Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-13 19:14

Min iMac G5 har fått sig en släng av något. När jag startar upp datorn tar det väldigt lång tid innan ikonerna dyker upp på skrivbordet. Om docken visar sig med en gång, det händer ibland, går det ändå inte att starta några program. De bara avslutas innan de hinner starta. Problemet dök upp första gången när jag skulle dra en massa typsnitt in i Typsnittsboken och det kraschade.
Kan det finnas något annat att göra än installera om alltihop? Har reparerat skivbehörigheter, men det verkar inte ha hjälpt.
Hjälp:'(

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-13 19:35

Typsnitt som är korrupta eller fel på nåt vis orsakar en massa "obegripliga" fel i OS X, tyvärr. Det är bara att plocka bort extrafonterna igen, sen dra in ett och ett och testa (starta om eller starta program eller vad det var du gjorde som inte funkade) efter varje ända till du hittar typsnittet som är grisigt.

EDIT: Fontdoktor KAN hjälpa, om du har det. Men inte 100% säkert.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-13 21:04

Tror du det är det trots att jag hade dessa typsnitt installerade på min TiBook utan problem. Och dessutom tror jag, men är inte säker, att FontExplorer gjorde någon koll och avaktiverade ett antal typsnitt.

Men jag provar ditt förslag (om jag överhuvudtaget kan starta upp) – hoppas hoppas.
Tack!

10 min senare...
Då var det provat – funkar tyvärr inte ändå.

Senast redigerat 2006-08-13 21:22
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-13 23:23

Ingen aning vad det kan vara då.

Du kan väl leta rätt på några plist-filer och slänga (eller lägg på t.ex. skrivbordet om du vill lägga tillbaka dom senare). Testa några som har med fonter att göra, kanske Finders plist också. Både i dit eget bibliotek och i systemets. (Det skapas alltså nya när du startar program/datorn)

Har du Diskwarrior så kör ett varv med den...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-14 06:45

Okej, jag provar det.

1
Bevaka tråden