Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst för att hitta MP3?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man bäst för att hitta mp3-musik via en mac?
Napster går ju inte så bra nu... finns det nåt annat bra?

Hotline är ett program som är ganska bra.
Det e typ ett FTP progg. :eek:

ok, vart hittar man det?

Vill ha typ ett napsterliknande program som funkar på mac.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-11 09:51

Pröva lime Wire eller audiogalaxy det funkar och du finner de flesta låtar som du söker.

jag är nog lite dum
men jag tror inte jag fattar audiogalaxy! Hur gör man egentligen?

Starta klienten, logga in, sök så kommer su till en websida. Där är det bara att söka, när du hitter en låt du vill dra hem, klciak på den färglada gröna ikonen, eller på filnamnet för att välja vilken version av låten.

Emm... ok.
Låtarna lägger sej i nån "requesten songs" kö.
Men sen då?
Sattelite kan man väl inte downloada för mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-10-11 12:20

Här kan du hitta sattelite för mac.
web page

Tack så mycket.
Det funkar ju jättebra!

Citat:

Skapades ursprungligen av: kentsamuel:
Hur gör man bäst för att hitta mp3-musik via en mac?

Internetradio är ett tips om du vill lyssna på musik vid datorn. Använd Itunes. Där finns massor av förinställda radiostationer.

Här hittar du Itunes

Audiogalaxy är lugnt bäst (säger jag utan att prövat alla alternativ). Det är helt absurdt vad mycket musik man kan hitta med det. Alla tjänster, hur små den än är, är utmärkta för att hitta mainstream-pop-pojk/flickbands-skräp men om man är det minsta intresserad av musik och inte bara lyssnar på det som kommersiell radio så gärna vill trycka in i ens öron så fungerar Audiogalaxy utmärkt. Är du intresserad av japansk elektropop eller kanske deep house? I vilket fall så hittar du mer än du kan ladda ner.

Fast man hittar ingen deephouse på vinyl på det sättet va?

Men det är ju ett ypperligt alternativ o slippa o lyssna på skivorna i en butik.

Bara därför att ni skrev som ni skrev ska jag tanka ner audiogalaxy o söka rätt på lite hard 2 get deephouse låtar.

(du träffade mitt i prick när du skrev deep house .. det är min stil det.. o lite techhouse.. men nu får inte tråden spåra ur :rolleyes: )

Jo det får den gärna speciellt om det gäller deep house

Vad skulle du rekommendera för artister om man vill ha schysst deepp house? Och vad är egentligen deep house? Jag trodde jag visste tills jag träffade en granne som hade helt andra idéer. Det finns en dubbelskiva med musik mixad av Ben Watt och Jay Hannah från klubben Lazy Dog i London. Skivan heter Lazy Dog och du borde kunna hitta den med audiogalaxy. Skulle du klassa det som deep house? Du får ta och ladda ner den för oavsett vad det egentligen är för musikstil så är det jäkligt schysst musik.

Givetvis har jag redan den.. Men den är bra, helt klart. Speciellt Ben Watt CDn..
Ben Watt har förövrigt mixat den gamla klassiska o skön sjungande Sade (o så fick jag hjärnsläpp o glömde namnet på låten bara för det.. ) Maila mig så kan vi snacka mer (passar ju knappt ens in på övriga 1% här)

[ 15-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Ni var inte på Que Club, Göteborg i början av 90-talet? Innan det brann ner så var det ett klassiskt DeepHouse-ställe.

Denna tråd kanske ska flyttas till Livsstil, men innan vill jag tipsa om en lå som jag tycker är pure DeepHouse:

Artist: Kalk
Låt: Promenade

[ 12-10-2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Fortsätt gärna diskutera deephouse (och annan musik också för den delen) men starta en tråd under "livsstil" istället för att fortsätta diskussionen i denna tråd.
Jag hjälper er på traven...

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=15&t=000015

[ 12-10-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Hmmm... jag är annars fanatiskt förtjust i "MP3 Rage Pro" som finns för både MacOS 9.x och MacOS X

Olle

Nackdelen med MP3 Rage pro är ju att antingen saknar den stöd för vissa av de underliga protokollen eller så är man tvungen att registrera sig på respektive tjänst..Jag lyckas ansluta till en vettig server typ 1/20 el där omkring.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-04 02:53

Har testat mac satellit men får hela tiden logg in felmedelande och att det är fel version.
Är det bara jag som har det problemet eller har dom uppgraderat sidan så att mac satellit inte funkar längre ?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-04 03:13

Ajjj aj då upptäckte att felet inte var på MacSatellite utan att Audiogalaxy ändrar login stringen så att vi mac mänskor kan använda denna sida.
Dom gillar inte att programskaparen Eduardo har gjort detta program utan lovar att det snart ska komma ett program från dom själva.

