Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-spelare som läser superdrive-skivor

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kollat Apples kompatibilitetslista över DVD-spelare som klarar att läsa skivor brända av Apples "superdrive" och Final Cut Pro http://www.apple.com/dvd/compatibility/. Men jag hittar inte några av läsarna jag tänkt köpa. Har någon testat och lyckats med några som inte finns med på listan?

Som jag förstått det så klarar i stort sett alla DVD-spelare av att läsa de skivorna. Var då inga problem på min budget-DVDspelare jag köpte på Expert för 2500 spänn

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-29 09:45

Playstation 2 funkar perfekt

www.vcdhelp.com finns en kompabilitetslista över nästintill alla DVDspelare på marknaden.
Där kan du se/söka vilka spelare som har stöd för DVDR. Överlag har alla nya modeller det.
Apples kompatibilitetslista har tyvärr bara med DVD-spelare som säljs i USA.

[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Super, tack för tipsen. vcdhelp-listan är perfekt.

Det snackas en del om vcd, som om jag förstått det rätt, dels är ett gammalt format som användes innan dvd kom, men också kan vara cd-rom-skivor som någon bränt en komprimerad (och piratkopierad?) dvd-film på.

Om man får tag på sådana innehåller de också samma ljudinformation som dvd-skivorna (dolby digital)?

Någon som har tips på var man hittar nedladdningsbara sådana?

[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

VCD`s är olagligt, och gissar att moderatorerna inte skulle uppskatta att vi diskuterar sådant.

Ang. ljudinformationen så tvivlar jag starkt att ett så kraftigt komprimerat format skulle kunna innehålla DD signalen, men jag vet ej säkert.

VCDs är inte olagligt, detta är ett äldre format för att distubriera filmer på, detta är/var stort i asien men slog aldrig i europa/usa ,det är dock inget som inte gör det användbart eftersom alla dvder idag kan spela vcd och en del svcd, bla annat så används det till någonting som heter taxitv i sverige, där varje bil har en vcd spelare inbyggd och visar program/reklam för kunder.

VCD är bara mpeg1 filer som ligger på cd
att jämföra med dvd som kör mpeg2 och divx som oftast är det format som filmer distuberas på internet är mpeg4v3.

Det finns dock inget i formaten som skulle vara olagligt.

Annars har du rätt det är komprimerat ljud på detta som endast innehåller stereoljud (2 kanaler).

/johanw

(vilken j...a svenska, men jag orkar inte skriva om det
)

[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: johanw ]

VCD`s är olagligt, och gissar att moderatorerna inte skulle uppskatta att vi diskuterar sådant.

VCD´s är fullt lagligt (som johanw skrev ovan). I flera asiatiska länder är VCD fortfarande det "största" formatet. Större marknadsandel än både DVD och VHS alltså.
VCD är också det överlägset största formatet för piratkopierad film i Asien.
Då försäljningen av "pirat VCD´s" är mycket utbredd i Asien (ofta svårare att få tag i original i ett flertal länder) så har VCD´s ofta fått stämpeln att vara "olagliga", vilket dock inte stämmer som sagt.

En av de större VCD (original) säljarna på nätet är eurekamovies.com
Ta en titt på utbudet där så ser du att filmbolagen släpper många filmer på VCD.

Nu kom vi ifrån trådens ämne, så vill någon fortsätta diskutera VCD så föreslår jag att en ny tråd skapas.

[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • 2001-09-05 00:28

Jag har en Philips DVD 761 ,dŠr en av fyra DVD-R skivor brŠnda pŒ en pioneer A03 funkade i

Ni märker ord!Jag menade naturligtvis inte att formatet är olagligt, mer det faktum att det är olagligt att tanka hem piratkopierade VCD´s som Hampus frågade efter i sitt inlägg!

Ahh, skit i det. Helt oviktigt detta.

Jag har brännt en DVD, och den funkade klockrent. Men det var iofs bara ett snabbprojekt jag styrde ihop i iDVD.Ett större projekt ska snart etsas in på DVD via DVD Studio Pro. Wish me luck.

BTW: DVD-RW skivor verkar itne stödas på nått sätt, kan någon konfirmera detta? I en CD-Rbrännare kan man då i alla fall bränna en CD-RW skiva en gång. Men jag provade stoppa i en DVD-RW i Superdriven...och det blev blankt nej både i Disc Burner ochframförallt i Toast som fick nån "Illegal Key Sense" historia...

Jag har haft problem med Philips spelare och idvd, det verkar som om philips decodrar inte är tillräckligt bra för i 2 olika modeller jag testat hackar(frame drops) filmera som är gjorda med idvd (10mbit), dock fungerar dessa perfekt i pioneers spelare.

/Johanw

Pioneer rockar alltid!

Citat:

Ni märker ord!Jag menade naturligtvis inte att formatet är olagligt, mer det faktum att det är olagligt att tanka hem piratkopierade VCD´s som Hampus frågade efter i sitt inlägg!

Nja är det verkligen det? Om jag har originalet så måste jag väl få göra en säkerhetskopia eller ladda ner en sådan? Så är det ju med cd-skivor.

Ni märker ord!Jag menade naturligtvis inte att formatet är olagligt

Men det var väldigt lätt att uppfatta det som att det var exakt vad du menade, faktiskt. Och jag kan inte tänka mig att man inte får diskutera det, som om nån skulle gå in och säga att vi får absolut inte diskutera mp3, för ve och fasa, det kan man ju ladda ner från nätet!!

mer det faktum att det är olagligt att tanka hem piratkopierade VCD´s som Hampus frågade efter i sitt inlägg

Hur säker är du på detta? Hänvisa gärna till nån eller nåt som visar att det verkligen är olagligt att ladda ner filmer.

Hur säker är du på detta? Hänvisa gärna till nån eller nåt som visar att det verkligen är olagligt att ladda ner filmer.

Försök att hålla er till trådens ämne.
Vill ni fortsätta diskutera om det är lagligt eller ej att ladda ner filmer, så starta gärna en ny tråd om detta, under det forum där det bäst passar in.

[ 05-09-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-05 23:24

Jag skapar en ny tråd om det olagliga att kopiera och sprida film över nätet...kom över dit!

1
Bevaka tråden