Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Runt 1,5h batteritid på MB, fläkten susar hela tiden?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-08-17 16:44

Kom precis hem från jobbet, och startar upp den och batteritiden visar på nästan 4 timmar, Startar itunes, safari och adium och då hamnar mätaren på 1:40. Den har nu räknat ner stadigt så tiden verkar ju stämma, just nu på 1:18. Detta kan väll inte stämma på en dator som är en vecka gammal?

Nu hörde jag även att fläkten går konstant, inte konstigt att batteriet slukas redigt. Har den i knät, men borde väll inte vara så farligt, har alltid haft den där och det och fläkten har inte gått igång förr vid vanligt arbete, bara vid redigering, spelande osv.

Kör alltid på batteri då jag gillar att ha den i knät, då är det jobbigt med strömkabeln hängandes utmed kanten hela tiden, kan detta vara avgörande?

Starta verktygsprogrammet Aktivitetskontroll, välj att visa alla processer och kolla om något drar väldigt mycket processorkraft.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-08-17 17:05
Ursprungligen av Björn Leander:

Starta verktygsprogrammet Aktivitetskontroll, välj att visa alla processer och kolla om något drar väldigt mycket processorkraft.

Gjorde en omstart av datorn nu har den lungnat ner sig, och bateritiden är på 1:50 med 62% laddning så någott drog mycket batteri. Misstänker att adium var boven för när jag skulle stänga av så avbröts urloggningen för att den tog för lång tid, då hade adium slutat svara och man var tvungen att tvångsavsluta det.

Får köra vidare och se om nått annat går galet. Någon som har haft problem med konstant susande fläkt eller riktigt kass batteritid?

Det som är mest troligt är att något program använder väldigt mycket CPU och därmed drar igång fläktarna och ner batteritiden. Typ ett program som hängt sig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 22:57

det är fel på din dator. med itunes, adium och firefox igång har jag ca 4 timmars batteritid och en temp på 50 grader (efter den nya firmware-uppdateringen)

Ursprungligen av bj8:

det är fel på din dator. med itunes, adium och firefox igång har jag ca 4 timmars batteritid och en temp på 50 grader (efter den nya firmware-uppdateringen)

Det är inte fel på hans dator om ett program hängt sig och drar massa CPU. Safari hängde sig nyss för mig och drog massa CPU så fläktarna gick igång. Tvångsavslutade och på en gång slutade fläktarna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 23:07

okej läste inte allt så noga.. om inte problemet löser sig tycker jag dock att du ska ringa apple. sånt ska man inte behöva leva med om man köpt en dyr dator.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-17 23:08

men testa att ladda ner nya firmware 1.0. Finns i programuppdateraren och ska bland annat lösa fläktproblem.

1
Bevaka tråden