Det finns ingen chans i världen att vår skola skulle köpa in en bärbar dator till varje elev och i synnerhet då inte Mac! Det var efter år av strid jag lyckades få macar till min egen undervisningssal. Nu är det inköpsstopp på macar till andra salar än min, även om andra lärare också skulle föredra Mac. Jag håller helt med om att traditionella datasalar har ett mycket begränsat värde och anser precis som flera av er att datoranvändningen ska integreras med den vanliga undervisningen. Jag använder ett läromedel som består både av bok och webbplats (Bok&webb).
Nu har jag datorerna efter väggarna och vanliga bänkar i mitten av klassrummet, men skolledningen vill göra större klasser och då ryms inte dubbla bänkuppsättningar. Jag undervisar alltid i samma klassrum och datorerna behövs, pga av läromedlets karaktär, kanske i genomsnitt 2 lektioner av 3. En klassuppsättning bärbara datorer, där varje dator delas av flera elever, skulle inte innebära någon fördel för mig, utan bara en massa praktiskt jobb med att plocka fram och plocka undan dem, säkerhetsarrangemang osv.
Därav mina tankar på att använda iMac på något finurligt sätt, så att de enkelt går att få undan när de inte behövs, men ändå alltid finnas inom räckhåll och fast monterade i skolbänk eller i en arm från taket...