- erbo11
- Medlem ●
- Helsingborg
Kör just nu MSN Messenger men när jag går in i Aktivitetshanteraren ser jag att det är en Power PC applikation. Känns som att det inte är optimalt för MBP.
Så nu undrar jag vilken Universal Binery Chatklient ni rekommenderar till IntelMac?
Kravet är att den ska kunna hantera MSN och helst ha funktion för att skicka filer. Om den sen är snygg så gör det ju ingenting...;)
Näe, lägg av. Det enda som är vettigt kompatbelt med Windows-MSN är aMSN. Adium är snyggt och smidigt men fixar varken smileys eller filetransfers.
Näe, lägg av. Det enda som är vettigt kompatbelt med Windows-MSN är aMSN. Adium är snyggt och smidigt men fixar varken smileys eller filetransfers.
Sedan ett par versioner tillbaka fixar även Adium filöverföring mellan MSN-konton, undantaget är de som använder Mac-versionen av MSN messenger eftersom Microsoft gjort Mac-versionen med ett annorlunda kommunikationsprotokoll än Windows-versionen har.
Den överlägset bästa finessen med Adium är förstås möjligheten att köra flera protokoll i ett program och till och med slå samman en persons samtliga användare på de olika protokollen till en och samma. Istället för att köra ett program för ICQ, ett för MSN, ett för iChat/AIM, ett för Google Talk osv så får man allting snyggt och prydligt samlat och all historik samlad för den delen. Nackdelen är att Adium inte har stöd för video och ljud samt eventuella specialfunktioner för respektive protokoll, men är det mestadels ren textchat man är ute efter är det överlägset. Och nu har vi dessutom Adium 1.0 alldeles runt hörnet.
...och vill man ha de fula MSN-smilysarna så finns även de i Adium. Aktiveras i inställningarna. De som följer med är inte animerade, men kan installeras från -> http://www.adiumxtras.com/index.php?a=xtras&xtra_id=1
Citat från ursprungsfrågan: "Kravet är att den ska kunna hantera MSN och helst ha funktion för att skicka filer. "
Där skiter sig Adium. Utan tvekan.
Jag vill minnas att jag kör absolut senaste versionen av adium, och inte f*n ser jag smileys som mina windowspolare (jag är helt ensam om att ha en Mac bland mina bekanta) skickar över. Att adium kan visa sina egna sketna smileys är sant, men det är inte kompatibelt med Win-MSN's animerade och customiserade smileys, det var det jag ville ha sagt. Och filetransfers i hastigheter som överstiger 14k4-speed har jag aldrig sett till i Adium.
Ni är alltid anti program som är fula men fungerande, blir inte det jobbigt i längden?
Citat från ursprungsfrågan: "Kravet är att den ska kunna hantera MSN och helst ha funktion för att skicka filer. "
Där skiter sig Adium. Utan tvekan.
Och filetransfers i hastigheter som överstiger 14k4-speed har jag aldrig sett till i Adium.
Ni är alltid anti program som är fula men fungerande, blir inte det jobbigt i längden?
Adium File Transfer-förklaring.
För att snygga saker fungerar bättre.
"Why is MSN file transfer so slow?
MSN file transfers in the protocol supported by libgaim go through the Microsoft server. They are therefore very reliable but also quite slow. MSN7 and other MSN clients support a direct person-to-person transfer as is used in AIM, which is not yet supported by libgaim. "
"Why does MSN file transfer not work with users of the official Mac MSN client?
The official Mac MSN client uses a protocol which is not compatible with libgaim's for file transfer. As a result, Adium is unable to transfer files to users using the official Mac MSN client. "
Skickade du länken för att bevisa för mig att Adium inte fixar filetransfers på ett tillfredställande vis eller är du ironisk?
Att länk 2 är ironisk ser jag som självklart. En snygg bil som inte startar är bättre än en halvsnygg som går som ett urverk?
Skickade du länken för att bevisa för mig att Adium inte fixar filetransfers på ett tillfredställande vis eller är du ironisk?
Jag skickade länken för att förklara varför det går långsamt. Men det är nog något annat som går långsamt här...
Att länk 2 är ironisk ser jag som självklart. En snygg bil som inte startar är bättre än en halvsnygg som går som ett urverk?
Med andra ord läste du inte ens artikeln.
Jag skickade länken för att förklara varför det går långsamt. Men det är nog något annat som går långsamt här...
Med andra ord läste du inte ens artikeln.
Ja, det kan ju vara sant. Helt ointressant egentligen varför det går sakta i detta fallet, det vore ju mer intressant med en lösning.
