- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
Det har diskuterats alldeles här brevid om hurvida det är olagligt att kopiera eller /och sprida digitala filmkopior (DVD,VCD o.s.v)...
Kopieringen i sig själv är inte olaglig då den sker för "enskilt, privat bruk". Om man däremot kopierar metodiskt och sprider vidare har nog filmbolagens jurister ett och annat att säga dig.
Mediet somsådant är naturligtvis tillåtet att sprida.
Likväl är det förbjudet att t.ex. sälja DVD-skivor från region 1 i butik till allmänheten. Om man däremot importerar och säljer inom "slutet sällskap/klubb" går det bra!
I dag är alla filmbolag och distributörer livrädda att utvecklingen av den digitala filmmarknaden skall få samma utveckling som i musikbranschen och med mp3.
Det finns nu en klassisk berättelse om grabbarna som spelade in en kopia av senaste Star Wars-filmen direkt ifrån maskinrummet på en av de första förhandsvisningarna av filmen. De var inte sena med att lägga ut filmen digitalt på nätet, varvid en "häxjakt" sattes igång av den ansvariga utgivaren Lucas Arts. Interpool kopplades in och alla nationella lagar och regler upphörde plötsligt att gälla - all juridik talade för Lucas Arts fördel...och grabbarna "ringades" ganska snart in och åkte på mångmiljonskadestånd.
Verkligheten är naturligtvis mer komplicerad än så och gränserna mellan vad man får göra och inte är egentligen ganska diffusa! Att som sagt göra en egen kopia för att flukta på hemma lär bli svårt att förhindra från marknaden, men att sprida vidare lär de göra allt för att stoppa, sålänge det finns upphovsrätter..och det lär det väl göra för all överskådlig tid framöver.
[ 05-09-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Förlåt om jag då var otydlig i förra inlägget Adrian. Men jag menar att sunda förnuftet får tala för sig själv. Menar du att om någon lyckas lägga upp det på nätet, ja då är det helt ok att det sprids vidare? Man har alltså bara chansen att stoppa spridningen i ett initiallt skede? Menar du att man får ladda hem precis vad som helst på nätet?
Jag vet inte, det är därför jag ställer dessa frågor.
Den där storyn med Star Wars är intressant.
Om killarna hade filmat av bioduken med en kamera hade de kunnat hävda att de skapat ett verk som de själva hade upphovsrätten till. Det var ju de som höll i kameran, bestämde betraktningsvinkel, ställde in skärpan o s v.
För några år sedan hölls en fotoutställning i Stockholm där fotografen hade fotograferat av kända tavlor och fotografier och hävdade att hon hade upphovsrätten med samma argumentation som ovan.
Lite värre blir det förståss att argumentera för en vanlig kopiering på samma sätt (det var ju jag som stoppade i sladden och tryckte på knappen håller inte riktigt).
Frågan är också hur mycket filmbolagen förlorar på piratkopieringen. Det har ju hävdats att Napsteranvändarna inte köpte mindre musik för att de laddade ner låtar från nätet. Och skivförsäljningen sjönk drastiskt när Napster stoppades. Om det sedan råkade sammanfalla med, och var orsakat av den begynnande lågkonjunkturen kan man tvista i oändlighet.
Men jag misstänker att vissa filmbolag ser mellan fingrarna lite för att de vet att om filmen sprids så ökar intresset för originalet.
Jag har en kompis som är filmproducent i USA. När han hade avslutat sitt senaste projekt, som visserligen var en lågbudgetfilm men ändå hade kostat cirka 20 miljoner kronor hade han inga pengar kvar till marknadsföring. Ingen distributör var intresserad av filmen förrän någon gjorde en piratkopia som visades på lyxkryssningar. Folk började snacka om filmen och vips lanserades den i hela nordamerika.
Från att från början varit rasande och startat en juridisk kamp mot kryssningsföretaget som visade filmen blev han i stället tacksam för den skjuts hans karriär fick.
