Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vcd kontra dvd

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fortsättning på diskussionen i tråden: DVD-spelare som läser superdrive-skivor:
Hur stor är kvalitetsskillnaden mellan dvd- och vcd-skivor?
Jag har förstått att dvd är de enda som innehåller Dolby digital ljud, men är bildkvaliteten på något sätt jämförbar?

Vad är svcd?

[ 30-08-2001: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

SVCD är VCD som är MPEG 2 komprimerad har jag för mig.
Även kallad VCD 2 om jag inte är ute o cyklar

VCD 1 är således MPEG 1

[ 30-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-30 10:40

Skillnaden i videokvalitet mellan VCD och DVD är som mellan en mulen och en solig dag.

VCD är mycket hårt komprimerad MPEG1 och innehåller synliga artifakter som inte går undvika när du ska ha in bra ljud och bild på en CD.

DVD är komprimerad i MPEG2 så att det inte ska finnas synliga artifakter, och har ändå plats över för flera ljudspår och extrafilmer. Fantastisk kvalitet!

Är vcd märkbart sämre än vhs också?

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-30 11:24

Ja, pga synliga artefakter och att MPEG1 tenderar att bli ganska blockig när man förstorar bilden.

Om man har en film som är uppdelad på flera skivor kan man få en ganska ok kvalitet, men det går fortfarande inte riktigt jämföra med DVD.

Jag vet inte exakt vad som skiljer, men SVCD är märkbart bättre än VCD i alla fall. Om man har en DVD-spelare som hanterar SVCD så kan man konvertera film man har på datorn till SVCD och se den på sin tv genom DVD-spelaren, med rätt bra kvalité.

I övrigt så kan jag säga att VCD (som är gigantiskt i Asian) har börjat komma alltmera som köpfilm i Sverige. Här i Umeå säljer Åkerbloms en hel del asiatiska filmer som VCD. Det beror väl på att många svenskar skaffat sig DVD och därmed möjligheten att titta på VCD också. Och kvalitén kan vara rätt ok (jämfört med VHS alltså, inte DVD), beror mycket på hur den är komprimerad.

Här är lite info om vad SVCD är:

SVCD stands for Super Video CD. A SVCD is like a VCD but the video are stored in MPEG-2 Variabel Bitrate (like DVD Movies) and in higher resolution. A SVCD can contain from about 35 to 80 minutes video/CD (740 MB on a 74 min/cd and 800 MB on 80 min/cd) and therefore most movies on 2-3 CDs. The quality is worse than DVD but better than VCD and VHS. SVCD does also supports up to 4 removable subtitles but SVCD subs is only supported by a few standalone DVD Player and no software DVD Player or H+, DXR3, DXR2 supports it.

SVCDs can be played on

- Stand alone VCD/SVCD Players (common in ASiA)
- Many stand alone DVD Players
- All CD-ROM/DVD-ROM can play SVCDs with a software DVD/SVCD-Player

Läs mer om SVCD på VCD Help

Jag har kollat på några SVCD-filmer i min Pioneer-DVD.
Riktigt bra bild faktiskt... knäcker lätt VHS i Alla avseenden.

den stösta skillnaden som avgör kvaliteten är att mpeg1 på vcd endast kör kvartsupplösning 352*288 medans mpeg2 använder fullskärm 720*576.

/Johanw

1
Bevaka tråden