Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar itunes?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-21 22:27

Hej jag har tre frågor:
1-jag har flytat alla mina CD-låtar till itunes under en egen katalog (min musik). Längst til höger verkar det som att alla befintliga kataloger/mappar finns. överst är en mapp som heter "library" som fanns med fråbn början och nedtill finns alla andra. Jag har märkt att när jag lägger låtar i de andra mapparna så listas den nya låten även i mappen library. Innebär det att låten (MP3-filen) rent fysiskt kopieras till denna mapp dvs har jag dubbletter av alla låtar eller är det bara en spelista och filerna fysiskt ligger i mappen " min musik"?

2-Min andra fråga gäller strukturen i itunes. Som det är nu ligger alla låtar som en lång lista efter varandra i respektive mapp. Jag hade dock varit lyckligare om de låtar som hör till samma album hamnade under egen katalog/mapp och när jag lisatde mina låtar kunde jag först gå till en särskild album och sedan till önskad låt men idag är strukturen helt platt. Kan man bygga strukturen som jag beskrev utan att behöva bygga en egen mapp för varje album?

3- min tredje fråga gäller de så kallade "artworks" som jag t.ex. får då jag köper music on-line från apple "music store". Jag har som jag nämnde laddat ner alla mina CD-skivor till datorn och ingen av de verkar ha några artworks. Frågan är ifall jag kan på ett smidigt och enkelt sätt ladda ner de. Det gäller flera hundra cd-skivor, går det att automatisera det hela?

tacksam för ala svar

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-21 22:57

1. ”Library” visar allt - oavsett om du lagt det i egna spellistor eller ej. Filen finns bara på ett ställe.

2. Du kan knyta dina låtar till rätt album genom att markera alla aktuella låtar, trycka cmd + I och där skriva i album. Du kan även göra spellistor precis som du vill - exempelvis ”Loket - Lokets favoriter 1” och ”Loket - Lokets favoriter 2”.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 23:08

Mitt grundtips till nya iTunes-användare är att inte jobba så mycket med att sortera låtarna i mappar. Använd iTunes som en databas istället!

(Samma filosofi gäller iPhoto och i viss mån Mail, som fungerar på likartat sätt.)

Alla låtar som iTunes känner till ligger i "Library" ("Bibliotek"). Allt! Om du drar låtar därifrån till mappar eller spellistor så blir det inga kopior på filerna; endast namnet läggs in i spellistan. (Det är ju bra, för man kanske vill ha samma låt i mer än en spellista.)

Då du är i "Bibliotek", tryck på "Bläddra". Nu får du upp Genre, artist och album. Om du väljer en artist ser du alla album för artisten. Välj ett album så ser du alla låtar i albumet. På så sätt behöver du inte bygga en mapp för varje artist eller album. Du kan gå in i inställningar och välja bort t.ex. "Genre" om du inte använder denna typ av sortering.

För att det här skall fungera bra så bör du se till att åtminstone artist och album-info finns i iTunes. Detta läggs oftast in automatiskt om du är uppkopplad mot internet då du rippar filen från CD.

• Medlem
  • 2006-08-21 23:21

Tack för svaren
pesc du skrev...för att det här skall fungera bra så bör du se till att åtminstone artist och album-info finns i iTunes. Detta läggs oftast in automatiskt om du är uppkopplad mot internet då du rippar filen från CD.

jag var uppkopplade men hur ser man till så att artist och album-info finns med i itunes? det jag har gjort är att jag har stoppat mina CD-skivor i datorn en efter en. Itunes visar då album-info men några artworks finns inte med detta trotts att jag är uppkopplade. Jag markerar helt enkelt d¨låtarna och flyttar de till mappen "min musik". Är mit sätt att kopiera låtarna som är fel, borde ha använt annnat program? borde jag ha aktiverat något i itunes först?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 08:27
Ursprungligen av Sia:

Jag markerar helt enkelt låtarna och flyttar de till mappen "min musik".

Är detta en mapp du har skapat själv i iTunes? Jag skulle helt enkelt ta bort mappen! Alla låtarna hamnar ju ändå i "Bibliotek".

Här är en video som visar hur man importerar låtar (tryck på play video):

http://www.apple.com/ilife/tutorials/itunes/it1-2.html

Kolla även de andra videosnuttarna!

Och tyvärr så hämtar inte iTunes skivomslag. Man kan själv lägga in bildmaterial genom att markera en eller flera låtar och välja meny-alternativet "Visa info" (kommando-I). Surfa fram en lämplig bild på t.ex. www.amazon.com, och dra sedan bilden från surffönstret till bildrutan i infofönstret.

Man kan också hämta hem program som automatiskt hämtar bilder. Se denna tråd:

http://www.99mac.se/itunes/101504-ultimate-itunes-companion.html

Till slut vill jag påminna om att iTunes per default rippar CD till AAC-formatet. Om du hellre vill rippa till MP3 så kan man ända detta i iTunes inställningar.

Man måste också tänka på när man importerar en samlings-CD att det blir markerat "del av en samling".
Jag har råkat ut för detta, att det inte var markerat "en del av en samling" och då blir varje spår en egen skiva i mappen "iTunes Music".
Det rättar till sig när man i efterhand ändrar detta under "visa info"

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-22 19:51

När vi ändå pratar iTunes vill jag än en gång beklaga mig över att Live-skivor inte kan spelas på ett helt rätt sätt i iTunes. Retar mig gruvligt med små glapp mellan låtarna
Hoppas verkligen de får ordning på det snart.