Det som bolagen mest bryr sig om är väl den olagliga affärsverksamheten o inte kopierandet.. Visst bryr dom sig om det men det stora krutet läggs ju onekligen ner på de som gör stora pengar på detta.
Några kompisar som byter spel/filmer/bla bla ligger vanligtvis inte i farozonen för o hamna i bolagens nät. Däremot Nisse som sitter hemma o bränner o bränner dagarna i ända o annonserar eller på annat sätt säljer sina olagliga kopior.
Eller ännu värre Nisse World Trading AB som har byggt upp en hel industri av verksamheten. Hyfsat vanligt i Asien för o ta ett exempel.
Nisse är ett fiktivt namn
Skapades ursprungligen av: Hampus:
Om killarna hade filmat av bioduken med en kamera hade de kunnat hävda att de skapat ett verk som de själva hade upphovsrätten till.
Det hade de säkert kunnat hävda, men det är väl ingen som hade lyssnat på allvar. Om jag samplar en hel låt med två mikar framför högtalarna, är det mitt verk då?
Lite värre blir det förståss att argumentera för en vanlig kopiering på samma sätt (det var ju jag som stoppade i sladden och tryckte på knappen håller inte riktigt).
Håller väl lika bra (dåligt)? Om jag samplar min låt genom att mika upp den eller koppla in sladdar... det handlar ju bara om olika sätt att få in signalen i datorn, som förvränger signalen mer eller mindre (eller digitalt inte alls, men om man fortfarande vill hävda att det är ett eget verk - "Jag lade på ett filter där, och tonade ut lite snabbare...").
Men där finns en skum diffus gräns, om jag samplar ett trumkomp och använder det rakt av är det snott, men efter att ha behandlat det så att ingen alls känner igen det, så att det bara är ett ljud, är det fortfarande snott?
Atrus:
Menar du att om någon lyckas lägga upp det på nätet, ja då är det helt ok att det sprids vidare? Man har alltså bara chansen att stoppa spridningen i ett initiallt skede? Menar du att man får ladda hem precis vad som helst på nätet?
Jag *vet* ingenting, men jag har vissa aningar... alltså om man drar en parallell till mp3-låtar så är det i dagsläget oklart om det överhuvudtaget är olagligt att ladda ner en låt och lyssna på den.
Det verkar ju ha blivit helt rumsrent att sälja saker (som mp3-spelare) med argumentet att man kan ladda ner musik från nätet. Säljaren hävdar förstås att han syftar på den fria mp3-musiken som finns på nätet, men både du, jag och han vet att alla laddar ju upphovsrättsskyddad musik.
Jag kan inte se att det skulle vara nån skillnad i brott mot upphovsrätten att ladda ner en film jämfört med en låt. Så om det juridiska läget för nerladdning av musik är oklart så borde samma gälla för filmer resonerar jag.
Men programvaror är ju annorlunda, jag kan inte säga precis hur, kanske är de olagligt så fort man installerar programmet i fråga. Eller är även innehav av ett piratkopierat program ett brott?
Generellt sett så är det i alla fall spridandet som är det olagliga. Jag får definitivt inte öppna Adrians musiksajt där alla kan ladda ner min rippade cd-skivor. Dock får man faktiskt sprida till närmaste bekantskapskretsen har jag för mig att jag läst, jag tror praxis är ungefär 20 personer för att det ska räknas som spridning.
Jag *tror* att du får ladda ner det allra mesta från nätet. Även t.ex. våldsporr som är olagligt att sprida i Sverige. Däremot är barnporr förbjudet att överhuvudtaget inneha, vilket är en stor skillnad (därav den stora debatt som den lagen skapade).
Jag kan tänka mig att reglerna och lagarna och praxis kommer att hårdna på detta område allteftersom lagen hinner ikapp den digitala världen. EU har väl, om jag inte tagit helt fel, nyligen beslutat om lagar och regler för spridning och upphovsrätt av digitalt material som är rätt hårda (för hårda enligt många).
