Detta med att de fyra kärnorna inte utnyttjas fullt ut i tester visar ju bara halva sanningen. Vad man bör fråga sig är hur man brukar använda sin dator. Om man ofta har flera program igång samtidigt, som kontinuerligt belastar processorerna, så borde väl vinsten bli mycket högre med quad? Jag har inte sett så många tester som visar hur datorn presterar i det ena eller andra programmet samtidigt som iTunes spelar i bakgrunden, och exempelvis BitTorrent arbetar med fyra fem upp/nedladdningar. Min dator brukar alltid ha den typen av belastning, och jag gissar att OS X på ett ganska smidigt sätt sköter att lägga ut uppgifter över de olika processorkärnorna. Det kan ju även gälla många andra typer av uppgifter, som renderingar som tar tid, komprimering/uppackning av filer, bränna DVD och allt möjligt.
Om man däremot inte brukar köra den typen av kontinuerliga uppgifter, utan mest belastar maskinvaran genom det program som man för tillfället arbetar med, så kanske prestandavinsten inte skalar så förfärligt bra med fler processorkärnor.