Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP på Mac, varför inte OS X på PC

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 13:59

Tycker det var så mycket snack om att man kan köra XP på Macen... men går det inte att göra tvärtom också?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-14 14:03

Jo men det går inget bra, saknas en massa drivrutiner.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-14 14:08

För att Apple inte vill...

Apple gör stora pengar på hårdvara, något som skulle minska om man släpper OS X löst till PC-marknaden.
Apple släppte Mac OS till kloner förr. Det var nära att sänka Apple helt.

Jag måste erkänna att jag testat det, men kan också säga som den förra, att det fattas massa drivrutiner. Detta kan göra systemet ostabilt, helt klart.

men visst vore det skönt för vanliga hemma användare som vill ha en billig dator, men inte behöver en liten mini utan nöjer sig med ett gräsligare utseende och samtidigt vill ha ett bra system att kunna använda. *drömmer*

Jag vill inte uppmuntra dig till det, men har du en PC och bara vill testa OSX på den för att se hur systemet är jämfört mot OSX, så kan du söka upp information genom Google om du söker OSx86.

Har en vän som vill prova på OSX på sin PC, innan han köper det med en Mac.

Varför försöker inte Apple att släppa en äldre version av Os X till pc.
T.ex. 10.5 som kommer till Mac nu till våren, samtidigt kommer 10.4 till Pc.

Alt 2

Apple släpper en mer begränsad version av Os X till pc !

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-14 14:16

Dom kunde ju göra som vissa Linuxvarianter gör, tex Ubuntuu. Har en bootbar CD med systemet på, vilket gör att du kan testa hur det blir innan du installerar.

• Oregistrerad
  • 2006-08-14 14:25

ISF skulle Apple förlora massor av pengar. Den allra främsta anledningen till att köpa en Mac är för att få OS X. Så gott som alla nöjer sig med en fulare, större och bullrigare maskin som är både snabbare och har bättre specs. Slutsatsen är att hårdvaruförsäljningen skulle dala om Apple började sälja OS X för PC.

Men jag undrar hur det hade varit om man släppte en äldre version av Os X till Pc än till mac.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-14 15:03
Ursprungligen av Hunter78:

Men jag undrar hur det hade varit om man släppte en äldre version av Os X till Pc än till mac.

Att många nöjer sig med den äldre?
Samt. Det kostar ju massa pengar för Apple att fortsätta ha massa support för äldre system och mjukvara som måste fungera med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 17:00
Ursprungligen av Hunter78:

Att folk vid jämförelser mellan Mac och PC hade valt den lite äldre/sämre versionen av OS X för att få en "rättvis" jämförelse på samma hårdvara. Detta skulle inte vara till Apples fördel, så jag hoppas att de inte gör så.

Apple skulle ju kunna lägga ner hårdvaruutveckling och bara göra OSX och annan mjukvara men det lär nog inte hända. Det som gör Mac-upplevelsen så bra är ju just att Apple levererar hela upplevelsen från snygga datorer till operativ och de program som behövs. Precis som att iPod skulle nog inte vara lika stor succé utan iTunes och iTMS som ju gör upplevelsen mer komplett.
Operativet blir nog bra mycket stabilare också när Apple vet vilken hårdvara det ska köras på.

Om Apple någonsin får för sig att ge vanliga PC-användare en version av OS X så tror jag att det innebär "slutet" för en otrolig stabilitet i OS X. En anledning till att OS X fungerar så bra borde vara att Apple nästintill har full kontroll på alla hårdvara som fungerar till det.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om Apple någonsin får för sig att ge vanliga PC-användare en version av OS X så tror jag att det innebär "slutet" för en otrolig stabilitet i OS X. En anledning till att OS X fungerar så bra borde vara att Apple nästintill har full kontroll på alla hårdvara som fungerar till det.

Tvingas nog lägga till ett "nja" på det påståendet. OS X är stabilt därför att det är byggt på en stabil arkitektur. Se på Linux som kan köras på allt från brödrostar till beräkningskluster för hundratals miljoner med samma goda stabilitet.

Jag har också hört väldigt mycket negativt om OS 8/9 och dess stabilitet trots att situationen var samma som nu, dvs. Apple gjorde både mjuk- och hårdvara.

Vi kan också jämföra Windows 95 som var extremt krashbenäget (en krash/allvarlig låsning om dagen var inte ovanligt) och XP/Windows 2003 som kan tuffa på i månader i sträck utan några som helst problem. Här har det skett en extrem förbättring i stabiliteten trots att det finns lika många eller fler leverantörer av hårdvara än för 10 år sedan.

Apple skulle alltså kunna levera sitt OS till tredjepartstillverkare/försäljare av hårdvara utan att det skulle inverka på systemets stabilitet. Varför så inte skett har jag tagit upp i fler trådar men kort summerat - väldigt få som idag kör XP skulle byta till OS X även om priserna på hårdvara var lägre och försäljnings-/serviceställena fler och Apple skulle snabbt förlora stora delar av sin hårdvaruförsäljning då konkurrenterna lätt skulle kunna erbjuda bättra lösningar till lägre priser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 19:57

Apple har nog ingen lust att stödja hundratals hårdvarukonfigurationer de själva inte tillverkar och inte tjänar en enda dollar på. Med andra ord: det kommer aldrig att hända, tack och lov.

1
Bevaka tråden