Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Acrobat Distiller i turbofart

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kund som behöver skapa 168 sidors högupplösta A4 PDF:er i Acrobat Distiller. Idag tar det ca 4 timmar på en G4/500 där Distiller har fått 100MB RAM.

Målet: att få ned tiden till 20 - 30 minuter.

Mer information: varje sida är i dagsläget cirka 7MB vilket gör att varje tidning är cirka 1GB. (varierar)

En tilläggsfråga: stödjer Adobe Distiller dubbla processorer??

Ett recept är nämligen att bygga en dual processor maskin...

Kanske kan man lägga Distiller på en "RAM skiva"? Annars är mitt problem att man oftast jobbar ifrån en server - jag antar att du här menar att det är helt lokalt? Under alla omständigheter så vore det kanske bra att titta på "Apogee Create" ifrån Agfa? (Den skapar helt rena PDF;er). Filen sparas väl först som en postscript fil och det borde väl ta en stund också?

MVH mattias

Att spara filen som postscript går tydligen väldigt kvickt - där sitter inte problemet. Det är Quark Xpress dokument vi talar om.

En lösning kan ju vara separata datorer med Distiller på. Om man använder t.ex. 4 datorer med Distiller så behöver ju varje Distiller bara hantera 42 sidor, det borde ju gå betydligt fortare. Att sedan slå ihop de fyra dokumenten till ett i Acrobat bör ju inte ta lång tid.

Jag är tror inte att Distiller stödjer fler processorer, Apogee är väl troligare att stödja fler processorer, vet dock ej.

Jag är iofs nyfiken av rent yrkesmässiga skäl... Varför tar det så lång tid? Ligger de högupplösta bilderna också loklat? Det b-o-r-d-e inte ta så lång tid!

/M

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-17 13:05

Vet inte om det går snabbare eller långsammare men har ni provat med ghostview? (freeware) konverterar ps till pdf.

Mattias: testa att konvertera en 50MB postscriptfil till PDF så ser du att det tar tid. Allting ligger lokalt.

En annan sak: jag har hellre en supersnabb burk än fyra stycken som konverterar till PDF...

Ok, jag jobbar nästan enbart med lågupplöst, men visst borde det gå fortare om man skapar en RAM-skiva och lägger Distiller därpå, den droppar man PS filen därpå? Värt att testa i alla fall. Snart hamnar antagligen jag i samma problematik så jag är mycket intresserad av en bra lösning...

MVH Mattias

RAM-skiva..

tidningen är tydligen på 1 GB. Vilken fil är 1 GB? Quark-filen eller PostScript-filen?

Det kan behövas väldigt mycket RAM för att jobba på RAM-skivan enbart. Minst 1 GB RAM.

4h -> 20-30 min lär man inte gå ner till för att man köper ny Mac.

Men jag håller med -> ge Distiller mer tilldelat RAM och sätt in den i en megastor RAM-skiva.

Nån nämde AGFA-lösning. Jag har sett en sådan på ett studiebesök hos AGFA i Kista. Dom har rätt mycket PDF-lösningar. Värt att kolla på... :eek:

Är det 600 dpi eller bättre upplösning? Ett alternativ är att jobba med lägre upplösning.. Hur hög upplösning används? 72 (tvivlar), 96 (tvivlar), 300 (kanske?), 600 (tror), 1200 dpi (kanske?), annan upplösning?

Tror nästan att man får bita i det sura äpplet och låta det ta så lång tid.. tyvärr...

Apogee finns som demoversion att hämta hem från Agfa - varför inte göra ett jämförande test mellan Apogee och Distiller? Glöm inte att lägga ut testresultatet här!

När det gäller hastigheten så får man nog dock stå ut med att det tar ganska lång tid. Distiller/Apogee ska ju gå igenom 1Gb postscriptdata och delvis tolka om den så att det blir ett acrobatdokument. Att t.ex. öppna ett 1 Gb stort eps-dokument i photoshop tar också lång tid. Det är ju trots allt en hiskeligt stor fil.

För att få ner bearbetningstiden så tror jag fortfarande på fler burkar. 4 ultrasnabba burkar kommer att jobba fortare än 1 ultrasnabb. Se´n finns ju alltid den trista kostnadsaspekten.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har en kund som behöver skapa 168 sidors högupplösta A4 PDF:er i Acrobat Distiller. Idag tar det ca 4 timmar på en G4/500 där Distiller har fått 100MB RAM.

Målet: att få ned tiden till 20 - 30 minuter.

Hur viktigt är det att nå målet? Vem satte upp målet? Du eller kunden?

• Medlem
  • 2001-10-19 10:57

Högupplöst? Går det inte någonstans få tag i OPI bilder? Då kommer det bara att rassla igenom...men som sagt ska denna högupplösta PDF någon annanstans eller, då kan det vara bra att höra med dom om det går att lösa med OPI bilder.

Jag ska testa Apogee!

Kunden skall tillverka högupplösta PDF:er som sedan skickas till tryckeriet för tryck. Tror att dom använder extremt högupplösta PDF:er (1800 dpi) - vet inte varför.

20-30 minuters gränsen är ett mål som dom är beredda att betala för.

Jag ska testköra samma procedur på min egen PC som test...återkommer med resultat!

1800??? WOFF!!
Skulle vara intressant att få höra vilket tryck det är som ska ha sådan dpi?
Inte ens Camera Natura, salig i åminnelse, gick ut så högt...:-)

hmm. Tar tillbaka det där med 1800 dpi - det var något jag missuppfattat...

Däremot så har dom en "settings"-fil som kommer ifrån deras tryckeri som påverkar inställningarna i Distiller.

Oops...?
En joboptions-fil? Heter nåt i stil med TT200.joboptions?
Använd den enbart om du kör Dist 4!! Om du t ex kör 3-an, men joboptions-filen är anpassad i 4-an, så kan du råka ut för en av de mest definitiva krascherna i datorhistorien...inte bara Distiller, utan hela systemet...

Jag har lagt in Job-Option filen i Acrobat Distiller 5 och det fungerar utmärkt.

Har testkört på både en G4/450 (fick den billigt ) och en Speedmania 2000MP.

Speedmania 2000MP maskinen var utrustad med dual AMD 1500+ processorer, 512MB DDR266 RAM och en 80GB 7200rpm hårddisk.

I en testkörning på en 15.8MB stor postscriptfil gjorde G4/450 maskinen klart PDF:en på 482 sekunder och Speedmania 2000MP på 68 sekunder!

Viss skillnad!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Speedmania 2000MP maskinen var utrustad med dual AMD 1500+ processorer, 512MB DDR266 RAM och en 80GB 7200rpm hårddisk.

Lite off topic ...

Men vad har du för moderkort m.m. på den maskinen. Låter som ett klart intressant bygge.

Ungefär hur mycket har den kostat?

//Mikael

Vi tar ca 17.990,- för en Speedmania 2000MP med dual 1500+ Athlon XP.

Då ingår GeForce 2 kort och allt som man förväntar sig att en Mac har, t ex Airport möjlighet, Firewire, USB osv.

En reklamtråd i egen sak?

1
Bevaka tråden