Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

min ISP vill ej ge ut sina DNS servrar..(?)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har nyligen införskaffat en netgear trådlös router. allt fungerar klockrent - internet är snabbt och problemfritt.

dock har jag ett problem - jag får inte shakespeer att fungera med routern, endast i passive mode men det duger la inte.. därför läste jag mig till att man ska ordna en statisk ip-adress och sedan "forwarda" shakespeers port i routern..

men min älskvärda isp (kommunicera umeå) inte vill ge ut sina DNS servrar som jag behöver för att ordna en fast ip-adress (nu har jag en dynamisk för dom som inte redan räknat ut det;) )

nu till den enkla frågan - får dom göra så?

Om man kör en lookup så får man följande:

ns1.kommunicera.umea.se, 194.165.231.59
ns2.kommunicera.umea.se, 194.165.231.60

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-16 09:38

Har jag förstått dig rätt?
Du kan få en statisk IP-adress av någon som inte är din ISP. I så fall blir väl den som ger dig IP-adressen (hyr ut den) din nya ISP?

Din nuvarande ISP kan vägra ge ut en statisk IP. Det gör de flesta.

Såvitt jag vet kan man bara få en IP-adress från en ISP. Eller har jag fel där? Hur tänkte du göra för att ordna en fast IP?

Statisk och fast IP är inte riktigt samma sak.
Fast IP lär du aldrig få från din ISP utan att betala dyra pengar för det.

Varför behöver du deras DNS servrar för att ordna ett statiskt IP?
Statiskt IP har alla eftersom routern håller IP-numret den tillåtna leaese tiden.
Förmodligen får du samma IP-nummer när det förhandlas om.

Det enda du kan ordna som blir "fast" är en dynamisk DNS adress och för det finns ett antal tjänster.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-16 09:58

Du behöver inte ha en fast IP-adress. Din router är nog ganska duktig på att hålla kvar i samma och skulle ditt IP-nummer ändras går det ju alltid att ändra i Shakespeers inställningar.

Alltså, bara skriv in din publika IP-adress i inställningarna för Shakespeer och öppna de portar i routern du behöver.

En liten parentes är att det faktiskt finns ISPs som erbjuder fasta IP-adresser till privatpersoner till överkomliga priser (15 kr i månaden).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-16 13:54
Ursprungligen av monkeystrike:

dock har jag ett problem - jag får inte shakespeer att fungera med routern, endast i passive mode men det duger la inte.. därför läste jag mig till att man ska ordna en statisk ip-adress och sedan "forwarda" shakespeers port i routern..

men min älskvärda isp (kommunicera umeå) inte vill ge ut sina DNS servrar som jag behöver för att ordna en fast ip-adress (nu har jag en dynamisk för dom som inte redan räknat ut det;) )

Du skall skapa ett eget subnät och ge din dator en ip typ 192.168.1.2. Antagligen så kör väl din dator dhcp redan nu och har redan fått en ip från routern? Se då till att göra forward på portarna till den ip din dator har nu.

Varför du nu behöver veta DNS-servrarna förstår jag inte? Du kan däremot själv kolla upp det på routern eller på din dator.

Din externa adress du får från Kommunicera är dock så nära statiskt du kan komma. Du får ip-adressen via DCHP men den är alltid samma. Uppbyggnaden av kommuniceras nät är sån att lägenheterna har en statisk ip men du får aldrig ip-adressen på papper utan du får den via DHCP.

tack för alla svar. ja som ni kanske räknat så är jag inte någon übermenchen när det kommer till datorer och internet osv. hoppas ni har överseende. hue som helst - här är artikeln jag läste som tar upp hur man öppnar upp routern till shakespeer (snubben använder sig dock av winXP och dc++, men ändå).

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WGR614/DC++.htm

nu funkar det! fråga mig inte hur det gick till.. jag bara fifflade lite med siffror i routern hähä. nu tänker jag inte röra skiten mer

1
Bevaka tråden