Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar 3g-surf med HUAWEI E600, launch2net och Tele2?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 12:37

Jag har fått låna hem ett 3G kort, HUAWEI E600, av en telebutik, tänkte tanka ner demon på Launch2Net programmet och testa om kombinationen funkar, men jag har inte tecknat abbonemanget ännu, enl. Novamedias website stöder Launch2Net det kortet, men det står inget om Tele2's abbonemang, står att det stöder Tre, Vodaphone etc. Nån som vet om detta kommer att fungera med Tele2 abbonemang eller inte? Några andra tips?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-07-02 21:43

är väll bara att knappa in rät apn

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 17:03

Vad är APN, vad hittar man denna info? Har nu tecknat ett abbonemang med Tele2Comviq, men får det fortfarande inte att funka. Launch2Net hittar ju kortet och får 3G mottagning, men det kopplar inte upp sej utan avslutas när jag försöker spara inställningarna, har gått igenom troubleshootingen på Novamedias website. Finns ju en manuell inställning i L2N med APN, UserID, Password och DNS er, inget av detta fick jag med Tele2 abbonemanget, bara PIN koder, ringer man Tele2 kundtjänst så får man vänta en haltimme, blir sen felkopplad 2 ggr och bortkopplad...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 12:15

Löste detta, nu funkar det bra med launch2net och Tele2, felet var att min disk var döpt med ett ' i namnet. Tog bort detta samt fixade disk permissions, sen funkade det.
L2N hittar APN och DNS automatiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-14 11:18

Huawei+Tele2+launch2net funkar ej?

Ken som tydligen lyckats, vad har du för Mac och OS?
Lyckas bara första uppkopplingen, efter omstart eller kort ur och i ingen respons.
Installerat om OS Tiger kört skrivrep testat allt på PB G4
Någon mer som kommit igång?
Kortet funkar klockrent på PC och macen med simkortet och bluetooth+K6ooi

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 11:48

Jag har samma problem, det funkar bara första gången, var för snabb med mitt inlägg ovan. Har också installerat om och reparerat alla permissions. Men om jag gör så här så funkar det, fast det är omständigt; efter att det slutar fungera så startar jag L2N utan kortet i, då får jag välja att uppdatera config. eller quit, då sätter jag i kortet och klickar uppdate, då körs config delen igen och nästan alla gånger så funkar det sen, några få gångar har jag fått göra om detta, ta ur kortet igen. Ibland hittar den ej nätet, beror på att den står på manuellt i prefs, (vet ej varför den väljer detta själv) tar jag bort det så hitar den nätet. Har kontakat techsupport på L2N (mail: mac@novamedia.de), dom har inte kommit på nåt ännu (2 veckor), men dom jobbar på det säger dom i alla fall, maila dom så ser dom att fler har problemet. Jag kör en Powerbook G4 med 10.4.7.
Jag har också uppdaterat firmware i kortet, vilket var struligt. (Manual på portugisiska och med PC).

Senast redigerat 2006-08-14 12:04
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-14 13:52

Har mailat sen länge, låånga disskusitioner så dom vet
Försökte installera engelsk Tiger men de blev svenska i alla fall. Fast det spelar nog ingen roll det finns engelska alias länkade till svenska mappnamn
De skulle jaga Huawei på en macdriver, men om det blir nåt får vi väl se
Råkar ha två 3G telefoner så jag har tvillingkortet i en å de går bra att surfa från macen.
Däremot verkar Novamedias SMS program funka bra med bluetooth och G4 Tiger
(20 test SMS innan köp)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 18:15

Jag har US system på min så det kan inte vara svenska mappar som stör. Mailade dom idag igen, fick svar att dom väntar på et E600 kort att testa med...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-14 22:00

Då får vi vänta då...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-27 14:58

Tele2 3G

Ken, jag har skickat ett PM till dig, tror jag löst problemet

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-04 09:58

Hej Stialm

Kan du delge forumet din lösning ?? Jag har samma kort som fungerar klockrent på min PC, men som jag gärna skulle vilja ha igång på min PowerBook.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 00:45

Svarar istället för Stialm, (han mailde mej lösningen), stoppa SIM kortet i en mobil och ta bort PIN koden så funkar det med Launch 2 Net, det går också utan L2N, med ett modemscript som Stialm mailade mej, men jag har inte testat detta då jag fick fart på det ändå med L2N.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-13 10:53

Tack, skall prova ASAP

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-13 19:06

Fick PC kortet att fungera med hjälp av ett modemsscript för PC Card som jag hittade på nätet www.taniwha.org.uk.
testade på en annan G4 men där kom kortet inte upp, bara skuggat. Men jag har sista sysstemuppdat. Gjorde enl följande
Stoppa simkortet i en nalle, ta bort simkortskoden
Allmänt/säkerhet/lås/simskydd/skydd/av

Stoppa pckortet i macen sedan
systeminställningar/nätverk, välj Nätverksportinställningar då ska kortet finnas där, markera och klicka utför.
Välj i visapopupmenyn NM-USB-modem kan stå Huawei, PPP,Döp till namn
användarnamn gprs
inget lösenord , telnr *99#
klicka modemfliken, välj script som du lagt bland de övriga scripten, lycka till
Men nu har det kommit ett USB modem på Tele2 till Mac

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-14 10:30

Tack Stialm och Ken

Fick kortet att fungera på min Pismo med demoversionen av launch2net efter det att jag stoppat in det i PC:n och tagit bort PIN verifieringen.

Skall testa med modemskripten (antar att det är de generella 3G scripten som du använde Stialm?) eftersom jag är lite tveksam till att betala 75 euro för en mjukvara som inte kan hantera PIN.en. Flashigt gränssnitt men men,........

Anledningen att jag ville prova var att jag redan hade kortet till min bärbara PC, hade jag köpt nytt hade jag köpt USB varianten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-14 22:19

Tele2:s USB-modem fungerar bra på min macbook så det kan jag rekommendera.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-15 00:10

Kan nu meddela att jag testat modemskripten på pismon med Huawei kortet. Fungerar förutom att jag måste ta ur/sätta i kortet när jag kopplat ner för att komma upp igen.

1
Bevaka tråden