Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet via bluetooth-adapter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 21:06

Hej!
Jag har inhandlat en Airport express och tänkte ansluta en PC och en Mac mini (PPC) till internet trådlöst genom den. PC´n har inbyggt trådlöst och fungerar utmärkt med airporten. Macen har däremot inget inbyggt och jag kör istället med en USB Bluetooth adapter från Macally som skulle funka finfint enligt Applecenter i Umeå.

Problemet är att jag förstår inte hur jag ska göra. Det går inte att köra den vanliga Airport inställningsassistenten eftersom den bara frågar efter aiport-kort. När jag testar administrationsverktyget för airport kan den inte läsa inställningarna för basstationen.

Vad ska jag göra??? Har suttit och strulat med detta hela helgen nu.

Till saken hör att PC´n ser flera nätverk i huset men det gör inte macen så jag undrar om det funkar överhuvudtaget med bluetooth adaptern.

Jag är mycket tacksam för eventuella förslag!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-30 21:21

Macen måste ha Airport eller liknande. Det går inte med Bluetooth, det kvittar hur länge du sitter. Du får lämna tillbaka den där som de har lurat på dig, den är inte kompatibel med Airport eller annat wifi, som egentligen är samma sak.

Den här är däremot en billig och bra lösning:
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 21:45

Vilka jäkla lurendrejare! Men med planex-mojängen kan jag alltså ansluta till airport expressen eller måste den också bytas ut?
Tack så mycket för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-30 22:27

Tjenare!

Den där Planex grejjen är bra och fungerar med din Airport också! Men du måste köra både din pc och din mac med WEP-kryptering på airport-routern, för att det ska fungera.

Vet du vad, den planex-adaptern fungerar med både pc och din mac, men nu har din pc en fungerande sak redan.
- me know... i got one GW-US54GZL och har windows på min bärbara pc

Bluetooth har jag sett att det finns routrar som innehåller och skulle teoretiskt kunna fungera, men max hastigheten hade varit 2 Mbps istället för 54 Mbps som en nätverkskort ska kunna köra i. Så det var bra dumt sagt av killarna i Umeå att hitta på en sån sak...?

Planex

Hej
Jag har intresserat läst diskussionerna om Planex GW-US54GZL - 54 Mbit/s USB-nätverksadapter. Jag har en iBook G3 500 MHz, med USB 1.3.8 (om jag fattat rätt). Jag vill mest ha trådlös möjlighet när jag är på resa med iBook:en. Min fråga är: kan jag logga in på nätet på SJ:s tåg med hjälp av den här mojängen?
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 16:56

Du kan logga in på vilket trådlöst nätverk som helst med en Planex.
Tillägg; under förutsättning att det okrypterat, eller att du har lösenord.

Tack. Jag antar att SJ:s är okrypterat. Lösenord får man tydligen. Jag har iaf beställt en Planex nu. Så får vi se. Tack för hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 17:19

Hej! Nu har jag fått planexen. Den fungerar utmärkt! Tack för hjälpen!
Nu har jag tyvärr ett nytt problem; Jag kan inte logga in på nätverket med PCn. Det gick med PCn ensam först men så fort jag lyckades komma ut på nätet med macen fungerade det inte längre med PCn. Den hittar inte basstationen överhuvud taget. Några idéer?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 17:41

Nu fick jag det att fungera!

1
Bevaka tråden