Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilderna blir blekare när jag väljer Spara för webben (PS CS2)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-29 22:03

Hejsan!

Jag redigerade lite på en färgstark blomma som jag tänkt framkalla i större format för att rama in, men när jag väljer spara för webben, för att få en jpeg, blir resultatet mycket blekare och mattare än när jag redigerar filen. Varför? Hur ändrar jag på detta?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-29 22:40

Har du max kvalité då?
Men voffo "spara för webben" om du inte ska ha bilden på webben, utan rama in den?
Vid "spara för webben" så görs alla bilder om till 72dpi (dvs låg upplösning). Din bild i original kanske har avsevärt bättre upplösning.
Varför inte bara spara ner som jpg?

Ursprungligen av SimOnline:

Hejsan!

Jag redigerade lite på en färgstark blomma som jag tänkt framkalla i större format för att rama in, men när jag väljer spara för webben, för att få en jpeg, blir resultatet mycket blekare och mattare än när jag redigerar filen. Varför? Hur ändrar jag på detta?

Spara för webben tar oftast bort färgprofilen, vilket medför att färgerna återges helt annorlunda. Klicka i rutan »ICC-profil« för att du ska få med färgprofilen och därför få samma resultat. Ställ också in förhandsvisningen i dialogrutan på »Använd dokumentfärgprofil«. Du hittar den under triangeln i övre högra hörnet.

Stefan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 08:53

Man kan även konvertera till sRGB för WEB-bilderna, det ger de flesta rätt visning av bilden, särskilt för PC-användarna.

Janne Suhr

Jupp, om man konverterar till sRGB innan man sparar för webb så blir slutresultatet bättre (om du nu redigerat dem i en större färgrymd som Adobe RGB). Men 'spara för webb' ska du bara använda för bilder som ska upp på hemsidan där du verkligen vill banta bort all "överflödig" information, ska den iväg till ett labb är det bättre att bara spara som jpeg från menyn.

Troligen är det även då bättre att konvertera till sRGB först, jag misstänker att fotolabb som inte erbjuder en egen profil förutsätter att bilden ligger i den färgrymden och ignorerar eventuella inbakade profiler.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 09:40

Varför spara i JPEG överhuvudtaget. JPEG tar bor bild information. TIFF eller EPS skulle jag säga om man ska ha den upp på Väggen.

Färgprofiler och färgrymd är orsaken, men som juanito säger, om du ska framkalla så är det inte JPEG du ska använda. TIFF är förmodligen ett format som de flesta kan öppna och som inte förstör bilden. Har dom sagt att det är JPEG du ska ta fram?

Många labb har maxstorlek på bildfilerna man skickar över nätet och då är jpeg enda alternativet och i kvalitet 10-12 ger de knappast några synliga skador. När man snyggar till bilden är det förstås lämpligt att mellanspara som tiff eller psd, upprepade sparningar av en jpeg ökar på risken för synliga skador.

En jpeg i strl 10x15 och högsta kvalitet som blir ca 1,5 meg, hamnar på ungefär 4,5 meg som tiff. Går du ner till kvalitet 10 på jpeggen är du nere på 600k (varierar förstås med motivet). Kanske att en bild med övervägande enfärgade partier som en himmel kan råka ut för någon synlig defekt men med normaldetaljerade bilder så finns det inga möjligheter att se nån skillnad på de två.

Givetvis kan det vara så att man måste ner i storlek och som du säger så är JPEG med väldigt lite komprimering inte så illa.

Annars kan man ju använda LZW på en TIFF. Jag trodde den endast skulle ge effekt på typ illustrationer, men jag gjorde ett test på ett foto som var 17,4 MB och klickade i LZW och den blev 6,9MB. Jag trodde LZW är ungefär som GIF att om det är flera pixlar i följd med samma färg så kan man få ner storleken på filen men det är det knappast i detta foto.

• Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-31 23:31

Idag kom bilden, och även om den inte var fullt så färgstarkt som jag hade hoppats, var det iaf mycket trevligare än vad Firefox visade.

Men, problemet återstår fortfarande, jag redigerar en hel del bilder och lägger sedan ut på nätet, men då kan det ju inte vara så här. Jag blir tokig på PS snart, jag prövar att konvertera färgprofiler hit och dit, och ändra inställningarna för färger, men inget hjälper. I photoshop och Förhandsvisning ser det rätt ut, men i Firefox blir det blekt.

