Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod vs MD

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-01-31 10:05

Har någon jämfört en iPod med en MD-spelare vad gäller ljudkvalité? Vilken ska jag skaffa?

Diskussionen bör väl i så fall handla om mp3 eller inte mp3....

och vad du skall använda spelaren till.

Anders

[ 31-01-2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

I jämförelse med min gamla Md (sharp) så är det väldigt mycket bättre ljud på ipodden. Sen kan man ju tänka på att till podden följde det med bättre hörlurar.

En Ipod har ju längre batteritid, större kapacitet, bättre ljud (?), bara lite längre än en md i storlek.

+ man kan göra back-ups på den,
man behöver inte byta diskar och spela in nya hela tiden.
Bättre skakminne etc.etc.

Så..om du har råd med en ipod..så tycker jag att det är det riktigt självklara.
det skiljer sig ju faktiskt bara nån tusenlapp mellan en ganska bra md och en ipod

/K loves Ipod

håller med Kerstin i allt.

Den enda (?) begränsningen med iPod är ju att du kan ha svårt att få ut ljudet i nån annan anläggning om det skulle behövas...samt att det blir mkt besvärligare att spela in ett radioprogram eller så på iPodden.
MDn tar över dessa två funktioner från det gamla kassettbandet.

Men som sagt...iPod är ju hur bra som helst. Och att den skulle vara prisvärd - ja det är det hos mig INGEN tvekan om!

Anders

Jag skulle vilja ha fetare bas på iPoden. Har någon testat andra hörlurar än de medföljande? ...med bättre eller sämre resultat isf ?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:

Den enda (?) begränsningen med iPod är ju att du kan ha svårt att få ut ljudet i nån annan anläggning om det skulle behövas.

Anders

Förklara! Vari är problemet som du ser det. Jag kör ut ljud jämt och ständigt från min iPod, till hemstereon, högtalaranläggningen på skolan etc.
För några veckor sedan hade vi ett informationstillfälle för blivande gymnasieelever på universitetet. Innan vi satte igång spelade jag musik från iPoden via föreläsningssalens högtalaranläggning. Det var många som kom fram och frågade vad det var för en liten snygg apparat jag använde.

Man kan ju alltid göra en ekonomisk jämförelse mellan en MD och iPod.
(givetvis går det inte att jämföra rakt av, men man kan ju försöka ..)

iPod 1 st a 5612:- (Macoteket) - Ger ca 4000 minuter speltid
(160 kbps, 4 min/låt, 1000 låtar (tagna från apple.com)
Beräknad inspelningstid i iTunes (7X rippning + 10 min till iPod) ca 10 timmar

Totalt pris iPod 5612:-

Minidisc 1 st Sony MZ-R700 2190:- (NetonNet) 0 minuter speltid
Lägg till 54 st 74 min MD skivor (tot 4000 min) = 1330:-
Beräknad inspelningstid av 54 skivor ca 67 timmar ...

Totalt pris MD 3520:- (57 timmar extra inspelningstid ej inräknad )

---------------------------------------------------------------------

Prisskillnad: 2092:-

---------------------------------------------------------------------

Givetvis återfinns diverse små felaktigheter i denna kalkyl,
såsom att en iPod kräver en dator mm och att en MD kräver en CD-källa.

Dessutom är det knappast troligt att någon skulle orka släpa med 54 st
minidiskskivor.

Har personligen både en MD och en iPod. Köpte MD:n för några år sedan, den
har funkat kanonbra, liten, skakskyddad mm. På den tiden hade man inte så
mycket musik i mp3format så då kändes det inte som en massa extrajobb att
spela in på MD. I takt med att man samlar på sig mer och mer mp3´s blir det
än mer intressant att ha en spelare med stöd för mp3. Samma musik på flera
olika ställen utan att behöva lägga ner en massa tid i onödan.

Många tycker att 5000:- är lite väl mycket pengar, men om man ser vad man får
så är det inte så farligt trots allt ... Men vill du inte lägga 2000:- extra
så är MD kanske ändå ett bättre val.

Men detta är ju vad jag personligen tycker, det är upp till var och en
att göra sig en egen uppfattning om MD vs iPod ...

/hegge

[ 31-01-2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Medlem
  • 2002-02-01 10:52

Tack för en hel del bra info! Förstår jag er rätt är det ingen större skillnad i ljudkvalité mellan maskinerna. iPoden verkar ha mycket större kapacitet - spar inspelningstid - men går inte att koppla till stereon hemma (?). Hur får man över CD-musik till iPoden? - via macen + programvara?

Fred

Det måste väl gå att koppla en ipod via hörlursurtaget till stereon!
Det gör jag själv hemma med en bärbar CD!