Upphovsrättslagen fungerar så att du aldrig får på något sätt härma det någon annan har gjort som t.ex. skrivna texter, musik, foton osv. och hävda att du är upphovsmannen. Man kan väl säga att lagen har störst möjlighet att användas när det gäller något välkänt eller något speciellt. Välkänt typ Microsofts logotyp (stora företag har alltid lagen med sig). Alltså så länge man känner igen "verket" på något annat. Ett annat exempel är att det i princip är olagligt att arrangera ett fotografi som väldigt mycket liknar någon tidigares foto och hävda sin rätt till bilden. Detta tordes inte vara aktuellt annat än i stora trycksammanhang.
Problematiken ligger i grunden i hurvida man äger sin egen idé. Och man kan med rätta ifrågasätta hur många som egentligen har kommit på EGNA idéer - oftast handlar det om att vidareutveckla andras (s.k. "inspiration") eller helt enkelt bara sno åt sig något och göra det bättre än upphovsmannen...
När det sedan gäller lagstiftning och juridiska rättigheter så ser världen tyvärr ganska krass ut; du kan köpa skydd och rätt med pengar, men får betydligt svårare att försvara din sak i rent skapar (upphovs)syfte.
Visst tjänar bolag på att musik och film sprids så mycket som det går, MEN det är KONTROLL man eftersträvar så att man kan styra marknaden och därigenom förutse framtiden = tjäna mera pengar!
Internet har ställt allting på ända, men var så säker på att alla inblandade parter kommer att göra allt för att få lagen på "sin sida". Som användare vill man gärna komma billigt undan (= frihet), men som upphovsman vill man också kunna betala sina räkningar. Tyvärr är det väl också så att det är inte upphovsmännen som tillslut tjänar de stora pengarna - utan alla mellanhänder på vägen och just de få i marknadstoppen som eftersträvar KONTROLL. Det är ju just detta som är upphovet till motreaktioner som mp3-markanden och den runt hörnet väntade piratkopieringen av film (tja - den finns ju redan, förstås).
Så: njut av friheten sålänge den varar - dom är många som kommer att försöka kväva den.
Det finns en liten sak som särskilt skivbolagen talar mycket tyst om. Det är att det faktiskt är tillåtet att kopiera och sprida en skiva till sina nära vänner.
Sedan hur man ska tolka detta med nära vänner och sedan i en rättegång bevisa det lämnar jag till någon annan. :rolleyes:
För den gången jag pratade om detta med en skivbolagsjursit fick jag bekymmrade miner och suckningar. Snart bytte denne samtalsämne...
[ 07-09-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]
>>Likväl är det förbjudet att t.ex. sälja DVD-skivor från region 1 i butik till allmänheten.
>Är det alltså olagligt att göra det nu? Hur länge har det varit så?
Ja, all försäljning till allmänheten av DVD/VHS-filmer som inte ursprungligen härrör från ett EES-land är otillåten.
Läs mer om detta hos SVF: http://www.svfvideo.com/dvd3.asp
[ 07-09-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
Ja, alltså minister Messing och hennes kompisar på justitie departementet har ju faktiskt visat svenskarna - genom ett prövat fall, att det inte bara är lagligt att ladda ned kommersiella mp3;or - det är dessutom fullständigt lagligt att bränna ned på en CD och ge till någon vän eller bekant. Skillnaden hade varit ohygglig om hon gjort detsamma i ett eget vinstintresse. Jag undrar vad det var för låtar på Messing skivan?! Rimligtvis borde inte lagen tillåta att man kopierar t ex "Det stora blå", och ger bort till en polare som råkar jobba på en radiostation? Iofs kan ju sådant här krökas och böjas in absurdum, men jag TROR att inte ens staten, än mindre Messing vet vilka regler som egentligen gäller, men nu finns det i alla fall ett prejudikat om vad mah har att rätta sig efter...
