Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Firmware 1.0 update

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dogday:

har svårt att tänka mig att en liten fläkt kan påverka batteritiden menligt. kan inte någon fysiker berätta hur det ligger till (fast det finns väl inga här, de kör ju Linux på sina PC's)?

Som teknisk fysiker känner jag mig tvungen att svara på detta inlägg.

En vanlig fläkt till stationära datorer drar ca 3W. I en bärbar dator är fläkten mindre och blåser mindre volym luft men måste gå med högre varvtal för att klara sin uppgift. Det är därför rimligt att anta att även fläkten i en bärbar dator drar 3W. Batteriet i MacBook är på 55Wh och kan då driva denna fläkt i 18 timmar. Om man ställer fläktens förbrukning i relation till vad datorn i övrigt förbrukar så är den nästan försummbar, speciellt med tanke på att fläkten går på relativt låga varv hela tiden. Fläkten påverkar alltså inte batteritiden nämnvärt, i alla fall inte med mer än 10 minuter.

Jag måste även få protestera mot påståendet att fysiker bara kör Linux. Jag har fått uppfattningen att forskarna på Chalmers gillar Mac, om de kan få institutionen att köpa dem. Och de som inte kör Mac kör med windows (antagligen pga. bristande dator-intresse/kunskap). Visserligen har vi bara Linuxdatorer i datorsalarna men det beror nog mest på att de ger mest MATLAB-prestanda för pengarna.

  • Medlem
  • 2006-08-21 20:32

Fläkten går nu oftare och mer än förut. Personligare tycker jag att det låter mindre irriterande när den går sakta hela tiden, samt att det är skönt att datorn är mycket kallare, runt 50 grader när jag använder den normalt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-21 20:48

Nåja, nu laddar jag batteriet, återigen. Jag får maximalt ut 3 timmar på mitt batteri när jag kör 4 program (ett av programmet är torrentprogram) men det borde inte ha med saken att göra för jag har faktiskt fått ut batteriet till typ 4:30 en gång, eller ja i alla fall runt 4 timmar, inte 3. Vet inte vad jag ska göra åt saken, men jag vill få bort denna uppdatering. Går det överhuvudtaget, eller måste jag tillkalla Apple Support? Vill verkligen inte ha det såhär, ÄVEN om Coconut Battery visar att current battery capacity är på 5013 mAh .. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 22:16

Det spelar stor roll att ett av programmen är ett torrentprogram, speciellt om du har en snabb uppkoppling. Ju snabbare din uppkoppling är ju mer måste HDn och CPUn jobba för att kontrollera den mottagna datan och spara den på HDn. Som exempel kan du kolla batteritiden när din dator startar, troligen ligger den runt en och en halv timme trots att batteriet är fulladdat. När HDn har lugnat sig och alla program är startade stiger tiden till runt tre-fyra timmar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-22 09:20

Jag har ingen snabb uppkoppling.. 8/1, det kallar jag inte direkt snabbt. Visst, till en början så visar den typ 2 timmar men sen ökar den bara till 3. Jag menar, ska batteritiden sjunka fort efter att man dragit ur sladden? Jag gick ifrån 100 % till 90 % på kanske 10 minuter, det anser inte jag direkt roligt. Sen kanske batteritiden ökade då när jag inte använde datorn så mycket, men jag anser ändå att om en fläkt går på ett visst varvtal per minut, även om dessa varvtal inte är specieltl höga,så påverkar det i alla fall min batteritid, mycket. Vi får väl se hur skadat mitt batteri är om ett par månader, men min förra iBooks batteri behövde jag inte byta ut det i alla fall.. Tror möjligen att jag behöver göra det på min MacBook om det ska fortsätta såhär.

Ursprungligen av dayweed:

Jag har ingen snabb uppkoppling.. 8/1, det kallar jag inte direkt snabbt. Visst, till en början så visar den typ 2 timmar men sen ökar den bara till 3. Jag menar, ska batteritiden sjunka fort efter att man dragit ur sladden? Jag gick ifrån 100 % till 90 % på kanske 10 minuter, det anser inte jag direkt roligt. Sen kanske batteritiden ökade då när jag inte använde datorn så mycket, men jag anser ändå att om en fläkt går på ett visst varvtal per minut, även om dessa varvtal inte är specieltl höga,så påverkar det i alla fall min batteritid, mycket. Vi får väl se hur skadat mitt batteri är om ett par månader, men min förra iBooks batteri behövde jag inte byta ut det i alla fall.. Tror möjligen att jag behöver göra det på min MacBook om det ska fortsätta såhär.

