Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa DVD utan att lämna ut personnummer?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 16:49

Har ingen som helst lust att lämna ut mitt personnummer för att få KÖPA en DVD och blir ganska irriterad över att dom över huvud taget har mage att kräva det. Har kollat Ginza, Lovefilm, dvd.se, discshop, osv...

Finns det nån DVD-handlare som inte gör det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-18 17:56

prova www.cd-wow.se kommer inte ihåg om dom ville ha personnr när man reggade sig. För mig det går att beställa utan att registrera sig också... btw... billigaste sidan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 18:10
Ursprungligen av kainen:

prova www.cd-wow.se kommer inte ihåg om dom ville ha personnr när man reggade sig. För mig det går att beställa utan att registrera sig också... btw... billigaste sidan

Tack för tips!
Nej, dom verkar inte intressera sig för personnumret. Bra.
Men dom hade inte rullen jag söker. Mindre bra.
Men sajten är bokmärkt. Perfekt.

Danne

Ursprungligen av kainen:

prova www.cd-wow.se kommer inte ihåg om dom ville ha personnr när man reggade sig. För mig det går att beställa utan att registrera sig också... btw... billigaste sidan

Jag försökte just köpa en DVD därifrån, men antingen ville de inte ha mina pengar via Safari eller så har de tillfälliga tekniska problem med anslutning till Paynova. Lite trist

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 20:02
Ursprungligen av Pegges:

Jag försökte just köpa en DVD därifrån, men antingen ville de inte ha mina pengar via Safari eller så har de tillfälliga tekniska problem med anslutning till Paynova. Lite trist

Guschelov kan man ju snabbt ordna en bittorrent...

OBS! DETTA VAR ETT SKÄMT!!!! INTE ALLS ALLVARLIGT MENAT!! SNÄLLA MODERATORER, RADERA INTE DETTA INLÄGG!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-19 12:49
Ursprungligen av Pegges:

Jag försökte just köpa en DVD därifrån, men antingen ville de inte ha mina pengar via Safari eller så har de tillfälliga tekniska problem med anslutning till Paynova. Lite trist

Har hänt mig någong gång också... bara att prova igen så fungerar det har väll beställt ett 80-tal DVDs o CDs därifrån

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-18 18:52

Dom kräver väl bara personnummer för att dom ska kunna fakturera dig?
Annars kan man väl betala med kort och slippa det.

Varför man ö.h.t. har några problem att lämna ut personnummer till t.ex. ginza förstår jag inte heller. Det är ju ett seriöst företag, och vill någon ha tag på ditt personnummer är det ju bara ringa skatteverket och fråga efter det (bara man vet ditt namn och eventuellt adressen, beroende på hur vanligt namn du har) så får man det utan tjafs...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 19:20
Ursprungligen av bogg:

Dom kräver väl bara personnummer för att dom ska kunna fakturera dig?
Annars kan man väl betala med kort och slippa det.

Varför man ö.h.t. har några problem att lämna ut personnummer till t.ex. ginza förstår jag inte heller. Det är ju ett seriöst företag, och vill någon ha tag på ditt personnummer är det ju bara ringa skatteverket och fråga efter det (bara man vet ditt namn och eventuellt adressen, beroende på hur vanligt namn du har) så får man det utan tjafs...

Nej, som jag fattade så var man tvungen att registrera sig med personnummer för att få köpa över huvud taget. På Ginza i alla fall.

Om du tycker det är OK att lämna ut numret hit och dit, så ska du givetvis göra det. Jag har inga synpunkter på det. Och om jag inte vill eftersom det är fullständigt onödigt (vilket det är att registrera sig som "medlem" över huvud taget), så hoppas jag att du respekterar det också.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-19 19:55
Ursprungligen av Danne V:

Nej, som jag fattade så var man tvungen att registrera sig med personnummer för att få köpa över huvud taget. På Ginza i alla fall.

Om du tycker det är OK att lämna ut numret hit och dit, så ska du givetvis göra det. Jag har inga synpunkter på det. Och om jag inte vill eftersom det är fullständigt onödigt (vilket det är att registrera sig som "medlem" över huvud taget), så hoppas jag att du respekterar det också.

Klart jag respekterar det

Har själv aldrig tänkt på det faktiskt, hur är det på cdon då?

Att bara registrera sig borde såklart gå utan att uppge personnummer..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 20:01
Ursprungligen av bogg:

Klart jag respekterar det

Har själv aldrig tänkt på det faktiskt, hur är det på cdon då?

Att bara registrera sig borde såklart gå utan att uppge personnummer..

Kommer inte ihåg exakt, men dom jag kollade på krävde personnummer allesammans. En del (Ginza.se t.ex.) också att man skulle registrera sig som "medlem". Om inte folk reagerar på såna där fasoner och bojkottar, så får vi snart inte handla mjölk på ICA utan leg och registrering. Vi är ganska bleka här i Svedala som accepterar dumheter som det där...

