Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMic volym/nivå in

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inskaffat mig en iMIc till min QS G4, men den är inte direkt felfri. Eller jag har i alla fall problem när jag försöker spela in då nivån in blir alltid max, har inte lyckats med att spela in en hel LP utan att den nästan hela tiden ligger på max, vilket (så klart) inte är bra för kvalisorten - hur kommer detta sig? Det verkar vara helt fel; här är en screendump av mina systeminställningar för ljud-in, volymen står på noll, fast nivån är max (dvs den fyller hela)...

http://www.hoobalaboobala.com/ljud-in.jpg

Que?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 03:00

Du kan naturligtvis inte koppla en skivspelare direkt till iMic. Skivspelare jobbar i helt andra nivåer än linenivå (som är standard på t ex kassettdäck, CD-spelare, tuners, iMic, mm). Du bör gå via din förstärkare och koppla iMic´en t ex på en tapesend (Tape Out). Då blir det bättre - då konverterar förstärkaren nivån till linenivå. Annars måste du skaffa ett RIAA-steg (tror jag det heter), finns på Clas Ohlsson och liknande.

Nja, om du har kopplat en skivspelare direkt till Imicen så lär du INTE få speciellt höga insignal-nivåer. Skivspelarsignal är väldigt låg och det ett RIAA-steg (som väldigt ofta finns inbyggd i alla hi-fi-förstärkare, (Phono)) gör är att förstärka signalen.

Kolla först om din Imic är inställd på linje-nivå eller mic-nivå. Välj linje-nivå. Det finns en liten svart skjutströmbrytare att välja med. Hur står i Imicens instruktionsblad eftersom de dumt nog inte har angett det vid själva brytaren.

Nu kan du koppla via "Tape out" på förstärkaren.

Är signalen fortfarande för stark får du ta till nödlösningen genom att ta signalen från "Tape out/Playback" (dvs ljudutgången) baktill på ett kassettdäck. Ställ däcket i "rec-pause" (eller "source" om du har ett trehuvudsdäck) och ändra signalen på kassettdäckets inspelningsvolymsratt efter behov.
Nu blir signalvägen: LP->förstärkare->kassettdäck->Imic

patrick - hehe, jo jag är medveten om att jag inte kan koppla min sl12a direkt in i imicen, men med min nad förförstarkare borde det ju gå eller hur? har provat både det och igenom tape out...

alphonze - jag får nog kolla upp det, trodde den knappen var ut eller in...

Visst går det att koppla skivspelaren direkt till iMicen. Det är en av finesserna med iMicen! Jag har själv en iMic som jag kopplat min Technics 1200 till. Med hjälp av programmet Finyl Vinyl kan man spela in direkt från skivspelaren. Det finns en förstärkarfunktion i programmet. Jag ställde om min iMic till vanlig line in.
Ett hett tips är att koppla jordkabeln från skivspelaren till jord på usb för att få bort brum. Jag vet inte om det medför några problem rent tekniskt men det har jag svårt att tro, fungerade bra för mig i alla fall.

där ser man! skall provas! vilket program använder du dig av? jag har provat lite olika try-outs, men kan inte riktigt bestämma mig... eller använder man Final Vinyl för inspelning (också)?

[ 06 Januari 2003, 19:50: Meddelandet ändrat av: Fale ]

Ok, schysst, alltid lär man sig något nytt!

Kuriosa: Ni vet väl att det finns skivspelare med lika hög utnivå som övrig hi-fi. Om det är inbyggt RIAA-steg eller om det är nån mystisk signalförstärkning i pick-upen vet jag inte...

1
Bevaka tråden