MVH Mattias
(som inte tror att U Messing rippade och brände den skivan själv)
Det är rätt lustigt hur förvrängd uppfattningen om ägande och stöld blir när man pratar om musik/film/programvara, saker man inte kan ta på.
Byt ut någon av dessa produkter mot t.ex. bil och känn om det känns OK. Hmm... jag har ingen bil och om jag tar en av BMW-handlaren och bara avänder den för eget okommersiellt bruk som är det väl OK? Eller - jag tar 3 st och ger till mamma och pappa också.
Jag tycker man ska skita i de juridiska spetsfundigheterna och helt enkelt ställa sig frågan: Är det OK att ta något som kostar pengar utan att betala för sig? Se´n är det upp till ens samvete att avgöra.
Ett vanligt argument är att skivbolagen/programvaruföretagen tjänar så mycket pengar och att skivorna/programmen är för dyra. Att stölden är en sorts protesthandling. Detta är ju den värsta sortens hyckleri, gillar men inte ett företag och/eller deras produkter så ska man inte använda det överhuvudtaget. Eller?
Skapades ursprungligen av: kaspar:
Det är rätt lustigt hur förvrängd uppfattningen om ägande och stöld blir när man pratar om musik/film/programvara, saker man inte kan ta på.
Byt ut någon av dessa produkter mot t.ex. bil och känn om det känns OK. Hmm... jag har ingen bil och om jag tar en av BMW-handlaren och bara avänder den för eget okommersiellt bruk som är det väl OK? Eller - jag tar 3 st och ger till mamma och pappa också.
Jamen Gud alltså... Det där är väl den mest befängda liknelsen som kan göras. Naturligtvis är det oändlig skillnad mot att kopiera en film eller ett program. Om du skulle göra en vettig liknelse så skulle det vara såhär:
Tänk om du skulle smita in på natten hos din BMW-handlare och ta en kopia av deras dyra fina 330xi som står där. Nästa morgon så kommer BMW-handlaren dit och allt ser som vanligt ut. Men två saker skiljer. Du har en exakt kopia hemma hos dig och han har därmed förlorat en potentiell kund, som han hade eventuellt kunnat tjäna pengar på. Så fungerar det nämligen om man kopierar ett program. Att likna det vid stöld av materiella ting är bara absurt.
[ 07-09-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Adrian B>> Det är inte en så befängd liknelse som du tror. När du köper t.ex. ett program så köper du rätten att använda en (1) kopia av programmet. Strunta i själva mediet det ligger på. Om du kopierar det och distribuerar så stjäl du såklart inte något fysiskt från tillverkaren. MEN du stjäl de facto en chans för dem att sälja ytterligare en licens. D.v.s du fråntar företaget dess chans att verka!
Se´n var min liknelse med bilen inte menad att kunna jämföras direkt med mjukvaru/musik/film-marknaden utan bara ett sätt att visa att de allra flesta aldrig skulle komma på att stjäla något som en bil. Men med mindre saker, eller saker man inte kan ta på är det skillnad.
Återigen - är det rätt att ta något som man egentligen ska betala för?
Kaspar:
Jag la aldrig någon värdering i vad som är rätt och fel, utan ville bara påpeka att liknelsen haltar på den fundamentala skillnaden att när man tar något materiellt så försvinner det från den ursprungliga ägaren, men om man kopierar något digitalt så förändras inget.
Sen så är det ju självklart att om jag lagt timmar och åter timmar på att skapa en grej (t.ex. ett program), för att kunna leva på inkomsterna från den, så vill jag ju ha betalt för det jag gör. Om en person då gör en kopia olovligt så smiter han från att betala mig för det. Men det är ju inte säkert att det är en potentiell kund! BSA och skivbolagen räknar ju gärna på all missad inkomst, som om varje kopia skulle vara lika med en kund som varit beredd att betala. Om nån däremot stal min stereo från mig så är den ju borta på ett absolut sätt.
