Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter om min låda?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 16:03

hej!
jag har inga kunskaper inom grafiska området,jag skulle vilja få lite råd,hur placerar jag mina ikoner så det ser enklare att se vad jag erbjuder, det som jag ska erbjuda är öppen källkod installationer.
har lagt ikoner som representar inga licenser,multi användare,backup. ni vet själva

lichi

Jag är inte riktigt säker på vad du menar.

Skall den "låda" du har bifogat vara en symbol/logotyp för en konsulttjänst du vill erbjuda, eller skall lådan vara en symbol till en programvara? Eller är lådan en rendering av en tänkt riktig fysisk låda som du skall ha din programvara i?

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 16:39

det ska vara en symbol till konsulttjänster som jag ska erbjuda, jag säljer inga programvaror bara installationer.

Ursprungligen av Lichi:

det ska vara en symbol till konsulttjänster som jag ska erbjuda, jag säljer inga programvaror bara installationer.

ok, då förstår jag.

Jag tycker du försöker berätta för mycket med din logotyp. Du försöker berätta en hel historia, och det blir ofta inte bra, trots att bilden är fin.

Om jag skulle se logotypen utan nån beskrivning skulle jag tro att det var en produktsymbol för ett "opensource officepaket", ungefär.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 17:12

man får så lite respons här

Ursprungligen av Lichi:

Respons:

1. Det är nog snyggare om du har samma perspektiv på ikonerna som lådan har

2. Såg i en annan tråd att du tycker "Web 2.0"-trenden är uttjatad. Jag tycker likadant om"fake software box"-grejen.

Ursprungligen av Lichi:

Fyra svar (fem med mitt) på en och en halv timme är väl inte fy skam?

Har du funderat på om det inte är bättre att faktiskt använda text? Ikoner har sina användningsområden, och att kommunicera något sånt kan vara mycket svårt, framförallt med den grafik du valt.

Som jag ser det har du en grå låda med symboler som för mig betyder:
• Hierarkisk struktur
• Kontorsarbete
• Användargrupper
• Schema
• Kopia/back-up
och
• fotografering

Ta gärna reda på vad de ikonerna betyder för din målgrupp.

• Oregistrerad
  • 2006-08-10 17:30

Du kan ju testa att slänga in bilden för kommentarer på grafisktforum.org, där kan du nog få lite mer matnyttig feedback. Inte för att det inte håller till branschfolk här, men vikten ligger inte på grafisk form direkt

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 19:35

software box är oxå uttjatad men grejen är att jag inte säljer en programvara och min fake låda har ingen mirror effekt hehehe.
tack Niklas för din inlägg.. jag ska nog byta ikoner..;)

• Medlem
  • Lund
  • 2006-08-10 20:04

Ärligt talat så tycker jag det ser plottigt och fult. Tror att du kommer längre med bara text och tycker att Niklas här ger en mycket bra beskrivning om vad du kanske ska göra tänka på.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-10 20:40

ikon placering dra ner mycket..ikoner verkar alldeles för tydliga tror jag..

Lichi. Som jag förstått det så vill du göra en logotyp för ditt konsultföretag som är aktivt i branscherna vilka brancher?

Har du något namn på ditt företag, det bör definitivt finnas i samband med logotypen och kan också ge vägledning om hurdan den ska vara.

Andra frågor du ska ställa dig själv är t.ex:
• Vad ska logotypen reflektera? Stabilitet? Dynamik? Hi-tech?
• Hur ser mina kunder på mitt företag idag? Vad händer om jag gör något som i deras ögon är nytt/oväntat?
• Vill du verkligen själv lägga ner tiden på att göra detta arbete eller är det värt att leja bort till någon som är proffs på området?

När man bestämt sig om ovanstående så kan man gå vidare:
• Rita flera alternativ.
• Fundera över vad som är bra/dåligt och vad som kan förändras och hur.
• Rita flera alternativ.
• osv.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-08-11 12:03

hej igen!
Ikonerna ska skrotas, själv vet jag inte vad jag ska skriva..behöver mera inspiration..jag ska fråga en kompis som är illustrator. jag alltid utbyter tjänster mot något

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 12:17

Börja i denna ordning,

1: Vad ska jag sälja
2: Till vilka
3: Hur tar dom till sig information
4: Vad ska jag heta
5: Hur ska jag se ut.

1, 2, 3 måste svaras på innan man vet hurvida en logga kan fungera eller inte - det är svårt för att inte säga onödigt att börja på No5 - det tar lång tid att börja om.

Men kan du svara på 123 som en grund brief till den som ska göra nummer fem, så kan man börja jobba.

Det jag menar att det kan räcka med en illustrativ logga som visar något öppet, och bolaget heter Kjell-Kod och under har man en "usp" som skriver
- program för alla.

Nu är detta bara ett försök att beskriva hur jag tänker. Inte i sig en "färdig" produkt alltså.

Det jag behöver för att kunna börja bedöma hurvida ett förslag är bra eller inte så måste i alla fall jag förstå dessa 3 första grundläggande ideérna.

Vänligen
/Tangen

1
Bevaka tråden