Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu blir OS X komplett - grid spacing av ikoner!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Glöm Time Machine, Core Animation och sånt där larvigt bjäfs!

Det pratades ingenting om den viktigaste nya funktionen i Leopard - grid spacing av ikonerna på skrivbordet!

(bilden hittade jag här)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 10:10

äntligen

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-10 10:10

me like

Ooh, härligt, det saknar jag verkligen i Tiger!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 10:12

Grid-spacing-vaddå?

?

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Grid-spacing-vaddå?

?

Man aktiverar att ikonerna ska snäppa fast i den osynliga "griden". Avståndet mellan ikonerna gick att påverka i OS 9 men detta försvann i OS X. EFtersom avståndet är anpassat efter största ikonstorleken blir det väldigt gluggigt med små ikoner.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 11:08
Ursprungligen av Anders Täpp:

Man aktiverar att ikonerna ska snäppa fast i den osynliga "griden". Avståndet mellan ikonerna gick att påverka i OS 9 men detta försvann i OS X. EFtersom avståndet är anpassat efter största ikonstorleken blir det väldigt gluggigt med små ikoner.

Aha! Tackar...

kanon ...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 12:07

Vill inte vara sån, men ännu en av nyheterna i Leopard som länge funnits på Linuxdesktops, (har det iaf i KDE). Den andra stora nyheten var ju det där med Spaces...Kunde inte låta bli att skratta när jag såg det. Okej, en smidig grej, men det (som brukar kallas Virtual Desktops) har funntis för så gott som alla fönsterhanterare de senaste 15 åren iaf.
Med det sagt så finns det mycket i OS X som verkligen är en innovation.

Ursprungligen av qnx:

Vill inte vara sån, men ännu en av nyheterna i Leopard som länge funnits på Linuxdesktops, (har det iaf i KDE). Den andra stora nyheten var ju det där med Spaces...Kunde inte låta bli att skratta när jag såg det. Okej, en smidig grej, men det (som brukar kallas Virtual Desktops) har funntis för så gott som alla fönsterhanterare de senaste 15 åren iaf.
Med det sagt så finns det mycket i OS X som verkligen är en innovation.

Till skillnad från KDEs variant så kommer det nog bli snyggt i OS X. Vi kommer se fetare features i Leopard än de vi såg på keynoten. De förhandsvisade inte Leopard då.

För övrigt så har jag aldrig filer på skrivbordet. Kul att det hjälper vissa dock.

Ursprungligen av FusionStar:

För övrigt så har jag aldrig filer på skrivbordet. Kul att det hjälper vissa dock.

Grid spacing gäller med största sannolikhet inte bara skrivbordet, det borde gälla alla fönster också.

Hm undrar hur det ser ut om man kör med största ikonerna och minsta rutnätet. Jag kommer inte att köpa en MacPro men Leopard och nya iLife ska jag minsann spara till...

Inställbar spacing, ja tack. Att låta dem snäppa fast hårt, det stänger jag alltid av, men standardpositionerna ligger ofta för glest och då är det trevligt att kunna ställa in det.

Men det är en bit kvar till gamla Finderns förmåga att ha rutnätet i sick-sack. Då krockar inte filnamnen i sidled och rutnätet kan vara en bra bit tätare.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Inställbar spacing, ja tack. Att låta dem snäppa fast hårt, det stänger jag alltid av, men standardpositionerna ligger ofta för glest och då är det trevligt att kunna ställa in det.

Om du stänger av att de snäpper har du väl ingen nytta av grid space?
Då kan ikonerna ligga huller om buller var som helst hur tätt som helst?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Om du stänger av att de snäpper har du väl ingen nytta av grid space? Då kan ikonerna ligga huller om buller var som helst hur tätt som helst?

Jodå, det är visst nyttigt. Om det är någon logik alls så är det till detta inställbara rutnät ikonerna går dels när de skapas, dels när man gör "ordna symboler" och dels när man cmd-drar ikoner (vilket snäpper just den ikonen till rutnätsläge). Då kommer allting snyggt, så tätt man önskar (eller som det var förut, för glest) medan man ändå kan dra ihop ikoner som hör ihop till buntar. Praktiskt, man utnyttjar båda formerna i skön blandning.

Så jag välkomnar denna ändring.

Annars finns ju www.desktility.com

Detta är efterlängtat, instämmer med Ragnemalm att det dock inte är helt perfekt ännu, men men...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 15:28

tycker det funkar hur bra som helst som det är nu (?).

Yess! Äntligen kan man få ordning på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 13:38

Det gäller såklart alla fönster...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 15:42

Skönt. har saknat denna lilla funktion.

Kan inte för mitt liv förstå varför den inte hängde med från OS9. Samma sak med färgade- och fjädrande mappar.

Okej, till deras försvar så kanske de funktionerna legat långt ner på priolistan, men för någon (som jag) som är upplärd i OS9 kändes det väldigt förvirrande att de inte fanns, när man vant sig vid att använda dem.

Ursprungligen av Leftrustle:

Kan inte för mitt liv förstå varför den inte hängde med från OS9. Samma sak med färgade- och fjädrande mappar.

Okej, till deras försvar så kanske de funktionerna legat långt ner på priolistan, men för någon (som jag) som är upplärd i OS9 kändes det väldigt förvirrande att de inte fanns, när man vant sig vid att använda dem.

Absolut; detta var stora brister i tidiga OS X. Ungefär som att man inte kunde bränna ljud-CD i 10.0.

Den bristen har jag sluppit uppleva

1
Bevaka tråden