Fast man kan ju också bli lite mera filosofisk och fundera med vilket rätt man egentligen äger det man skapar och hur rimligt det är att ta betalt för det. Bara för att vissa vill tjäna stora pengar så behöver det ju inte anses som rätt.
En bra artikel om hur begreppet upphovsrätt egentligen används fel (enligt Joshua S. Bauchner) finns på denna länk:
Technology and copyright corruption
[ 07-09-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
Adrian B>> Om man hårddrar det så är det alltså OK att kopiera programvara (eller musik eller film) så länge man inte är en potentiell kund?
Med detta synsätt skulle det nog inte finnas kvar några kunder till slut. Vem vill vara kund och betala när icke-potentiella kunder får kopiera grejerna gratis?
Upphovsrätten på programvaror är en jättekomplicerad sak. Mjukvaruföretagen vill få oss att tro att de egentligen har större makt över oss och hur vi använder deras program än vad de egentligen har.
Exempel! Microsoft har en tjock lunta som stipulerar hur man får använda deras program.
Svensk lagstiftning säger att allt som gäller vid köp av varor måste stå på kartongen väl synligt.
Det får alltså inte finnas något i kartongen som begränsar din möjlighet till användning.
M.a.o. om jag köper windows så får jag göra vad jag vill med det så länge jag inte bryter mot upphovsrättslagen och den stiftas inte av MS.
Ett till exempel!
Den som skriver ett program, gör en webbsida, etc. äger koden. Även om denne är anställd av ett företag. Det måste stå klart och tydligt i anställningskontraktet att NN är anställd för att skriva kod och koden övergår i företagets ägo.
Hur har ni det på den fronten?
...och det gäller inte bara kod utan allt du skapar, typ en logo, en musiksnutt, ett original o.s.v. Skaparen är är generellt ägare till sina verk....men det är många som inte riktigt vill acceptera det.
Ett par inlägg upp läser jag ett absurt påstående om potentiella kunder eller ej.
Antingen är man användare/kund eller ej och som användare /kund måste man betala om det finns någon rättvisa i världen. Att komma undan betalning för att man inte är potentiell kund är det mest korkade jag har hört under den här sajten! Däremot om upphovsmannen går med på att släppa sitt verk fritt så är det en annan sak...
I egenskap av kreatör kan jag svära den djupaste ed på att det inte är kul att se sina idéer och producerade verk bli stulna, det är inte ens acceptabelt. Det visar bara att det finns många människor som inte bryr sig om något än sig själva...
Skapades ursprungligen av: kaspar:
Adrian B>> Om man hårddrar det så är det alltså OK att kopiera programvara (eller musik eller film) så länge man inte är en potentiell kund?
Med detta synsätt skulle det nog inte finnas kvar några kunder till slut. Vem vill vara kund och betala när icke-potentiella kunder får kopiera grejerna gratis?
Näe, det är inte ok att göra det. Men det är inte samma sak som att stjäla en BMW eller ett pärlhalsband. Jag menar att folk känner denna skillnad och att likställa dom som laddar hem Metallicas låtar på nätet med dom som snor prylar från andra är fel.
Min personliga åsikt är dock att man ska köpa skivorna man lyssnar mycket på på datorn och jag försöker göra det i del allra flesta fall, vilket nog tillhör det ovanligare bland ungdomar nu. Men samtidigt så är ju skivor hutlöst dyra och av dom slantarna går väldigt lite av pengarna till artisten, så det svider ju att köpa ibland. Jag säger inte att det därmed är ett skäl att kopiera hursomhelst, men om dom svinnar oss så kan man ju känna att man kan svinna dom ibland också... och rent lagligt så är det ju faktiskt ok att få en kopia av en kompis nyinköpta skiva så vitt jag vet.
