Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver mellanstation/back-up – köptips

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-16 15:21

Ber om ursäkt för otydlig rubrik, jag vet inte exakt vad jag är ute efter. Jag arbetar på en TiBook och en iMac G5 och skulle vilja ha en extern hårddisk som jag kan koppla in båda i samtidigt för smidig överföring av filer och kanske också som back-up. Bra tips, någon?

Och liten fråga vid sidan om: Om jag använder den ena datorn i Target-läge för FireWire-överföring, ska man då egentligen stänga av båda datorerna innan man kopplar i kabeln?

edit: korr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 17:21

Fråga 1:
Du behöver ett NAS. Det finns lite olika varianter på det. De flesta är väl IP-baserade. Du sätter den i en switch och ser till att få access över cifs/smb, nfs el dyl.
Jag kan rekommendera LaCies diskar (URL:en är en 250GB-disk), http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078387.

Fråga 2:
Jag tror det räcker att du startar upp/om den som ska vara disk (håll ned 'T' när den bootar).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-08-16 17:22

tackar tackar!
Sökte lite på NAS och cifs/smb, nfs men kunde ändå inte riktigt lista ut vad det betyder...

Senast redigerat 2006-08-16 17:38
1
Bevaka tråden