Då är det kanske bättre att i sin egen verksamhet ha en "fond" eller sparkassa där man kan lägga pengar på ekologiska alternativ, köpa papper från bra leverantörer, kanske låta någon fattig få använda sin tjänst till rabatterat pris osv!? (ett tips är att prenumerera på ekolådor med frukt till kontoret)
I min verksamhet har jag specificerat att det går pengar till "välgörenhet", men jag är lite orolig över att folk tycker att det måste gå till ett 90-konto för detta. Det kanske finns bättre saker att göra med pengarna i den egna verksamheten!? Vart går gränsen för att vara välgörenhet? Kanske kan viss "välgörenhet" (typ trevlig investering) vara avdragsgill på något vis.
En åsikt jag har är att jag tycker det är helt okej att folk får provision när de får andra att börja skänka pengar till t ex UNICEF varje månad. Detta är ofta svenska ungdomar som står på gator, sitter och svarar i telefon, och som är allmänt aktiva för en god sak. Klart de ska få pengar för besväret! 25% kan bli mycket pengar, men pratar man om individer tror jag det är välinvesterade pengar. Bara för att man jobbar med välgörenhet ska man inte behöva jobba gratis. Dessa personer ska faktiskt ha råd att köpa krav-mjölk...