- marta
- Medlem ●
- Uddevalla
- 2006-08-30 07:51
Torsdag 24 augusti upphörde min Internet-anslutning plötsligt att fungera. Jag ringde till Telias support.
– Ni har plats nummer 54 i turordning. Beräknad väntetid 50 minuter.
Efter en timme kom jag fram.
– Min ADSL fungerar inte.
– Nej, jag ser att du inte har någon kontakt med stationen. Det rör sig om en flyttning.
– Jag ska inte flytta!
– Du skall in på en ny platta på stationen.
– Borde man inte ha förvarnat om man tänkte stänga av mig?
– Jo, man tycks ha missat något. Jag skall se till att ditt ärende prioriteras.
Nästa dag, fredag, har jag fortfarande ingen Internet-anslutning. Jag ringer återigen supporten. Får plats nummer 51 i turordning. Efter någon timma är jag framme igen. Får veta att det hela skall lösa sig under dagen.
När jag på söndag kväll fortfarande inte har någon anslutning ringer jag mina nya vänner på supporten. Plats nummer 24. Jag kommer fram redan efter en halvtimme.
– Jag ser att du inte har någon kontakt med stationen.
– Nej jag vet det, det är därför jag ringer.
– Man håller på att uppgradera din ADSL. Det hela skall vara klart 1 september.
– Men varför har man stängt av mig från Internet?
– Det måste vara ett misstag.
Nu vet jag alltså att det inte är något tekniskt fel, utan att Telia utan att förvarna mig stängt av min ADSL för att i lugn och ro under en veckas tid kunna uppgradera från 0.5 Mbit/s till 2 Mbit/s. Något jag beställde i somras. Jag får ett telefonnummer till kundtjänsten för att kunna diskutera kompensation. Telefonkön dit är inte så lång. Bara tio minuter. Jag utlovas en gratis månad när det hela fungerar igen, men jag får ett nytt telefonnummer för att kunna nå någon som kan förklarar vad det är som händer.
Jo det stämmer, berättar han som kan förklara vad som händer. Man uppgraderar min ADSL och det beräknas vara klart inte 1 september utan 4 september. Jag erbjuds ytterligare en fri månad.
Jag lämnar dator och telefon och går och hämtar posten. Där ligger bland annat en räkning från Telia på bredband 2 Mbit/s från och med den 13 juli.
Sammanfattning: För att kunna uppgradera mitt ADSL från 0,5 Mbit/s till 2 Mbit/s måste Telia stänga av min Internetanslutning under åtta-tio dagar. För säkerhets skull vill man att jag skall börja betala för denna tjänst en och en halv månad innan jag fått den. Det skall dock erkännas, att alla människor jag talar med på Telias support och på kundtjänst har varit mycket vänliga och trevliga. De säger också att de är ledsna. Men hellre än denna medkänsla, skulle jag föredra teknisk kompetens.