Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna .dng-fil i Photoshop

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 13:43

Laddade hem Adobe DNG Converter från Versiontracker.

Konverterade en CR2-fil till DNG-format och det verkar ha gått bra. Men jag kan inte öppna DNG-filen i Photoshop... Vad kan tänkas vara fel? "...not the right kind of document" säger Photoshop när jag försöker öppna.

Förutom konverteringsprogrammet följde det med en plug-in. Har jag lagt den på fel ställe? Är inte så bra på sånt här. Ska jag "läsa in" plug-in:en" först på nåt vis? Fatta noll och hoppas på hjälp.

"Camera Raw" ska ligga i Photoshops Plugin/FileFormats-mapp. Starta om Photoshop sen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 14:33
Ursprungligen av Stefan Swales:

"Camera Raw" ska ligga i Photoshops Plugin/FileFormats-mapp. Starta om Photoshop sen.

Lade plug-in-filen i FileFormats-mappen och startade om. Försökte öppna DNG-filen igen men nu säger Photoshop (CS) "Colud not complete your request because this version of Photoshop does not supply the services required by this plug-in module."

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-28 15:25
Ursprungligen av Stefan Swales:

"Camera Raw" ska ligga i Photoshops Plugin/FileFormats-mapp. Starta om Photoshop sen.

Detta är inte sant!

Camera Raw i CS2 ligger i:
HD>Bibliotek>Application Support>Adobe>Plug-Ins>CS2>FileFormats>Camera Raw.plugin

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 17:09
Ursprungligen av ThomasC:

Detta är inte sant!

Camera Raw i CS2 ligger i:
HD>Bibliotek>Application Support>Adobe>Plug-Ins>CS2>FileFormats>Camera Raw.plugin

Kan inte sökvägen se lite olika ut hos olika användare? Hur som helst är det CS jag har och inte CS2, tyvärr.

Den sökväg jag syftade på var med CS och inte CS2. Obs! Kom också ihåg att den senaste RAW-plugin som funkar med CS är 2.4! Däremot så kan man ladda ner Adobe DNG Converter 3.1 och använda till att konvertera filer med.

Är alla med på noterna då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 19:41
Ursprungligen av Stefan Swales:

Den sökväg jag syftade på var med CS och inte CS2. Obs! Kom också ihåg att den senaste RAW-plugin som funkar med CS är 2.4! Däremot så kan man ladda ner Adobe DNG Converter 3.1 och använda till att konvertera filer med.

Är alla med på noterna då?

Hm, nä inte riktigt...

Det är Adobe DNG Converter version 3.1 jag har laddat hem. Bilderna går att konvertera från CR2 till DNG men ej att öppna i Photoshop. Och jag fattar tammetusan inte hur jag ska lyckas med det... *suck*

Ursprungligen av fridan:

Hm, nä inte riktigt...

Det är Adobe DNG Converter version 3.1 jag har laddat hem. Bilderna går att konvertera från CR2 till DNG men ej att öppna i Photoshop. Och jag fattar tammetusan inte hur jag ska lyckas med det... *suck*

Jo alltså: Ladda också hem Camera Raw 2.4, och lägg det i mappen som heter FileFormats i PlugIn-mappen. ( . . . eftersom det plugin som följer med 3.1 inte funkar med Adobe Photoshop CS utan bara CS2)

Senast redigerat 2005-08-28 20:01
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 20:44
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo alltså: Ladda också hem Camera Raw 2.4, och lägg det i mappen som heter FileFormats i PlugIn-mappen. ( . . . eftersom det plugin som följer med 3.1 inte funkar med Adobe Photoshop CS utan bara CS2)

Är det denna du menar? För den verkar inte fungera till min EOS 350D. Hittar inget annat...

Ursprungligen av fridan:

Är det denna du menar? För den verkar inte fungera till min EOS 350D. Hittar inget annat...

Jo, det är den. Det är därför du ska konvertera först med DNG Converter 3.1 . . . Funkar fint. Jag har en 350D.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 21:11
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo, det är den. Det är därför du ska konvertera först med DNG Converter 3.1 . . . Funkar fint. Jag har en 350D.

Jag måste ju vara helt korkad. Det är DNG Converter 3.1 jag laddat ner. Har även tagit hem Camera raw 2.4 och lagt in i Plug-ins/Fileformats och startat om Photoshop. Samma sak händer, "Colud not complete your request because this version of Photoshop does not supply the services required by this plug-in module."

Även om jag går via menyn File/Open...

Ursprungligen av fridan:

Jag måste ju vara helt korkad. Det är DNG Converter 3.1 jag laddat ner. Har även tagit hem Camera raw 2.4 och lagt in i Plug-ins/Fileformats och startat om Photoshop. Samma sak händer, "Colud not complete your request because this version of Photoshop does not supply the services required by this plug-in module."

Även om jag går via menyn File/Open...

Okej, det kan ju vara nåt fel på Photoshopinstallationen. Men bara för att vara säker måste jag fråga: Gör du så att du 1) laddar ner CR2-filerna från kameran 2) Konverterar dem från CR2 till DNG 3) Öppnar DNG-filerna i Photoshop CS som har Camera Raw 2.4 på rätt ställe?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 22:28
Ursprungligen av Stefan Swales:

Okej, det kan ju vara nåt fel på Photoshopinstallationen. Men bara för att vara säker måste jag fråga: Gör du så att du 1) laddar ner CR2-filerna från kameran 2) Konverterar dem från CR2 till DNG 3) Öppnar DNG-filerna i Photoshop CS som har Camera Raw 2.4 på rätt ställe?

Ja, det är just så jag gör. Så här ser det ut hos mig...

Jadu, så ser det ut hos mig också - och det funkar. Så jag vet inte riktigt. Prova att kasta com.adobe.Photoshop.plist och starta om datorn? Eller installera om Photoshop, DNG Converter 3.1 och Camera Raw 2.4 från grunden?

Så det gamla vanliga: Köra Disk Utility och laga permissions.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 23:47
Ursprungligen av Stefan Swales:

Så det gamla vanliga: Köra Disk Utility och laga permissions.

Det där är ju grekiska för mig...
:rolleyes:

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-08-28 14:45

För det första; Har du rätt plugin? Den senaste plugin:en fungerar bara med CS2!
För det andra. Du kan inte öppna en dng-fil direkt ifrån Photoshops Arkiv-Öppna. Du måste använda Photoshops Filhanterare (CS) eller Bridge(CS2) för att komma in i Camera Raw. Där fixar du till den och sedan flyttas den över till Photoshop som psd, tiff, jpg eller vad det är du väljer i Camera Raw.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 14:55
Ursprungligen av Tobbe Hj:

För det första; Har du rätt plugin? Den senaste plugin:en fungerar bara med CS2!
För det andra. Du kan inte öppna en dng-fil direkt ifrån Photoshops Arkiv-Öppna. Du måste använda Photoshops Filhanterare (CS) eller Bridge(CS2) för att komma in i Camera Raw. Där fixar du till den och sedan flyttas den över till Photoshop som psd, tiff, jpg eller vad det är du väljer i Camera Raw.

Hur vet man vilken plug-in som är rätt...? Jag kanske fick den till CS2...

För att öppna DNG-filen drog jag den från Finder till Photoshop och släppte. Då ska den ju öppnas i Raw.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-28 20:53

Vad händer om försöker öppna en dng-fil innifrån PSCS?...alltsi via Arkiv>Öppna

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-28 23:40

Det verkar vara nått mjukvarufel......gör som Stefan föreslår

Nu fick jag nog rätt med det.
SKulle använda cam raw 2.4 så fungerar de fint.

Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden