Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faxa från server via clienter?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

är det någon här som använder os x för att faxa ?

Jag försöker ställa in så att vår server tar emot fax och att clienter kan faxa via serven ..

problemet är att under skrivare och fax på os x server 10.4.6 så finns enbart alternativen "utskrifter" & "fax" men inte delning ? ... på clienter med modem finns dock även delning .. där man kan välja låt andra skicka fax via den här datorn ... men inte på server versionen ...

så vart delar man ut fax enheten på os x server 10.4.6 ?

1000 tack för all hjälp ...

jag undrar även om det går att lösa så Windows maskinerna kan faxa via mac serven ...

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-08-22 14:46

Jag antar att faxen dyker upp som en vanlig skrivare på servern. Kan du inte dela ut den som en vanlig skrivare i Server Admin då?

Jag har försökt själv att göra det där. På klienten så dyker faxen upp i skrivarinställning först när man har försökt faxa en gång. Men på servern så dyker den inte upp. Det är precis som att den funktionen inte finns i server versionen. Men om det är någon som har lyckats så får den personen gärna tala om hur det gick till.

Dags för en workaround?

Kan du lära dina användare att faxa gör man genom att skriva ut till PDF i en bevakad mapp på servern (lägg in den i deras högra verktygsfält i spara-dialogrutan) med telefonummer som filnamn, följt av .pdf, så kan man få Applescript att bevaka den foldern och faxa alla PDF-filer som placeras där.

(Man kan också tänka sig flera bevakade mappar där namnet på mappen är telefonnumret, för de man oftast faxar till.)

Om detta låter som en framkomlig väg så kan jag utveckla mitt svar lite. Jag har gjort något liknande förut.

ett gäng på på Discussions at Appel verkar ha löst problemet men frågan är .. hur får man det att fungera för XP clienter ...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1180713&#1180713

en lösning för windows clienter verkar vara att invistera i 4-Sight Fax Server som har OS X & XP client program ...

http://www.4sightfax.com/

dock är licenserna rätt saftiga och bäst hade ju varit om man kunde lösa allt på OS X Servern ....

//Andy

1
Bevaka tråden