Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rosetta krånglar, och det rejält

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var man då med Intel-mac sedan någon vecka tillbaks och det är i vissa avseeneden en mycket trevlig upplevelse, men i andra en riktig pina i röven. På min Macbook krånglar Rosetta rejält. Så fort datorn varit igång i mer än 15-30 minuter är det lögn i h-e att få något icke universal binary-program att starta. Det är klippt varenda program som ska emuleras som krånglar. Är det någon annan som upplevt detta problem, och vad gjorde ni i så fall åt det? Är det bara en omintallation som hjälper måhända?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-06 19:21

Inga problem på min MBP. Har du provat att reparera skivbehörigheter? Omstartat?

Yes!!

Jodå, bådadera. Det fungerar som sagt i en liten stund efter omstart, men sen återkommer det.

Hur mycket/lite minne har du i MBn?

vad är det som krånglar? Hur mycket minne har datorn?

Än så länge bara 512. Pengarna räckte inte till mer den här månaden. Det skulle det väl iofs kunna vara, men just att ALLA program som ska emuleras vägrar starta. De bara står och studsar en stund i dockan och vägrar sedan att starta

Ursprungligen av denjohan:

Än så länge bara 512. Pengarna räckte inte till mer den här månaden. Det skulle det väl iofs kunna vara, men just att ALLA program som ska emuleras vägrar starta. De bara står och studsar en stund i dockan och vägrar sedan att starta

Låter ju hel klart som om det är minnesbrist som ställer till det, tänk på att bara OS X tar en hel del minne sen så ska (den integrerade minneslösa) grafikkretsen ha sitt och programmen också plus rosetta, inte konstigt att datorn storknar..

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-06 22:56

Prova att installera om OS X, för så där ska det inte vara oavsett RAM-minnesstorlek.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-07 08:12

Flera användare verkar uppleva detta efter uppdatering till 10.4.7. Jag har varit med om det någon gång, men det var bara att starta om datorn. Ska finnas en diskussion kring detta på Apples diskussionsforum.

Installera inte om.

Då måste jag kolla upp vad Apple säger. Hmm, känns som en bugg man borde fixa snarast...

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-07 11:57

Och du har inte kört programmet Monolingual eller vad det nu är det heter? Om man inte är försiktig kan man råka ta bort PPC-program med det.

Som malesca säger, du har inte använt dig utan Monolingual och lyckats ta bort all PPC kod ur programen, jag lyckades med det så det blev till och installera om OSX. På min MacBook fungerar de få PPC program jag använder mig av utan problem i Rosetta.

Har aldrig hört talas om programmet förut. Var finns det?

Monolingual finner du på: http://monolingual.sourceforge.net/

Som sagt skulle använda det med försiktighet, speciellt funktionen som gör att man kan ta bort maskinspecefik kod för PPC eller Intel. Men att ta bort språk du ej använder i OSX ser jag inte som en större fara, se bara till att behålla Engelska även om du ej har det som språkval i OSX

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-10 16:37

ä de va inget..

Nåväl, jag har i alla fall inte använt detta program, men problemen finns där. När jag tittade runt på Apples hemsdia verkade det som om ominstallation var bästa (enda?) lösningen. Suck...

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-07 18:44

Det har väl skrivits en del om att nedgradera 10.4.6 eller installera om 10.4.7 tror jag. Det kan man ju testa. Ominstallation är väl lite drastiskt. Det verkar ju vara en del som har det här problemet. Kanske ordnar sig med 10.4.8?

Kanske det. Nu har jag inte några mängder med icke universal binary, så det kanske kan vänta lite.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-08 08:04

Men prova att ladda ner 10.4.7-paketet från Apple och installera det igen.

Jo, jag får testa det. Tack för hjälpen allihop

Det verkar, peppar peppar, som om det fungerade. Tack för hjälpen !

Fan. En dag funkade det, nu är det tillbaks igen. Snart blåser jag burken...

Jag hade också det problemet på min MacBook med 2 GB i minne. Men problemet var inte bara att inga rosetta program startade. Jag kunde inte starta något program, så då var det bara att omstarta.
De hela slutade med att jag skulle installera 10.4.7 uppdateringen och då slutade alla program fungera i mitten av uppdateringen. Jag lyckades stänga av datorn men kunde inte starta upp den igen sen (den hittade inte launchd demonen vid uppstart).
Enda utvägen var en ominstallation av systemet, och nu funkar det fint.

1
Bevaka tråden