Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillåta användning av Nätverksinställningar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-09 17:51

Hej,

Finns det något sätt (och i så fall hur) möjlighet att ge en standard användare i Tiger möjlighet att administrera Nätverksinställningarna?

Vi har många som reser med och behöver ha tillgång till internet på många olika platser, dock vill vi inte ge dom admin rättigheter då detta skulle döda hela (iaf halva) funktionen med användarkonton.

Mvh Marcus

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-08-09 20:27

Vilka parametrar är så unika att det inte fungerar med alternativet Automatisk?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-10 09:44

Inte säker på att jag förstod dig rätt, men..

Vanligtvis kör vi DHCP, det fungerar i de flesta fall, men dock inte alltid. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag kan inte ändra från dhcp till statisk adress utan att vara inloggad som admin. Ibland tillkommer ju även lite proxy inställningar, det brukar man ju däremot lätt kunna ställa in via respektive program om och när det behövs.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-10 10:09

Skapa en unik adminID på varje maskin och ge användarna lösenordet (men inte IDn).
Användarna loggar in som vanligt med sin egen ID. Men när de är inne och vill ändra t.ex. nätverksinställningrna så anger de lösenordet för adminkontot i.st.f. sitt eget lösenord. I princip köra sudo.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-08-10 10:50

Alltså skapa ett adminkonto(?) på varje maskin, ge dom lösenordet, men inte vilket användarnamn. Ser inte skillnaden på det här och att ge dom en maskin med fulla admin rättigheter, med skillnad från att dom arbetar på ett standardkonto och när dom behöver göra något som kräver administratörsrättigheter så ger dom lösenordet för det andra adminkontot. (så som man ska använda principen av admin/standard konton).

Jag skulle dock vilja begränsa det till bara nätverksinställningarna utan att ge användarna mer rättigheter änså. Hence, våra desktop användare som inte har laptops kör på samma princip, men behöver aldrig justera nätverksinställningar. Strävar efter någon slags unison lösning så långt som det är möjligt.

1
Bevaka tråden