Angående att tiden hoppar upp och ned beror på att den hela tiden beräknar efter nuvarande belastning på datorn. Att den hoppar från 100% till 90% kan bero på flera saker. När laddaren sitter i så pendlar batteriet mellan kanske 95-100 procent (allt står förklarat i manualen) så om den är nere på 95% när du rycker sladden så är det inte så långt ned till 90%. Sedan är det så att den procentmätaren inte alltid är helt vetenskapligt korrekt.
Som någon påpekade innan så är inte fläkten problemet. Ska du försöka du maximera batteritiden så försök minska processoranvändningen. Flashplayer är en rätt stor bov tex om du surfar mycket, är nog tänkbart att bara enbart det programmet minskar batteritiden med (minst) en halvtimma än om du hade surfat utan det installerat. Kan ta computer swedens hemsida som ett exempel, är man där inne brukar datorn gå varm.

Annars finns det mycket att göra om man vill maximera batteritiden, dra ned på skärmbelysningen gör rätt stor skillnad. När datorn är idle drar den 16,6 Watt om man har skärmstyrkan på max medans den bara drar 12,6 Watt med skärmen på lägsta läget (inte avstängd utan snäppet innan).

Snabb uppkoppling eller inte. Kör du ett torrentprogram så kommer hårddisken inte att gå i vila, i alla fall inte så länge du har någon trafik. Och så länge hårddisken snurrar konstant kommer du att få leva med dåliga batteritider.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-22 12:16

Ska nog ta och läsa igenom den där manualen en gång till och tänka efter.
Så ni säger att det egentligen är hårddiskens fel, beroende på att den arbetar hela tiden och därav så förlorar jag stor batteritid? Jag kan ju prova med att ta bort torrentprogrammet och köra det på en annan dator och se hur det blir då med processoranvändningen. Skärmbelysningen brukar jag ha på hälften i alla fall, inte mer än det.. Skumt också då att jag ser att procentantalet var 100 % och sen sjönk ner till 90 på några få minuter.. Fast nu har jag ju fått svar på det i alla fall.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 17:26

Haha min dator är 18 grader efter uppdateringen. Nästan så den fryser. Dock visade mätarna först 64 men efter att stängt av den och låtit den sova en natt verkar allt vara frid och fröjd.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-22 18:49
Ursprungligen av latjo:

Haha min dator är 18 grader efter uppdateringen. Nästan så den fryser. Dock visade mätarna först 64 men efter att stängt av den och låtit den sova en natt verkar allt vara frid och fröjd.

Du menar att din processor idlar på 18c? Kör du vattenkylning eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 19:54

Haha. Så din CPU sänker alltså temperaturen? Nu är det inte kylskåp med inbyggd dator som gäller, det är processor med inbyggt kylskåp

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-22 21:50

Jag vet inte va det va, nu ligger den på 44c, med ganska mycket igång. Får väl se var vi har det imorgon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-23 14:48

värmen är bättre men min dator är om än segare efter uppdateringen.(MBvit 2ghz 2gbRAM)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-23 14:52
Ursprungligen av Budha:

värmen är bättre men min dator är om än segare efter uppdateringen.(MBvit 2ghz 2gbRAM)

Är den seg med 2 gb ram är det något som är fel. Antingen på hårdvaran/mjukvaran eller din uppfattning av snabbhet

Avinstallering möjligt?

Nån som vet om det går och i så fall hur man gör för att avinstallera denna firmwareuppgradering?

/Pontus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-23 16:27
Ursprungligen av akesson:

Är den seg med 2 gb ram är det något som är fel. Antingen på hårdvaran/mjukvaran eller din uppfattning av snabbhet

Jag har en hel del andra hw problem som mitt service center påstår sig lösas vid batteribyte... även fast alla andra med samma problem verkar fått byta logik kort.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-23 19:05
Ursprungligen av Budha:

värmen är bättre men min dator är om än segare efter uppdateringen.(MBvit 2ghz 2gbRAM)

Vill också påstå detta. Det känns som om allting inte är lika mjukt längre. Typ om man drar en ikon från docken ser det ut som det går lite segt när ikonerna dras emot varandra..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-08-24 00:22

min macbook har varit på i 3 timmar nu på endast batteri, det enda jag gjort är att surfat runt, kollat mailen samt har igång en torrent och coreduotemp visar 25 C.. den är bara lite ljummen uppe i vänstra hörnet, men tycker 25 låter lite väl lite.. känns ju lite varmare än så ju..

