Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kallibrera-skärm/ATM/dra sladden??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag e extra på ett tryckeri då till min förvåning har flera problem med datorerna och skrivarn.

Inte som hindrar deras prepress arbete men jag tycker det e jätte läskigt

Tex det går inte stänga av datorn normalt utan måste tvinga den eller dra ut kontakten.

Skärmen behövs kallibreras det blir inte som jag trott när jag skriver ut på matchprint skrivarn. Hur kallibrerar jag den mot skrivarn? Den går inte att skriva ut på laser skrivarn för den säger att det inte finns tillräckligt med minne???

Och ATM!!..jag e inte van advända det men hur gör man bäst ett register där med mapp system?? tips.

Det är en G4 400 med 2 extra hårdiskar på 10GB och 60GB...Appel skärm tror det e 22 tums. Skrivarn e nått ok??..ska kolla allt mer imorgon..sitter hemma nu.

Jag är rädd att förstöra något men vill få ordnig på strulen.

Så tänkte på detta guld forum..hoppas på tips.

Vänligen
Miranda

PS...

Varför jag frågade om ATM är för att de har mappar för varje kund och det innebär att de finns massa dubletter på typsnitten..kan det ställa till med problem??

• Medlem
  • 2001-10-29 10:23

Hejsan
Atm, se till att du har senaste versionen 4.61. Ska inte vara några problem med dubbletter i olika mappar så vida det är samma fil fast i olika mappar i ATM. Men är det olika typsnitt tex ena är PS och andra truetype då kan det bli problem, det finns ju inbyggd funktion i ATM för att hantere just detta. Kommando+L.

Kalibrering, hmm det är en hel vetenskap,
vad kalibrerar du skärmen med?
Vad är det för skärm?
Vad använder du för icc profiler i datorn och vad är det för rip mot skrivarna?

Du måste ta reda på detta annars är det i princip omöjligt att kalibrera, men skärmen brukar gå hyfsat att få till iallafall.

Låter som ett ganska typiskt tryckeri... Inget elakt menat, snarare tvärtom, antagligen har de haft så stressigt att de inte hunnit städa... Låter ganska illa dock, för om det inte går att stänga av burken på vanligt sätt, så är det garanterat dags för en ominstallation av systemet!
Meddelandet om att det saknas minne för utskriften beror säkerligen på att ATM-versionen är för gammal. OBS att gamla ATM kraschar skrivardrivrutinerna till många laserprintrar, så du måste antagligen nyinstallera dessa efter versionsbytet också!
Det finns en ny liten behändig färgkalibrator som heter Pantone Spyder, kolla på http://www.pantone.com/products/products.asp?idSubArea=0&idArea=3&idProduct=358

1
Bevaka tråden