Så vi får vänta och hoppas eller be någon Pc användare fixa fram login stringen.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2001-12-19 02:46

Aimster är ett ganska bra alternativ till audiogalaxy. Påminner ganska mycket om gamla napster, man kan se bitrate, browsa folks filbibliotek mm...

Aimster för Mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-19 09:56

Nu finns det en ny version av macsatellite på versiontracker. Har tyvärr inte hunnit se hur den funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-19 10:59

URSÄKTA MIG, men.. har inte 99mac nån policy mot olagliga aktiviteter.. dett är ett kunskaps forum inte något annat.. alla gör det andra.. men gör det inte här.. försök håll forumet rent från sånt.. mp3 vcd dvdrip pirtkopiering av spel och program.. länkar till liknande.. skall hållas borta.. väl.. var faan är modde?

Att ladda ner mp3-filer med upphovsrättsskyddad musik för eget bruk är (än så länge) ingen olaglig aktivitet.
Det är därför inte jämförbart med pirtkopiering av spel och program, vilket är olagligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-20 08:23

det där du sa om mp3 :or.. gäller inte det om du själv har låten i originalform som du laddar mer.. låter som otrolig utopi det du snackar om kolla upp det med nån myndighet

"Nyheter från MediaHuset
17/1--2000
 
---------------------------------------------------------Inget åtal för Messing

Förundersökningen mot ungdomsminister Ulrika Messing läggs ned.

Messing misstänktes för brott mot upphovsrättslagen sedan hon i en intervju medgett att hon laddat hem musik från internet och sedan bränt den på CD för att ge bort. Åklagaren menar att det rör sig om en enskild kopia för eget bruk och anset att brott inte kan styrkas.

MVH Mattias
------------------------------------------------------------------------

Ifrån Aftonbladets hemsida:

Ingen förundersökning mot Ulrica Messing
Brände skivor av nedladdad musik

Att ge bort en hemgjord skiva i present är inte brottsligt.
  Överåklagare Björn Ericson kommer inte att inleda förundersökning mot biträdande näringsminister Ulrica Messing.
  – Jag välkomnar beskedet, säger hon.
   I december förra året gick Ulrica Messing till attack mot de höga priserna på cd-skivor.
  Hon berättade i Aftonbladet att hon själv laddat ner musik gratis från nätet via Napster, och tyckte att det var en sund protest mot prissättningen av musik.
  Hennes uttalande fick skivbolagsbranschen att se rött, och en åklagare att intressera sig för fallet.

"Många med mig har funderat"
  Frågan var om Ulrica Messings skivtillverkning kunde bedömas som enskilt bruk eller spridande - vilket vore ett brott mot upphovsrätten.
  I dag kom beskedet från överåklagare Björn Ericson.
  Han beslutar att inte inleda förundersökning mot biträdande näringsministern.
  Vilket Ulrica Messing givetvis är lättad över.
  – Dels är det aldrig roligt att ha den typen av anklagelser över sig. Dels är det klart att många med mig har funderat över hur man tolkar lagen, säger Ulrica Messing till Aftonbladets nätupplaga.
  
Vill ta upp debatten igen
  Björn Ericson konstaterar att det bara varit frågan om ett enstaka exemplar för enskilt bruk. Verket bedöms i och för sig som offentliggjort, men det finns ingen anledning att misstänka brott, enligt åklagaren.
  Nu vill Ulrica Messing gärna ta upp debatten om de höga skivpriserna på nytt.
  Kommer du att fortätta tillverka egna skivor?
  – Jag utesluter inte det. Men det är inget jag planerar i dag.
  Hans Lindström, vd i Sami (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) vill inte uttala sig specifikt om fallet Ulrica Messing.
  - Men vår åsikt är ju att det är märkligt att uppmana till det här beteendet, säger han.
  
Maria Saving
Publicerad: 2001-01-16

MVH Mattias

Laddade ner "nya" MacSatellite i tisdags, och det funkar lika fint som tidigare.
Fin julklapp från tillverkaren, helt klart det bästa programmet för att ta ned musik.

Tyvärr hade jag strulat lite med mina inställningar och lösenord, p.g.a att det var ju ur funktion tidigare.
Men jag fick igång det igen, (se bara till att hiva ut tidigare version)
och nedladdningen hos mig tog fart igen.
Sissel Kyrkebye fick bli första gästen på min hårddisk

1
Bevaka tråden