Driver själv en webbutik och rotade två veckor full tid med att tweaka Zencart så att den såg ut och funkade som jag ville för mina ändamål. Det var först när jag testkörde som jag upptäckte att kunder var tvungna att registrera sig för att kunna handla. Det slutade med att jag skrotade Zencart och hyrde in duktigt folk som byggde en ny cart åt mig. Klart folk ska kunna shoppa utan att hålla på med sånt där...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-18 19:48

Vilken rulle är det du letar efter?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-18 20:00

Jag fick ett otroligt sug efter "Solens Rike" (Empire of the Sun) http://imdb.com/title/tt0092965/?fr=c2l0ZT1kZnx0dD0xfGZiPXV8cG49MHxrdz0xfHE9ZW1waXJlIG9mIHRoZSBzdW58ZnQ9MXxteD0yMHxsbT01MDB8Y289MXxodG1sPTF8bm09MQ__;fc=1;ft=20;fm=1 igår.

Handlar iofs från amazon.com i UK, och dom har den för £5-6. Köper nog därifrån. Men det ÄR faktiskt skönt med svensk text ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 13:16

ironi!

är det inte bara när man handlar vuxenfilmer man måste uppge personnummer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 19:55
Ursprungligen av Costas:

ironi!

är det inte bara när man handlar vuxenfilmer man måste uppge personnummer?

Nä, om det åtminstone vore det. Då kanske man bara får köpa eller hyra om man är gift...

Jag antar att personnummer ska uppges för att försvåra för bluffmakare som vill handla i ditt namn. Visserligen är det inte större försvårning eftersom det är så lätt att ta reda på ett personnummer.
Så jag förstår heller inte varför det ska finnas med.
Bättre då med mejl där jag ska verifiera att jag anmält mig genom att aktivt aktivera mitt konto via ett klick på en länk.
Det försvårar mer efter att kapa ett mejlkonto kan inte vem som helst göra åtminstone.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 22:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag antar att personnummer ska uppges för att försvåra för bluffmakare som vill handla i ditt namn. Visserligen är det inte större försvårning eftersom det är så lätt att ta reda på ett personnummer.
Så jag förstår heller inte varför det ska finnas med.
Bättre då med mejl där jag ska verifiera att jag anmält mig genom att aktivt aktivera mitt konto via ett klick på en länk.
Det försvårar mer efter att kapa ett mejlkonto kan inte vem som helst göra åtminstone.

Mjae... voffo ska man över huvud taget tvingas registrera sig? Det är ett jäkla oskick. Självklart bra för företaget, men absolut, totalt, fullständigt onödigt för att kunna köpa. Och det är fantastiskt att vi går med på det.

Ponera att du ska köpa en skjorta, och dom kräver att du ska bli medlem och lämna personuppgifter. Du skulle nog inte komma därifrån fort nog och skulle nog aldrig komma tillbaka - ever. Varför accepterar vi det på nätet?

Konstigt....

Danne... har de återkoppling i systemet som kontrollerar dina siffror gentemot ditt namn och adress? Annars kan man väl tillverka ett nytt nummer och köra på det eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 12:47

Anders,

Jag tror dom vill ha personnumret av rena marknadsföringsskäl - inget annat. Det är alltså lättare att spåra och hålla koll på folk via personnumret.

Därför borde sådana företag bojkottas. Jag köper aldrig från dom. Fan vet om dom ens FÅR ha det villkoret.....

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-20 16:18
Ursprungligen av Danne V:

[...]
Därför borde sådana företag bojkottas. Jag köper aldrig från dom. Fan vet om dom ens FÅR ha det villkoret.....

Jag kanske är ute och cyklar, men jag TROR att det enbart är myndigheter och kreditgivare som har rätt att kräva personnummer. Och arbetsgivare, såklart.

Men, det står även handlare och nätplatser typ Lunarstorm fritt att begära dessa uppgifter eftersom ingen kan tvinga någon att registrera sig hos dem.

Själv lämnar jag aldrig ut mitt personnummer till dem som inte behöver det.

Ur verkliga livet:
Jag skulle för många år sedan (”innan” internet) via telefon beställa nåt jox från Hobbex. Ordermottagaren frågade efter mitt personnummer och jag sa att jag inte ville lämna ut det. Ordermottagren sa då att det var helt okej, och jag med mitt önskemål tillhörde en liten men ändå befintlig skara. Beställningen funkade utmärkt utan personnummer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 16:31
Ursprungligen av filuren:

Ur verkliga livet:
Jag skulle för många år sedan (”innan” internet) via telefon beställa nåt jox från Hobbex. Ordermottagaren frågade efter mitt personnummer och jag sa att jag inte ville lämna ut det. Ordermottagren sa då att det var helt okej, och jag med mitt önskemål tillhörde en liten men ändå befintlig skara. Beställningen funkade utmärkt utan personnummer.

Bravo! Egentligen borde man maila varje sajt som kräver p-nr och tala om vilket oskick det är och att dom just tappat en kund.

Ursprungligen av filuren:

Själv lämnar jag aldrig ut mitt personnummer till dem som inte behöver det.

Nej, det ska man naturligtvis inte heller. Men tydligen är vi en minoritet (?) som tycker så Konstigt.

