Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ffmpegX version 0.0.5 [DivX, DVD, SVCD, MPEG]

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 04:42

Ny version ute.

http://homepage.mac.com/major4/

Står att man kan rippa en DVD direkt till divX. Jag har tidigare läst, tror det var i 0sx manualen att det kan förstöra DVD-driven att rippa direkt.

[ 06 Januari 2003, 04:42: Meddelandet ändrat av: martin ]

in osx manualen? var då? kan det vara så verkligen?

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 14:46

0SEx manualen menar jag. Fast det verkar som om det inte var där. Men jag har läst att det kan skada DVD läsaren att rippa direkt från DVD.

Senaste versionen är litet "luddig" tycker jag nog. T.ex. "crop"-rutorna är i ordning WHXY... är det samma som "gamla" TBLR?

Nån mening att använda den nya codec´en (som man får installera manuellt) om man inte haft sync-problem?

jag har testat mencoder, och det var inte lätt att komma igång. upphovsmannen Devros, förövrigt mycket trevlig, hanterar inte engelskan så bra och är inte en född pedagog heller. Men efter mycket om och men så lyckades jag. min pb 550 encodade 5-7 rutor DVD till divx4/mp3 per sekund, vilket ger 3-5 ggr realtid. är det bra tycker ni som vet? syncen var i allafall perfekt och kvaliten fungerade bra också.Det går att göra 2-pass i mencoder,men det har jag inte testat ännu.

jag frågade Devros om risken med dvd spelaren, men han avfärdade detta som ett skämt. Å andra sidan , vad skulle han säga även om det var sant?
därför är man ju nyfiken på källan till att direkt rippning skulle kunna skada driven.

i vissa lägen är ju alltså mencoder och ffmpeg ett alternativ till Cleaner? undrar om det är skillnad i hastighet?

p.s om någon moderator undrar, så vill jag bara understryka att jag inte skriver om illegal rippning här. Det vet jag inte om ovan program klarar ens...

Vad jag hört om skaderiskerna vid "direkt-kodning" är samma som om man spelar för mycket med brända spel i ett PSX eller DC... lasern slits ut då den får göra för mycket korta och (edit) snabba rörelser.

[ 06 Januari 2003, 16:13: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Förbättringar!

Den nya versionen skapar perfekta avi-filer för mig nu. Tidigare var det hackig framerate i upp till några minuter i värsta fall i början på varje film. Nu flyter det på direkt. Detta märktes dock bara i VLC av nån anledning.

Den verkar även lite snabbare, 106 minuter film tog 12 timmar med "high quality", "deinterlace" och "double-pass" valda på min G4 350

(ThermoInDock visar endast 16° efter ett sånt pass)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:

i vissa lägen är ju alltså mencoder och ffmpeg ett alternativ till Cleaner? undrar om det är skillnad i hastighet?

Nej. Cleaner och ffmpeg har bara en sak gemensamt. Att dom kodar film. Sen upphör likheterna..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Förbättringar!

Den nya versionen skapar perfekta avi-filer för mig nu. Tidigare var det hackig framerate i upp till några minuter i värsta fall i början på varje film. Nu flyter det på direkt. Detta märktes dock bara i VLC av nån anledning.

Den verkar även lite snabbare, 106 minuter film tog 12 timmar med "high quality", "deinterlace" och "double-pass" valda på min G4 350

(ThermoInDock visar endast 16° efter ett sånt pass)

Synd bara att man inte kan få mer output val i FFMPEG.. Jag menar AVI.. Det är ju så frukansvärt sugigt så det inte finns...

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-08 15:26

varför är avi så sugigt? om vi talar divx så funkar det ju väldigt bra, om man snackar om avi som container för annat material så har jag ingen åsikt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
varför är avi så sugigt? om vi talar divx så funkar det ju väldigt bra, om man snackar om avi som container för annat material så har jag ingen åsikt.

Varför AVI är sugigt?
Well, DivX är MPEG4 Advanced Visual Profile.

En AVI är en interleaved video (1) och (1)ljud spårs container. Vilket innebär att den är helt dum. Den klarar inte VBR MP3 eller AC3 elle AAC.
Det finns hacks som gör att AVI klarar VBR MP3 och AC3. Och till och med två ljudspår.

Och då är upphör det att vara AVI. Varav Quicktime t.e.x har problem med att spela upp saker som nu inte längre är ens en AVI fil.

Kan tänkas trivalt när det fungerar. Men jag föredrar att köra filmer i moderna containers. Som .MOV eller .MP4 mindre problem. Mer portabelt. Dessutom kan du lägga på olika subtitles på flera språk med Quicktime.

Sen är MPEG4 video inte gjord för att spelas upp i AVIs.. DivX månglarna själva säger ju att AVI suger. Och att man skall använda deras "egna" format .divx (som ingen använder)

Och nej, du behöver inte ha Quicktime ens för att spela upp en DivX .MP4 eller .MOV

Fast det är ju klart alla har ju olika behov.
Ville bara se en utökning av output format i FFMPEG. Vilket jag har mailat fram och tillbaka med utvecklarna av FFMPEG. Dom håller på med nu MP4 output iaf.

• Medlem
  • 2003-01-08 16:32

ffmpegX 0.0.5 går inte längre att ladda ner.....

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-08 17:11
Citat:

Vad jag hört om skaderiskerna vid "direkt-kodning" är samma som om man spelar för mycket med brända spel i ett PSX eller DC... lasern slits ut då den får göra för mycket korta och (edit) snabba rörelser.

Dedär lät mest som något mjukvaruföretagen hittat på

"Nej. Cleaner och ffmpeg har bara en sak gemensamt. Att dom kodar film. Sen upphör likheterna.."

Anderton , vad menar du med att där slutar likheterna?
jag använder cleaner till att komprimera film till olika format. Vad mer använder du cleaner mer till? berätta, jag brinner av nyfikenhet:-)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
"Nej. Cleaner och ffmpeg har bara en sak gemensamt. Att dom kodar film. Sen upphör likheterna.."

Anderton , vad menar du med att där slutar likheterna?
jag använder cleaner till att komprimera film till olika format. Vad mer använder du cleaner mer till? berätta, jag brinner av nyfikenhet:-)

Nja, jag menar bara att FFMPEG är en leksak i jämnförelse mot Cleaner.

Jag jämnför t.e.x inte Text Edit med MS Word.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

Dedär lät mest som något mjukvaruföretagen hittat på

Nej, det är ett känt fenomen för dem som kört "för mycket" backup-spel i sin DC. Synden straffar sig själv?

Citat:

quote: Synd bara att man inte kan få mer output val i FFMPEG.. Jag menar AVI.. Det är ju så frukansvärt sugigt så det inte finns...

FFMPEGX är "bara" i version 0.0.5, vi får hoppas på fler valmöjligheter framöver

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-17 01:24

säkert är väl att DVDspelare inte mår bra av att snurra så länge. då är det bra mycket bättre att låta HDn jobba.

• Oregistrerad
  • 2003-01-17 17:00

Bra verktyg och howto´s för allehanda formatkonvertering vad gäller mpeg2, vob och svcd etc finner man på:

http://homepage.mac.com/rnc/

Håller med om att ffmpeg inte går att ställa bredvid cleaner, men faktum är att cleaner lämnar en del övrigt att önska. I alla fall när det gäller mpeg2.

1
Bevaka tråden