Hej - sitter i en knivig situation:
Jag hjälpte min far för ca 4 veckor sen med att skicka ett mail från hans @bredband.net-adress. Tiger, 10.4.7. Intel och Apples Mail användes. Det innehöll text (html-formaterad) och två bilagor: Ett .rtf- och pdf-dokument inklusive en zip-fil (som egentligen bara var samma dokument exporterat tilll .doc-format). Dokumentet är jäkligt viktigt, därför jag skriver.
Provade att maila mig själv, till min Gmail. Yes! Hamnade i inkorgen, såg ut som det skulle och innehöll alla bilagorna. Pdf-dokumentet såg såklart bra ut även på PC, som jag trodde. Varför hade jag massa andra format medskickade då? För att jag helt enkelt inte kan lita på Från-Mac-till-PC-situationer fullt ut.
Och så rätt jag hade. Ingen av de 50 pers jag mailat hade fått mailet. Har nu bytt ut Mail för min egen del (och nu även för min far). Använder istället Thunderbird - nöjd(!). Jag har en mailadress från en egen) .net-domän (och webbhotell), vilket funkar tillfredsställande. Men hur är det med Bredbandsbolagets mailkonton?
1. Kan jag skicka till 40, kanske 50 mail-adresser i "Till:"-fältet eller kommer det att uppfattas som skräppost av de flesta mailklienter/onlinetjänster? I så fall: Hur ska jag göra?
2. Helt enkelt: Thunderbird, bredband.net-mail och en bilaga på 36 K... kommer mailet att komma fram till alla 40-50 personer?
Alla tips välkomnas, även alternativa sätt att lösa uppgiften på: Tack så mycket på förhand