Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto+redigeringsläge

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 19:14

Har fört över sommarens bilder till iPhotobiblioteket, både mitt eget och sambons. I mitt bibliotek är ca 90% av bilderna grå med en ljusgrå ram och ett utropstecken i mitten då jag markerar redigeringsläge. Mycket mystiskt, bilderna är ju identiska, på samma dator och ändå kan sambon få upp bilderna (alla!) i redigeringsläge men inte jag

Det _kan_ vara så att du inte har skrivrättighet till filerna, eller att de är skrivskyddade. Det är det enda som jag kan komma på i nuläget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 20:21

Jag har kollat "info" på två bilder (den ena redigerbar, den andra inte), exakt samma info frånsett namn naturligtvis och att den redigerbara är 0,1 Mb större... Mystiskt...

Att bilderna är olika är inte så konstigt, en bild som bara består av en enda färg är ju mindre än en med många. (Eller? Någon får gärna rätta mig om jag har fel)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 22:58

Klumpigt formulerat av mig, jag menade att bild A är redigerbar både för mig och sambon medan bild B (som är 0,1 Mb mindre) är redigerbar i sambons bibliotek men inte i mitt. Alla rättigheter o s v är exakt likadana, och importerade till våra respektive bibliotek med ca tio minuters mellanrum. Varför har det blivit så här? Och framförallt, vad ska jag göra åt det? Det är ju jag som jobbar mest med att trixa med bilderna... Att endast kunna titta på dem i bläddringsfönstret känns inte tillräckligt...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-18 09:11

om det är något rättighetskrångel, kör skivverktyget och reparera dem. Det SKA inte vara några problem, för så där har jag hållt på i 3 års tid för att hålla båda Macarnas iPhoto i synk.

Edit: i värsta fall får du kasta ditt bibliotek och .plist från iPhoto och kopiera om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 21:53

Just i det här fallet var det ju enkelt att rädda bilderna (kopiera till USB-minne från sambons bibliotek och importera till mitt eget) men... Jag undrar fortfarande varför det blev som det blev och vad jag ska göra om detta sker utan att jag har bilderna någon annanstans. Helt klart kommer jag aldrig mer radera minneskortet med automatik när jag importerar från kameran. Och backup på allt kommer jag också att fortsätta med. Undrar om detta kan ske "när som helst"?
PS. Jag hade startat om datorn, kört skivverktyg, slängt plist-filer och startat iPhoto med äpple+kringla och byggt om. Allt utan resultat...

1
Bevaka tråden