Är det en svensk DVD? Jag handlar en del från Amazon i England. De kostar ofta mindre, innehåller mer extramaterial och man har dom här på 2 dagar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 13:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det en svensk DVD? Jag handlar en del från Amazon i England. De kostar ofta mindre, innehåller mer extramaterial och man har dom här på 2 dagar.

Jorå, jag handlar en del från dom - mest bucker men ibland filmer också, och har självklart kollat (se min andra post uppifrån).

Men jag ska erkänna att jag tycker det är smutt med svensk textning - fastän jag faktiskt är bättre på engelska än en normal engelsman (skryt, skryt...). Kanske en (o)vana...

Ursprungligen av Danne V:

...Men jag ska erkänna att jag tycker det är smutt med svensk textning - fastän jag faktiskt är bättre på engelska än en normal engelsman (skryt, skryt...). Kanske en (o)vana...

Har man en gång stängt av textningen så finns ingen återvändo... plötsligt ser man på film istället för på text...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-20 15:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Har man en gång stängt av textningen så finns ingen återvändo... plötsligt ser man på film istället för på text...

Beror ju helt o hållet på vad det är för film... asiatisk film tex är ju lite svårt att kolla på utan textning :rolleyes: Eller nån film där dom pratar med scotsk/irländsk dialekt.... kan va riktigt svårt att förstå. Men ser jag på en hollywood produktion där alla pratar "ren engelska" så är det ju inga problem... då föredrar jag ju självklart att titta utan tex

Sen om det finns engelsk text så väljer jag den alla gånger framför svensk text...

Ursprungligen av kainen:

Beror ju helt o hållet på vad det är för film... asiatisk film tex är ju lite svårt att kolla på utan textning :rolleyes: Eller nån film där dom pratar med scotsk/irländsk dialekt.... kan va riktigt svårt att förstå. Men ser jag på en hollywood produktion där alla pratar "ren engelska" så är det ju inga problem... då föredrar jag ju självklart att titta utan tex

Sen om det finns engelsk text så väljer jag den alla gånger framför svensk text...

Att det är bättre utan text förutsätter naturligtvis att man förstår det dom säger... goes without saying...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-20 19:22

Är Sverige en av få länder som kräver personnummer ?
Det verkar vara så !
Eftersom min fru har en personnummer som postgirot nummer (samma), men en dag för några år sedan när Sverige kom med i EU. Så skickade Nordbanken ut ett brev där det står att om man vill byta ut personnummer till en bankkontosiffra. Det var fritt val. Det var EU som krävde det.
Jag förstår att EU ser rött på personnummer, eftersom det kan missbrukas av personnummer. Jag förstår hur det är och själv ogillar att lämna ut personnummer, speciellt slutsiffra !
Är Staten och kommuner verkligen blå ögda ? ? Varför är det forfarande idag lämna ut personnummer hit och dit ? Jag gillar inte det...:confused:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 20:51
Ursprungligen av REP:

Är Staten och kommuner verkligen blå ögda ? ? Varför är det forfarande idag lämna ut personnummer hit och dit ? Jag gillar inte det...:confused:

Det är såvitt jag vet bara i Sverige man gör detta, dvs använder ett enda nummer i ALLA sammanhang för en individ. Det är på gott och ont. Det sparar ju onekligen en oerhörd massa besvär och kostnader för både privatpersoner, företag och myndigheter. Men dom får också ypperliga möjligheter att kontrollera folk.

Att det bara är vi i Sverige som accepterar det beror väl dels på att vi vid en internationell jämförelse under modern tid aldrig råkat ut för RIKTIGA skitstövlar till politiker eller myndighetspersoner. Vi litar på dom, faktiskt.

Men dels beror det på att vi är ganska flata av oss. Vi låtsas ofta vara handlingens män & kvinnor när vi snackar med polare. Men i själva verket är vi ena riktiga mesar. Det är ingen slump att Sverige uppfann mellanmjölken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-20 16:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

Har man en gång stängt av textningen så finns ingen återvändo... plötsligt ser man på film istället för på text...

Nä, så funkar det inte med mig. Jag e väl för gammal. Såg otextade filmer under fem år i Vietnam men vande mig aldrig. Hade t.o.m. på engelsk textning ibland för att det kändes gôtt.

Personnummer krävs generellt inte av utländska butiker. Kan du acceptera danska utgåvor (som är identiska med svenska, fast med danskt fodral) rekommenderar jag Axel Music varmt. Fri frakt, suverän kundservice. Säljer mycket R1 också, perfekt importaffär således.

Andra bra affärer att handla från är:

Play

DVD Pacific

CD-Wow! är bra men undvik den svenska sidan, jag brukar vanligtvis köra en särskild prissökning och ofta är [url)http//www.cd-wow.fm[url] billigast (skriver ut adressen i klartext).

Alla filmer skickas från samma plats när det gäller CD-Wow, den svenska sidan är dock den dyraste och därför finns det ingen anledning att handla via den. Det finns ett antal olika CD-Wow-sidor med olika priser, vilket gör att man söker via det externa sökprogrammet CD-Wow Searcher efter bäst pris (finns även en webbversion).

Gå in på Dvdforum.nu för mer information om CD-Wow och sökningar där etc.

1
Bevaka tråden