Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och Hogia?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-12 21:33

Hej!

Jag har gått och blivit kassör i en ideell förening. Han som tidigare skött bokförningen har bokföringsprogram från Hogia och det enklaste vore ju att fortsätta på inslagen linje för mig. Knixet är bara att jag kör Mac och han PC. Är det någon som har någon lösning?

Jag får väl i värsta fall köra VPC, men vill helst slippa det. Dessutom vore det ju najs att hitta något bra program som går att köra på Macen då jag snart kommer ta steget ut och starta ett handelsbolag tillsammans med en polare som också kör Mac.

Tips?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-12 22:09

StepOne från Montania....

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-08-12 22:14
Ursprungligen av ThomasC:

StepOne från Montania....

Undvik overkill - iOrdning.

Alla bokföringsprogram kan exportera ut till ett standardformat som sedan kan läsas av andra program. Jag kommer inte ihåg vad det heter men läste om det i en färsk tråd här någonstans på 99mac - bara att söka! Det finns även gott om tips ang bra och/eller billiga (ibland gratis) bokfprg till mac.

Ursprungligen av Macke K:

Hej!

Jag har gått och blivit kassör i en ideell förening. Han som tidigare skött bokförningen har bokföringsprogram från Hogia och det enklaste vore ju att fortsätta på inslagen linje för mig. Knixet är bara att jag kör Mac och han PC. Är det någon som har någon lösning?

Jag får väl i värsta fall köra VPC, men vill helst slippa det. Dessutom vore det ju najs att hitta något bra program som går att köra på Macen då jag snart kommer ta steget ut och starta ett handelsbolag tillsammans med en polare som också kör Mac.

Tips?

Hur många medemmar har ni. Vad är det för sorts förening (kan vara stor skillnad på en bridgeklubb och en större vägförening eller bostadsrättsförening eller ekonomiskt förening). Hur betalas medlemsavgifterna in - faktureras dom eller betals dom bara in? I en bostadsrättsförening kanske man fakturerar månadsvis - kanske till och med månadsvis med tre månader i stöten. etc ....

Det är den typ av frågor man ska ställa innan man föreslår den lösning som passar den egna föreningen. Frågeställaren har inte frågat efter vad som passar i Din förening. Alltför många vräker ur sig ett och samma svar oavsett kassörens behov, föreningens behov eller andra faktorer som är avgörande för bästa val. - Huvudlöst! Verkligen botten att rekommendera något utan att ta reda på fakta först.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 22:32

Vi betalar ut löner och utlägg i samband med läger och annan verksamhet. In får vi diverse bidrag och medlemsavgifter. De senare kommer främst som cash. Omsättningen är strax under miljonen på ett år. Det ger kanske något att gå på?

Ursprungligen av Macke K:

Vi betalar ut löner och utlägg i samband med läger och annan verksamhet. In får vi diverse bidrag och medlemsavgifter. De senare kommer främst som cash. Omsättningen är strax under miljonen på ett år. Det ger kanske något att gå på?

Lönerna är förmodligen inte så komplicerade att ni behöver ett löneprogram. Löneprogram ingår normalt inte i bokföringsprogram.

Utläggen som Ni betalar kommer dessa i form av fakturor - får ni i övrigt många fakturor på inköp eller betalas det mesta kontant?

Hur många verifikationer (på ett ungefär - 1 pärm - 2 pärmar) har ni per år?

Om ni har olika läger, skall dessa särredovisas - dvs vill man kunna se kostnaderna/intäkterna samlade per läger?

Skön retorik. Jag är med dig i sak Sten.

Macke, vad det gäller lönerna så gissar jag på att det mer är traktamenten, bilersättning, kostnadsutlägg etc än rena löner? Isåfall håller jag nog med om att ni klarar att sköta det där med någon form av excelmall eller liknande. Annars har Montania ett löneprogram som är gratis upp till tre anställda, så det kan du ju alltid prova. Med den här typen av verksamhet och omsättning har ni kanske inte heller så många leverantörsfakturor - och medlemsavgifter hanteras kanske inte så - så då kanske ni inte ens behöver en reskontra. Den typen av enkla redovisningsprogram brukar kosta en tusenlapp och ibland kommer man åt dem billigare.

1
Bevaka tråden