Har du ens kört någon av de senare versionerna av aMSN? Tills alldeles nyss körde jag ständigt Adium för att byta till MS Messenger så fort någon ville skicka eller ha en fil, och sedan tillbaka till Adium. Ohållbart i längden. aMSN fixar i princip allt som "Microsofts standard windows-klient" kastar ur sig vilket jag ser som oerhört viktigt.
Och nej, jag läste endast överskriften på artikeln. Jag hatar snygga saker som inte fungerar tillfredställande och ser hellre en ful variant som gör det den skall. Finns det däremot något som är både snyggt och funktionellt är ju valet lätt, men fan heller att jag river mitt hår bara för att något råkar vara snyggt.
Summa: Adium är snyggt och litet, men i övrigt helt oanvändbart om man vill utnyttja MSN till fullo och inte vara låst vid kass filetransfer och aldrig kunna se vad för kul smileys alla andra hittat.
Ja, det kan ju vara sant. Helt ointressant egentligen varför det går sakta i detta fallet, det vore ju mer intressant med en lösning.
...
Och nej, jag läste endast överskriften på artikeln. Jag hatar snygga saker som inte fungerar tillfredställande och ser hellre en ful variant som gör det den skall. Finns det däremot något som är både snyggt och funktionellt är ju valet lätt, men fan heller att jag river mitt hår bara för att något råkar vara snyggt.
Då var du med andra ord ointresserad av en lösning.
Då var du med andra ord ointresserad av en lösning.
Nej, när lösningen finns är den intressant. Innan dess är det ointressant då jag inte har för avsikt att lägga mig i kodandet av Adium.
Allt det du önskar går lätt att lösa med Adium. Du har dessutom fått all hjälp du behöver för att göra det. Men sålänge du bara läser rubriker och bölar om att Adium enbart är snyggt kommer det inte fungera.
Då måste jag ju vara icke läskunnig, för jag har trots ansträngning inte lyckats få snabb filetransfer att fungera mot mina msn-kontakter som kör Win och jag ser heller inte custom smileys de vill skicka över (som dyker upp i aMSN och såklart i Win-MSN).
Inget bölande i detta inlägg iaf, sånär som på att jag inte gillar att vara icke läskunnig då.
Mercury verkar fungera som MSN-klient. Fulare än aMSN, men det går säkert att konfigga.
Alltså, två program som spöar Adium
Är det bara MSN man vill åt finns det stora anledningar att titta närmare aMSN, speciellt om man använder filöverföring eller webbkamera. Är huvudanvändningen textchat och man köra flera protokoll samtidigt - ja då är Adium överlägset. Det kan vi enas om va?
Är det bara MSN man vill åt finns det stora anledningar att titta närmare aMSN, speciellt om man använder filöverföring eller webbkamera. Är huvudanvändningen textchat och man köra flera protokoll samtidigt - ja då är Adium överlägset. Det kan vi enas om va?
Japp, klarar man sig och är nöjd med ren textchat är Adium grymt smidigt. Enat och klart
Det här med videochat skulle man vara sugen på att testa, speciellt när man har inbyggda Isight i MBP..
Problemet är väl att nästan inga av mina polare har webbkamera. Finns det öppna chattar för sånt så man kan testa? Har även ett .Mac-konto också.
Skönt att se att ni kan komma till lite koncensus.
Jag är fortfarande, efter 8 år av bråkande med bytande av IM-klienter, läskigt besviken att inga bättre lösningar dykt upp. Hur svårt kan det vara? Det finns 4 viktiga funktioner som de flesta anser måste stödjas (i prio-ordning):
1. Ren textchatt
2. Filetransfer
3. Smilies (skickar jag en skrattande gubbe så ska fasiken gubbjä**ln skratta hos min polare också)
4. Webcam-stöd. Gör programmet modulbaserat. Se till att dom som bölar mest om webcamstöd kan skriva egna moduler, eller liknande.
Jag drömmer om en värld där IM går hand i hand med IM....
Skönt att se att ni kan komma till lite koncensus.
Jag är fortfarande, efter 8 år av bråkande med bytande av IM-klienter, läskigt besviken att inga bättre lösningar dykt upp. Hur svårt kan det vara? Det finns 4 viktiga funktioner som de flesta anser måste stödjas (i prio-ordning):
1. Ren textchatt
2. Filetransfer
3. Smilies (skickar jag en skrattande gubbe så ska fasiken gubbjä**ln skratta hos min polare också)
4. Webcam-stöd. Gör programmet modulbaserat. Se till att dom som bölar mest om webcamstöd kan skriva egna moduler, eller liknande.
Jag drömmer om en värld där IM går hand i hand med IM....
Skype har textchatt, filöverföringar via NAT, smileys och webcamstöd.