Jo, om man inte avser att köpa det man gillar. Men är det bra och man har inställningen att köpa det man lyssnar mycket på så är det inte säkert att han/hon förlorar på det. Sen har vi ju hela den här argumentationen som går ut på att den digitala spridningen är bra, alltså att den gör att folk får upp ögonen för sånt de aldrig skulle ha nåts av annars. Att Napster skulle ha gett ökad skivförsäljning osv... det låter ju bra, men jag vet inte om jag riktigt tror på det helhjärtat. Men det finns dom som gör det, kolla in "Pirattekniken bra för musikbranschen" skriven idag på CS hemsida.
Men en viss frihet måste ju finnas. Om jag köper en film på DVD och sedan lånar ut den till en kompis, så han kan se den gratis, har jag då orsakat upphovsrättsinnehavaren skada? Vi kanske skulle ta och förbjuda sånt också? Näe, såklart inte, säger folk. Men skillnaden är ju inte så stor.
[ 10-09-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
I gårdagens Söndagsavisen fanns en intressant artikel som tog upp just de aspekter som diskuteras här. Bland annat handlade det om stämningarna mot folk som knäckt kopieringsskydd, eller berättat hur de knäckt dessa (Trots att branschen själv utlovat en belöning till den som lyckats knäcka skyddet.)
Aktuellt hade i helgen också inslag om det planerade kopieringsskyddet på cd-skivor. Bolagen skaffar ett sådant enbart för att försäljningen av cd-r-skivor ökat kraftigt. Skivförsäljningen har inte minskat. Den ökar igen efter en kort dipp under sommaren.
Ska bli intressant att se när någon knäcker dessa skydd.
Ska bli intressant att se när någon knäcker dessa skydd.
Jo, det hemska med detta skydd är dock att det sätts in på ett sånt sätt att det förstör musikinformationen, så även om det knäcks så har försämrat musiken lite (detta är väl på gränsen till OT, men det finns en annan tråd om just detta).
Det låter ju alltid oskyldigt då man argumenterar med att man "bara" lånar ut filmen/musiken till en polare...och visst är det oskyldigt gjort då uppsåtet inte är att i första hand snuva upphovsmännen på pengar. Men handligen blir ju desstå alvarligare i ett större perspektiv då 600 miljoner människor "bara" lånar ut sina CD/DVD till polare... och däri ligger också problematiken. Människans moral har alltid varit flytande och beroende på sammanhanget ändrar vi våra perspektiv. Om den nämnda utlåningen är en engångsföreteelse är det ju heller ingen katastrof, men verkligheten ser annorlunda ut och kopierandet är , i alla former, en systematisk pågående process där upphovsmannen alltid drar det kortaste strået.
Vi förespråkar alltid individens frihet och rätt i västvärlden och accepterar nog i allmänhet att viss privat kopiering ändå alltid är tillåten. Men som företagare i branschen och upphovsman kan du aldrig acceptera att andra stjäl dina verk.
Kalla det för dubbelmoral eller ej, men någon lösning på frågan tror jag aldrig man kommer att komma överrens om.
Beträffande kopieringsskyddet så är det väl självklart så att det som är skapat av människor också kan "förstöras" av människor...givetvis går det att knäcka vilka koder somhelst - men syftet för branschen är att göra det tillräckligt svårt att kopiera för den genomsnittlige användaren. Vi (ok, kankse inte alla) på sådana här sidor/sajter kommer alltid finna en utmaning i att knäcka alla koder och skydd som finns...för att försvara vår frihet och anta utmaningen att bara göra det.
Alltså: syftet med kopieringen är rent egoistiskt och väldigt få av alla användare är egentligen innerst inne intresserade av att gagna upphovsmannen (om du inte känner vederbörande eller har en obotligt stark relation till vederbörande - typ idolskap eller ekonomisk partnerskap).
Det är lätt att säga att man skall betala för allt...när det kommer till kritan är det få som frivilligt gör det. Sorry, jag har svårt att tro något annat... beviset är att det krävs lagar, förordningar och straff för att folk skall efterleva självklara förhållanden.
[ 10-09-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
[ 10-09-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]