Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

23.976 & 29.97, varför så ojämnt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 16:57

Vad är anledningen till att man kör en så ojämn framerate på NTSC film och NTSC?

När man tittar på ett videoklipp som har 29.97fps med quicktime så står det att "playing fps" är 30fps. Kan någon vänlig själ förklara bakgrunden till detta med ojämn fps?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-21 17:13

Trots att dom haft det metriska systemet i snart hundra år, så har jänkarna inte fattat det än. Dom kör med sina tum och yards och gallon och miles och Gud vet vad, och i slutänden kan det bli såna där konstiga resultat när deras grejer till slut inlemmas i nåt som faktiskt bygger på decimaler....

Kvalificerad gissning bara, men tror att den är ganska rätt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-21 17:36

29.97 har faktiskt en ganska enkel anledning

När svartvita tv-apparater regerade så gick det i 30fps, (60Hz elnät i USA, så 60/2=30, lika som sverige har 50/2=25). Hursomhelst, när färgtv sedan kom så skickades ju färgsignalen ut "över" den svartvita sändningen för att tillåta det att ses även på S/V-apparater vilket ledde till 0.1% lägre fps för färgsändningarna. där har vi då 29.97Fps

23.976 har en liknande förklaring, då filmer spelades in med 24Fps och då lätt kunde anpassas till 30fps, så behövdes det helt enkelt också segas ner med 0.1% för att lätta kunna föras över mellan olika medier (23.976 -> 29.97)

Senast redigerat 2006-08-21 21:00

Oj, här fanns det gott om förklaringar Jag har själv undrat över detta i över ett år, men inte orkar kolla upp det.

Ett tack till Bogg

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-21 18:23

Bra förklarat Bogg.

Umm... det förklarar dock inte varför vi har exakt 25 fps i Sverige (och inte 24.98 eller så), trots att vi numera har färg-TV. Eller missförstod jag förklaringen med elnäten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 08:47

Jag kan inte den exakta bakgrunden, men NTSC (29.97 fps) är en äldre, och sämre, standard än vad som valdes i Sverige och större delen av Europa - PAL (25fps).

Att NTSC-standarden uppkom som Bogg skriver var något nytt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-22 09:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kan inte den exakta bakgrunden, men NTSC (29.97 fps) är en äldre, och sämre, standard än vad som valdes i Sverige och större delen av Europa - PAL (25fps).

Att NTSC-standarden uppkom som Bogg skriver var något nytt.

Kanske inte Exakt som jag sa, tyvärr har jag nog haft minnesfel i skallen.
29.97 berodde tydligen på att dom fick rätta sig efter ljudsignalen som redan var fastslagen i svartvita sändningarna och dom därför flyttade frekvensen lite lätt för att separera färgsignalen från ljudsignalen för att förhindra att ljudsignalen skapade bildstörningar i färgsändningarna.
Detta p.g.a. att medans svartvitt bara hade en monokrom signal medans NTSC hade både luminans och krominans (där luminans ersatte monokromsignalen) så tog den upp "mer plats".

Så 30/29.97 hade iallafall med färg vs. svartvitt att göra, men mitt minne brast lite på de exakta detaljerna.

1
Bevaka tråden