/Danne

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 00:53
Ursprungligen av Danne82:

min macbook har varit på i 3 timmar nu på endast batteri, det enda jag gjort är att surfat runt, kollat mailen samt har igång en torrent och coreduotemp visar 25 C.. den är bara lite ljummen uppe i vänstra hörnet, men tycker 25 låter lite väl lite.. känns ju lite varmare än så ju..

/Danne

Precis samma, pendlar typ mellan 22C och 25C hela tiden så vida man inte gör nåt krävande. Men då hoppar den upp till 63 på nån sekund bara. Ser ut som sensorn/CoreDuoTemp har lite problem.

Ursprungligen av qnx:

Precis samma, pendlar typ mellan 22C och 25C hela tiden så vida man inte gör nåt krävande. Men då hoppar den upp till 63 på nån sekund bara. Ser ut som sensorn/CoreDuoTemp har lite problem.

Hur svalt har ni i era rum? Själv har jag 23-28 grader i min lägenhet med 3 datorer och underdimensionerad ventilation.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 21:47
Ursprungligen av cable_guy6:

Hur svalt har ni i era rum? Själv har jag 23-28 grader i min lägenhet med 3 datorer och underdimensionerad ventilation.

Skrivbordet vid fönstret, fönster vidöppet dygnet runt typ. Får väl se hur det blir till vintern när jag får stänga igen det där...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-26 01:28
Ursprungligen av qnx:

Precis samma, pendlar typ mellan 22C och 25C hela tiden så vida man inte gör nåt krävande. Men då hoppar den upp till 63 på nån sekund bara. Ser ut som sensorn/CoreDuoTemp har lite problem.

Tror det med, efter omstart visar min nämligen alltid runt 60c, men låter jag den vila går den ner igen. Brukar ligga runt 25c, går upp lite om jag kör många program. Man får dock tänka på att sensorerna sitter vid processorn, datorn kan ju alltså vara varmare på sina ställen.

Tråkigt det här med batteritiden dock, får kalibrera (vilket jag gjorde för två veckor sedan) och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-08-24 12:34

skulle tippa på 20 -21 grader då den alltid står på det när jag väcker den ur vilan.
men kan inte få den över 25 grader genom att bara surfa och så.. måste visa fel i widgeten.

men den är itne alls varm.. nästan sval.. bara lite ljummen uppe i vänstra hörnet.
min 1 år gamla pc-laptop med centrino processor blir lätt dubbelt så varm som min macbook
den blir varm att ha i knät efter ett tag.. men macbooken upplever jag inte direkt några problem med

Min är knäpptyst men den håller bara 30°C så den är betydligt svalare nu än tidigare.
Ca 20 grader svalare närmare bestämt!

Min ligger på 51 grader när datorn är idle och inte använts på över en timme.

Och du har uppdaterat?

Ursprungligen av sventa46:

Och du har uppdaterat?

Jag har uppdaterat, eter en omstart idag efter att MacBooken stängde av sig själv så efter 27 min ligger temperaturen på 51 grader. Får nog gå ner till den lokala Apple återförsäljaren och höra.

Sen är det irriterande att efter uppdateringen så går fläkten konstant med ett lätt surr och varvar upp med mindre jämna mellanrum. Ska jag verkligen acceptera det?

Ursprungligen av Mikael E:

Jag har uppdaterat, eter en omstart idag efter att MacBooken stängde av sig själv så efter 27 min ligger temperaturen på 51 grader. Får nog gå ner till den lokala Apple återförsäljaren och höra.

Sen är det irriterande att efter uppdateringen så går fläkten konstant med ett lätt surr och varvar upp med mindre jämna mellanrum. Ska jag verkligen acceptera det?

Jag tror det är normalt att tempen ligger på 50 -60°c. Min ligger i idle ca 54-58°c.
Min tuggar på i flera timmar utan några som helst problem.
vid max användning av Cpu går inte tempen över 64-65°c men då går fläktarna igång.

Hmmm konstigt för min MacBook ligger mellan 56 - 60 grader idele och då har jag kört firmware på den. så jag tycker det är konstigt att ni kan ha den runt 30 - 40 grader, vad har ni gjort!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-28 07:55

segare efter uppdateringen

värmen är bättre men min dator är också segare efter uppdateringen.
Märks tydligt vid uppstart men också när jag startar program och även när jag surfar.

Bevaka tråden