Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virituelt nätverksljudkort

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-08 12:46

Satt och klurade lite på alla sladdar jag kopplar in och ur min powerbook hela tiden. Kom fram till att ljudsladden var svår att klara sig utan. Började fundera på om det inte skulle gå få bort den också, om jag kopplade ljudsladden till min server istället och streamade allt ljud dit via det trådlösa nätverket.

Frågan är bara hur. Det finns ju ganska gott om program för att stream musik osv. Men jag vill stream allt ljud, det bästa vore om man kunde få upp ett virituelt ljudkort. Då skulle man kunna välja att skicka allt ljud till server och spela upp det där igenom.

Gjorde lite sökningar på området hittade något som heter EsounD om eventullt skulle kunna klara av det jag vill men det verkade inte ha hänt något med det sedans 2001 eller så kändes ganska gammat.
Hittade även http://www.cs.drexel.edu/~vp/EthernetSpeaker , de ser ut att ha gjort precis det jag vill men till openBSD. Även något som heter NAS (network audio system) och Pulsesound (http://pulseaudio.org/) inget verkar dock stöda Mac OS X.

Undrar om någon av er känner till något annat program som kan göra det jag vill eller ver hur man får något av de programmen jag pratat om att göra det jag vill?

/Tegel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 13:27
Ursprungligen av tegel:

Satt och klurade lite på alla sladdar jag kopplar in och ur min powerbook hela tiden. Kom fram till att ljudsladden var svår att klara sig utan. Började fundera på om det inte skulle gå få bort den också, om jag kopplade ljudsladden till min server istället och streamade allt ljud dit via det trådlösa nätverket.
/Tegel

Tegel,

Vill du köra ut ljudet via det trådlösa nätverket är ju Apple's egen AirPort Express ett bra val. Du ansluter den till ett vägguttag nära stereon, för att sedan koppla en ljudsladd mellan AEX:en och stereon.

Som "standard" är det bara iTunes som kan skicka ljud till en AEX, men kompletterar du med programmet AirFoil kan du spela upp ljudet från valfritt program.

En annan lösning är att införskaffa en av de många små FM-sändare som finns på marknaden, avsedda för ex.v. iPods. De ansluts till valfri ljudkälla (i detta fall din PowerBook), för att sedan via FM-bandet sända ljudet till en stereo. Tills för ett tag sedan var denna lösning förbjuden i Sverige, men det skall sedan en tid vara tillåtet även här...

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Fann just denna tråd här på 99mac som tar upp ämnet...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-08 16:27

hittade JACK OS X ( http://jackosx.com/ ) som med netJack verkar göra ungefär det jag vill på ett relativt smidigt sätt, dock var netJack tillfälligt borttaget på grund av någon bug men det skulle snart komma tillbaka igen.

Tycker inte att det riktigt är så prisvärt med en AirPort Express när man redan har en bra router, vore dock kul om det skulle komma något i stil med pinhead som det pratades om ett tag som emulerar en Airtunes server. Nu verkar dock pinhead har försvunnit helt och hållet...

1
Bevaka tråden