Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur visar ni era bilder för kunder?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-09 17:47

1) Nu har bilder plockats in i Datorn, och de är färdiga att visa för kunden (se www.99mac.se/digitalfoto/99028-nystart-fotografering-tips-arbetsfloede-program.html), tex bröllop eller för privata kunder. (När det gäller professionella kunder kan de mycket väl se detta på skärmen.)
Hur gör ni då?
- Visar på datorn?
- Visar på TV?
- Lämnar in för kopiering, och visar kopior?
- Skriver ut bilder på färglaser eller bläckstråle på vanligt färgkopieringpapper eller fotopapper?
- Lämnar med en CD skiva som de kan titta på?
- m.m.

2) Om kunden vill ha bilder digitalt hur hanterar ni detta?

3) Hur skyddar ni era bilder när de vill ha digitala bilder för påsyn, tex om de skall visas utomlands?

• Oregistrerad
  • 2006-08-09 18:37

1) Visar mina bilder till kund på dator, t ex bröllop. Skickar iväg ett bildspel gjord med photoshop till kunden, eller på min websida. Inte alltid, men ofta.
2) ?? kund som kund, cd eller dvd dom får betala, samt någon slag nyttjande avtal med berörd kund.
3) Vattenmärke, lågupplöst till tusen eller färgtricket.
Ilkka

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-10 16:35
Ursprungligen av Ilkka:

1) Visar mina bilder till kund på dator, t ex bröllop. Skickar iväg ett bildspel gjord med photoshop till kunden, eller på min websida. Inte alltid, men ofta.
2) ?? kund som kund, cd eller dvd dom får betala, samt någon slag nyttjande avtal med berörd kund.
3) Vattenmärke, lågupplöst till tusen eller färgtricket.
Ilkka

När du skickar iväg ett bildspel skyddar du det då?
Färgtricket?

• Oregistrerad
  • 2006-08-11 09:02
Ursprungligen av Sten_n:

När du skickar iväg ett bildspel skyddar du det då?
Färgtricket?

Bildspelet så lågupplöst som möjligt!
Ger fullkomligt f**n i hur dom uppfattar bilderna, för det är 9 av 10 av dem som ändå inte förstår hur det ska se ut, håller med dig MJG. Dom ser bara sas"kortet" bilden, inget annat.
Färgtricket, hmm nån yrkeshemlighet skall jag få ha kvar, eller?

Ilkka

1: skiva... alltid skiva. Enkel CDR-skiva med alla bilder på (efter en snabb rensning av mig). Denna får dom behålla. storleken 600*400. Snabb uppskärpning med funktionsmacro och konverterade till srgb. Slänger också med beställningformulär baserat på storlekar möjliga. Sedan ett tillägsark för skumma storlekar (mina kunder får välja fritt men det blir lite dyrare).

Nån gång har jag ansträngt mig lite extra på cdren och lightscribat på den... iövrigt vanlig enkel cdr.

JO: alla bilderna i rooten på skivan. På det sättet kan dom kolla på dom i dvdspelare också... det är alltid kul för släkten.

2: Som sagt. Dom får en cdr... mina .raw lämnar jag aldrig ut. färdiga .jpeg har det hänt... för mycket pengar ^^

3: som sagt... låg upplösning... inget annat behövs imo...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-10 16:41

1. Visning på websajt - vattenstämplat, lågupplöst.
2. Leverans via Inet - kunden får en länk - klickar han/hon på den laddas dom högupplösta bilderna ner till kundens dator.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 17:15

vattenmärke är bäst

En fråga till alla som jobbar med bilder mot kund; är ni inte rädda att kunden sitter på en gräsligt dålig skärm som visar färger lite hipp som happ när ni ber dem kika på bilderna på webben? De kanske tycker flera av bilderna ser riktigt illa ut när felet egentligen ligger hos dem själva. Eller informerar ni om detta? Att ingen annan webbläsare än Safari (och IE Mac som ändå måste anses vara utdöd) läser färgprofiler gör ju inte saken bättre, eller?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-10 19:25
Ursprungligen av pertoyra:

En fråga till alla som jobbar med bilder mot kund; är ni inte rädda att kunden sitter på en gräsligt dålig skärm som visar färger lite hipp som happ när ni ber dem kika på bilderna på webben? De kanske tycker flera av bilderna ser riktigt illa ut när felet egentligen ligger hos dem själva. Eller informerar ni om detta? Att ingen annan webbläsare än Safari (och IE Mac som ändå måste anses vara utdöd) läser färgprofiler gör ju inte saken bättre, eller?

Mina kunder snöar inte in på sånt. Dom ser om det är en bra bild (har inget med pixlar, färger och upplösning att göra - eller om dom inte tycker att bilden har "uttrycket". Mina kunder utgår givetvis från att originalen håller högsta "tekniska" kvalitet - vad skulle dom annars utgå ifrån?

1
Bevaka tråden