorn men jag hittar inget program som gör det i Mac OS X.
Är det någon som vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-08 09:56
Senast redigerat 2006-08-08 16:37
1
Bevaka tråden