Förutom ovanstående irritationsmoment finns som jag ser det inget annat att anmärka på.

/Bauer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 00:59
Ursprungligen av Bauer:

När vi ändå pratar iTunes vill jag än en gång beklaga mig över att Live-skivor inte kan spelas på ett helt rätt sätt i iTunes. Retar mig gruvligt med små glapp mellan låtarna

Har du provat att mixtra med Inställningar, fliken Uppspelning, reglaget "Uppspelning med övertoning"? Hjälper det att dra reglaget till noll eller att helt stänga av funktionen?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-23 07:55

Jag testade mycket ett tag utan att få något bra resultat. Det enda sättet att slippa hacken är att rippa Live-plattan som EN låt. Det gör man genom att välja "Sätt ihop CD-spår" under "Avancerat". Men då kan man ju inte byta låt på ett vettigt sätt. Tyvärr...

/Bauer

• Oregistrerad
  • 2006-08-24 01:15

Angående iTunes och biblioteket: jag kommer från Gentoo Linux och där använde jag en fantastisk spelare som heter amaroK. Programmet hanterade själva databasen/låtarna/deras placering i undermappar/artwork/taggarna oerhört mycket bättre än vad iTunes gör - och med bättre här menar jag mer avancerat. För, låt oss vara ärliga, iTunes liksom resten av iLife är inga program för powerusers.

För att komma till mitt problem: i amaroK anger man, liksom i iTunes, i vilken mapp man har all sin musik. Sen söker programmet igenom där och i undermappar och lägger allt i sin databas. Så funkar iTunes med (om man avbockar det där med att kopiera filer...). Problemet för mig uppstår när jag lägger till ny musik i mappen på den externa disken där musiken ligger, sedan startar iTunes och vill spela den nya musiken. Då hade amaroK en funktion: Omsök samling. Den finns inte i iTunes, enda jag har är Importera. Då drar den ju in allt igen så jag får dubbletter på ALLT. Vad kan man göra åt det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-24 12:27
Ursprungligen av qnx:

Problemet för mig uppstår när jag lägger till ny musik i mappen på den externa disken där musiken ligger, sedan startar iTunes och vill spela den nya musiken. Då hade amaroK en funktion: Omsök samling. Den finns inte i iTunes, enda jag har är Importera. Då drar den ju in allt igen så jag får dubbletter på ALLT. Vad kan man göra åt det?

Har du testat med "Lägg till i biblioteket" (cmd+O) från arkivmenyn? Klicka först ur "Kopiera filer..." i inställningar så ska det väl funka som du vill.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-24 17:56
Ursprungligen av rk:

Har du testat med "Lägg till i biblioteket" (cmd+O) från arkivmenyn? Klicka först ur "Kopiera filer..." i inställningar så ska det väl funka som du vill.

Samma funktion som att släppa kataloger/filer i library...

• Oregistrerad
  • 2006-08-24 21:45
Ursprungligen av rk:

Inte riktigt som jag vill. Att lägga till filer i biblioteket är inte samma sak som att söka i _bibliotekesMAPPEN_ efter nya/förändrade/borttagna filer. Det är det som "Omsök samling" gör i amaroK.

Kopiera först mapparna med de nya filerna dit du vill ha dem och släpp dem efter det i iTunes och se för guds skull till att inte ha "Kopiera filer" ibockad. Riktig professor som uppfunnit alla "No-Brain-funktioner" i iTunes

• Oregistrerad
  • 2006-08-24 09:20

Ja, lite granna så jag fått göra. Tråkigt bara att jag som många andra ska "förlyssna" kanske, och då ligger grejerna på min inbygda disk. Då läggs dom tll i biblioteket. Sen när jag lägger in grejerna på den externa disken och drar in dom i biblioteket får jag så klart dubbletter.

Hur svårt kan det vara att ha en funktion som omsök samling, som kollar A) om filerna i biblioteket verkligen finns där de ska vara, och B) ser om det finns nåt nytt i mappen där jag sagt att min musik ligger. Fixa det, Apple!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-24 09:45
Ursprungligen av qnx:

Tråkigt bara att jag som många andra ska "förlyssna" kanske

Om du ska "förlyssna" - öppna filen i QuickTime Player istället.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-24 10:16
Ursprungligen av qnx:

Ja, lite granna så jag fått göra. Tråkigt bara att jag som många andra ska "förlyssna" kanske, och då ligger grejerna på min inbygda disk. Då läggs dom tll i biblioteket. Sen när jag lägger in grejerna på den externa disken och drar in dom i biblioteket får jag så klart dubbletter.

Hur svårt kan det vara att ha en funktion som omsök samling, som kollar A) om filerna i biblioteket verkligen finns där de ska vara, och B) ser om det finns nåt nytt i mappen där jag sagt att min musik ligger. Fixa det, Apple!

Word... avsaknaden av den funktionen du pratar om är den största nackdelen med iTunes.

Instämmer till fullo, men vi är förmodligen i minoritet.

• Medlem
  • 2006-08-24 12:08

När det gäller skivomslag så finns det en smutt liten widget för att lägga till:
http://www.apple.com/downloads/dashboard/music/albumartwidget.html
När låten spelas, gå in i dashboard och lägg till omslaget till alla låtar på albumet (förutsatt att den hittat rätt skivomslag, när det gäller samlingsalbum brukar den bli lite förvirrad). Vad jag förstått är det så mycket det går att automatisera den processen. Dessvärre.

1
Bevaka tråden