Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formatera man tabeller automatiskt i InDesign CS2?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-08-15 12:52

Jag sitter mitt uppe i ett bokprojekt. Denna guidebok är på ca 150-200 sidor. På varannan sida eller en gång på varje uppslag i boken ska det ligga ett textstycke som skulle passa bra i tabellform istället.

Jag började formatera en malla-sida när jag kom på att det inte verkar finnas någon form av stilmall för tabeller?

Originaltexten är formaterad i ett worddokument och innehåller endast en tab per rad. Så funktionen konvertera text till tabell är klockren. Bortsätt från att tabellen som skapas per automatik inte alls ser ut som jag vill utan man måste därför formatera om varenda tebellusling jag lägger till. *surt*

Tabellerna består av endast två kolumner men kan variera i antal rader. Vänster och höger kolumnerna är alltid lika breda (inte i förhållande till varandra). De varierar alltså inte i bredd. Höjden anpassas däremot efter innehållet i cellerna. Innehållet placeras alltid top-vänster. Inga fula linjer och marginalerna höger och vänster ska vara noll. Top och Botten är 0,6pt. Ja det blir många parametrar som måste ändras så fort man gör en text-till-tabell operation.

Går detta göra på något smidigare sätt? Anledningen till att jag vill ha tabeller är att det blir lite lättare att redigera i materialet tills boken är tryckt och färdig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-16 13:49

Kolla på detta:
http://www.woodwing.com/smartstyles.htm
Lätt att lära och hantera, takes the pain out of tablemaking.
ps
"Downloaden" funkar fullt ut i en månad innan du måste betala
(Jag har dock köpt det eftersom det underlättar annan formatering oxå)
ds

1
Bevaka tråden