Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

högerklicka genom att ha två fingrar på styrplattan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 18:20

läste i ngn tråd här på forumet där en kille skrev att man kunde högerklicka genom att ha två fingrar på styrplattan och klicka samtidigt (hittar inte tråden nu). fungerar dock inte på min macbook. är det ngn speciell inställning man måste göra?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-08 18:41

Systeminställningar -> Tangentbord & mus -> Styrplatta

  • Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:47

Fungerade på en macbook jag testade enligt ovan instruktion

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 19:17

fungerar nu! var ju bara att bocka för det alternativet. riktigt bra inställning. mkt bättre än att ctrl-klicka.

När tvåfinger-scroll kom, till då nya PB 2005, tog det två röda innan det fanns ett för hack hur man fick det samma på äldre versioner av PB.

Nu finns det tvåfinger-högerklick till MBP, men var är hacket för att få det samma på min 2005-PB? Har någon hört eller sett något?

Jag har redan frågat detta i en egen råd och fick svaret att använda iScrol2. Detta ger dock enbart vad man redan har på en 2005-bok; tvåfinger-scroll. Dock kan man i beskrivningen för det samma läsa att hela styrplattan är ersatt i 2005-böckerna. (Please note that this is not just the driver for the 2005 models hacked to run older models - the new models use a completely different trackpad and driver. iScroll2 is based on Apple's AppleADBMouse-209.0.10 driver for the trackpads found on older models, which is available as part of the publicly released Darwin source code (and covered by the APSL). The code added for supporting two-finger scrolling was written from scratch.) Är det samma med Intel-böcker, att det är en helt ny styrplatta igen? Dvs. är det helt enkelt inte möjligt att tvåfingerhögerklicka på PPC-böcker?

Jag är trött på att ctrl-klicka, speciellt då man ser att man faktiskt inte behöver.
Enknappsstyrplatta i all ära, ja den är snygg, men vad är meningen om man hela tiden skall upp på tangentbordet och hitta ctrl?

/ kalle.

Min Powerbook är förvisso från slutet av 2004, men det ska väl inte vara någon skillnad. Det funkar i alla fall utmärkt med iScroll2 och två finger-klick. Använder det hela tiden, och klarar mig inte utan...

???
Det står som underrubrik i versiontracker "two-finger scrolling for pre-2005 PowerBooks & iBooks"
Frågan kvarstår, hur får man tvåfingerhögerklick på en post-2005 PowerBook?

Verkar ännu konstigare om det går på en pre-2005a.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 21:48

Lite osäker, kolla http://www.macupdate.com/info.php/id/12800 (SideTrack)

1000 1000 1000 tack!!!!!
Där satt den! Jag säger som "YES!" brukar säga: YES!
(Inte tvåfingermodellen men fortsatt enhandsgrepp på Macken, vilket var önskan)
Nu skall bara jag och Macken kallibreras då tvåfingerscrollen, som sitter i rygggkotan, nu samtidigt har ersatts med enfinger dito. Men men, huvudsaken är att jag har fått vänsterhanden fri till kaffemuggen.
Än en gång, Thank you very many!

/ kalle.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 23:07

Perfa!

1
Bevaka tråden