Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett klipp = en fil automatiskt i FCP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 19:35

Jag har nyligen byt till mac och börjar lära mig FCP.. När jag hade PC använde jag ett lite program som enkelt spelade in och sparade all video från ett DV-band genom att göra varje klipp till en egen fil.. alltså från att jag tryckte på rec på min kamera tills jag tryckte stopp blev en fil. när jag importerade ett band fick jag en mapp med massa film-filer.. När jag importerar film i FCP så får jag endast en enda stor fil. Jag är medveten om att jag kan sitta och manuellt lägga in tidskoder och på det sättet få flera klipp, men mitt tålamod skulle inte klara av det..

Finns det något enkelt program som utför denna "simpla" uppgift eller finns det en funktion i FCP som som gör att programmet själv känner av var klippen är i kameran..? ...tycker detta borde finnas.

FCP är ett proffsprogram och tanken är att man skall sätta in- och ut-punkter på de stycken man vill ha. Dessutom vill man ju gärna sätta namn på varje klipp.
När jag skall ta in material från ett helt band som innehåller ett sammanhängande material brukar jag sätta in- och ut-punkter för att få 20 minuters sekvenser. Det går snabbt att göra och det har flera fördelar. Bl.a. spar det tid om man får fel på något vid importen så behöver inte hela materialet spelas in på nytt. Dessutom tycker jag det är lättare att bearbeta kortare filer. Det enda man behöver hålla koll på för att kunna jobba med detta är ju första och sista tidkode på bandet och dom tycker jag man skall skriva på bandet under alla omständigheter.
Om man nu vill ta in hela band och få dem separerade så kan man göra detta i iMovie. Detta är visserligen ett konsumentprogram men importfunktionen är ganska ok för den här typen av arbeten. Probelemet med iMovie är att man mig veterligen inte kan namna filerna vid import utan får göra det i efterhand. En finess är däremot att man kan importera iMovie projekt i både FCE och FCP.
Nu finns det fler saker att ta hänsyn till med iMovie som t.ex. storlek på filer. Jag vill minnas att det finns begränsningar där. Dessutom får man av någon anledning "rendera" ljudet men detta är ju inte så tidskrävande. Vet faktiskt inte tiktigt varför men jag har alltid fått göra det.

Hoppas att detta ger dig lite upslag.

™ - out

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-21 20:53

när du säger 20-minuters sekvenser menar du då en fil = 20 min film? I så fall blir det i mitt fall en fil med många många olika klipp (scenbyten).. På PC använde jag Adobe Premiere Pro, ett program där jag importerade 1 klipp som en fil, fastän klippet kanske bara var några sekunder.. misstänker att det sättet att arbeta skiljer sig mot arbetet i FCP.

Vad det gäller iMovie har jag kollat lite på det men fått för mig att kvaliten på den importerade videon blir sämmre.. kanske bara är något jag har fått för mig.

tackar hur som helst välldigt för svaret.. mycket snabb response..

secsec,

Det du talar om kallas DV start/stop detection, alltså att programmet vid inhämtning av video från band känner av var någonstans kameran stoppades och startades igen, även om tidskoden är kontinuerlig. I allmänhet detekterar program sådant genom att titta på time-of-day stämpeln i varje bildrutan i DV strömmen. Om det skiljer mer än en sekund från en bildruta till nästa så vet programmet att kameran har stoppats och det börjar då spela in till en ny fil. Notera att det bara fungerar med material från DV familjen (DV25, DV50, DV100) eftersom de är de enda format som har dessa tidsstämplar i videoströmmen.

iMovie gör enligt ovan, liksom Premiere som du mycket riktigt beskriver. I FCP har man valt att göra det till en funktion man använder i efterhand. Hämta in ett klipp, och välj sedan DV Start/Stop Detect i Mark-menyn. FCP sätter då ut markers där kameran stoppades och startades, så du lätt kan hitta dessa ställen.

Vad jag vet finns det inget sätt i FCP att dela upp klippet i flera filer vid inhämtning från kameran, men å andra är det knappast nödvändigt heller. Vad du är ute efter är ju knappast fler filer att hålla redan på på hårddisken, utan att lätt kunna hitta till ställena där kameran stoppades och startades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 18:43

precis vad jag menade...
tack så välldigt mycket för hjälpen.. som du säger så är det att hitta rätt ställe på bandet som jag är ute efter.. start/stop detect funkar mycket bra, börjar verkligen uppskatt FCP..

1
Bevaka tråden