/John

  • Oregistrerad
  • 2002-02-01 11:08

Inte krångligare än att koppla MD till stereon än iPod till stereon.

Du behöver en sladd varesig du har MD eller iPod, stereo-mini-tele i ena änden och phono i andra.

finns på t.ex. clas i sjönart 32-2648 för 29 svenska pengar.

[ 01 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Mats Lourenço ]

När det gäller ljudkvalitén så kan man tillägga detta:

MD har rätt bra komprimeringsalgoritmer som Sony utvecklat och som kallas ATRAC. Speciellt de senare generationerna sägs kunna lura även duktiga lyssnare.

iPoden använder sig av MP3 och det innehär att kvalitén går att variera mycket mera. Du kan koda alla dina MP3:or med 128 kbps för att få in mycket, men då låter det kanske lite tunt, eller så kan du använda högre bitrate för bättre kvalité, som 160 kbps, 192 kbps, 256 kbps eller ännu mera. Du kan också välja program att koda med. För mac anses Audion ha de bästa kodningsalgoritmerna, om man inte är nöjd med iTunes kodning.

Minidisc har diskuterats rent allmänt tidigare, här är två längre trådar:
minidisc
Mini Disk

[ 01 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

En annan fördel med iPod är att man kan välja att ha ljudet/låtarna i helt okomprimerat format, som AIFF eller WAV. Och då får man ändå plats med ca 470 min ljud.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-02 10:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Jag skulle vilja ha fetare bas på iPoden. Har någon testat andra hörlurar än de medföljande? ...med bättre eller sämre resultat isf ?

Hepp..

Ljudet i det medföljande ´plupparna´ gör inte iPod:en rättvisa, de
låter lite väl ´instängda´ och ´burkiga´ tycker jag...

Själv har jag skaffat ett par KOSS SportaPro för portabelt bruk och ´lyftet´ är som natt och dag...

Rör jag inte på mig så har jag ett par Philips SBC HP890 anslutna till den...

Basen finns allt där i iPod:en, det är de medföljande plupparna som tar död på den...
---
/Samuel

Hejsan, angående andra lurar kopplade till iPod. Min granne äger ett par Sony v-500. Riktigt grymma lurar! Han har för tillfället en MD från sony. Han diggar ljudet med v-500 lurarna från MD:n, men när han kom in här en dag så provade vi att koppla v-500 lurarna till iPod!! Ja jäklar i hoppet. Det blev ett extremt mäktigt ljud. Grannen sa själv att lurarna hade aldrig presterat så bra någonstans innan. Men själv nöjer jag mig med de medföljande lurarna som jag tycker är underbara för att bara va ett par små öronproppar!

/Johannes

//
Så lustigt för jag har ett par likadana lurar och har redan tänkt tanken mer än en gång o koppla dom till min förhoppningsvis kommande iPod..
//

[ 04 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Basen finns allt där i iPod:en, det är de medföljande plupparna som tar död på den...

Detta med att lurar som medföljer portabla spelare nästan alltid har dålig basåtergivning, bör väl bero på att det inte finns några "billiga" lurar som har bra basåtergivning (vad jag känner till i alla fall). Jag hade själv helst sett att de inte skickade med några lurar alls med portabla spelare, men förmodligen kostar lurarna de skickar med under hundralappen, så det är iofs ingen större kostnad att bry sig om (även om det kan tyckas onödigt när man vet att de aldrig kommer att användas)

Rekommenderar, precis som Samu, ett par KOSS Sporta eller Porta Pro lurar om man vill ha ett par lättdrivna lurar med bra ljud och djup bas.
(eller KOSS KSC-35 om man vill ha utan båge, de har samma typ av element som Porta/Sporta Pro)

Netonnet har helt ok priser på KOSS lurar: http://www.netonnet.se/searchres.asp?netsok=koss

  • Oregistrerad
  • 2002-02-02 22:11

Hepp...

Tänkte bara nämna att om man är ute efter bättre kvalitet på ljudet i sin iPod så bör man lämpligen återgå till version 1.0.3 av Firmware, visst
den är blir lite ´segare´ men kvaliten på uppspelnigen är märkbart bättre,
Det blir lite ´fylligare´ ljud samt att det förbenade ´vinandet´ som
uppenbarar sig i tysta pertier är borta(känner man inte till den så har man inteont av den men har man en gång hört det så är det _ruggigt_ störande).

Hoppas Apple släpper en ny ´fixad´ FirmWare till Pod,en ASAP för
1.0.4 är ingen hit precis.......
---
/Samuel

1
Bevaka tråden