Jag har också prövat att exportera från Adobe Lightroom till Jpg och med sRgb, men det blir samma resultat.

För övrigt kan jag inte välja JPG när jag väljer Spara som i PS, finns bara TIFF, PSD, PNG, RAW och ett par till.

Hjälp mig innan jag sliter håret av mig!

För övrigt kan jag inte välja JPG när jag väljer Spara som i PS, finns bara TIFF, PSD, PNG, RAW och ett par till.

Det tyder på att du har nånting i bilden som jpeg inte stödjer. Kan vara t.ex. transparens eller 16-bitars färgrymd.

Firefox kanske stödjer färgprofiler? Kolla upp det och se till att sRGB är valt. Borde vara default iofs. Men även om det inte finns nån synlig färginställning kanske den lyder colorsync-inställningen i systemet, är den då på AdobeRGB och dina bilder sRGB så blir det lite färglöst.

Idag kom bilden, och även om den inte var fullt så färgstarkt som jag hade hoppats, var det iaf mycket trevligare än vad Firefox visade.

Men, problemet återstår fortfarande, jag redigerar en hel del bilder och lägger sedan ut på nätet, men då kan det ju inte vara så här. Jag blir tokig på PS snart, jag prövar att konvertera färgprofiler hit och dit, och ändra inställningarna för färger, men inget hjälper. I photoshop och Förhandsvisning ser det rätt ut, men i Firefox blir det blekt.

Jag har också prövat att exportera från Adobe Lightroom till Jpg och med sRgb, men det blir samma resultat.

Det är klart att bilden inte blir sådan som du ser den i Firefox. Tyvärr har inte det programmet någon färghantering, dvs den läser inte en infogad färgprofil och använder den som utgångspunkt för att sedan konvertera till din skärmprofil. Det gör Photoshop för att få en korrekt bildvisning.

Av alla webbläsare är det bara Safari som fungerar på samma sätt som Photoshop.

Vill du se hur din bild kommer att se ut vid en utskrift från ett labb, då måste du för det första ha deras skrivarprofil. Bra labb, Crimson, Proprint, Dox, Prolabbet, de lägger upp en sådan profil på sin hemsida. Sedan då fått hem den lägger du den i mappen för profiler som finns i ColorSync i ditt bibliotek.

Nästa gång du startar Photoshop laddas denna profil in. Sedan kan du välja denna profil under Korrekturinställningar -> Egen. Din skärmvisning ändras då för att simulera det utseende som din utskift kommer att få.

Stefan

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-01 00:54

Jag upplever samma sak, tror jag. Photoshop CS2, MacBook. Har inte ändrat några inställningar vad gäller färgprofiler och sådant, utan allt är default. Kan det vara en Intel-Mac-grej?

Jag kom efter en del testande fram till att det faktiskt visas korrekt i "Spara för webb" - det är själva de öppna bilderna i Photoshop som ser för klara ut. Om man t.ex. öppnar en bild utifrån i Photoshop ser man att den blir klarare.

Har tyvärr ingen lösning.

Från vänster till höger: originalbild från Google Images, bild i Photoshop, bild i Spara för webb:

http://henrik.nyh.se/dump/psblek.png

Posta en skärmdump på dina färginställningar i PS, kanske är nån felaktig inställning? Så här ser mina ut:

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-01 23:45

Hejsan!

Har du möjlighet att ställa RGB i din kamera så ställ den på Adobe RGB.
Sedan ställ in samma Adobe RGB i PS färginställningar. Välj där "Perceptual" i "Återgivning" för att behålla så brett spektrum som möjligt. Väljer du Relativ då behåller du ändast de färger som ryms i det spektrum som kan tryckas. Redigera bilden och spara för utskrift eller arkivering med Adobe RGB profil.

Ska du lägga bilden på webben se till att ställa i PS inställningar Web Grafic default (eller vad det nu heter i den svenska versionen) innan du öppnar bilden på nytt. Öppna bilden och kryssa för "konvertera till dina arbetsprofil". Justera bilden, minska den i storleken så du får de rätta proportionerna typ 18 x 13 cm i 72 dpi. Skärp bilden efter minskningen och välj Spara för webben. I dialogrutan kryssa för ICC profiler och välj optimering i %. Bilden visas i den ruta utan hänsyn till ICC profilen (vet inte varför).
Lägg ut bilden på webben och granska den i Safari då ser du den korrekta mättnaden och kontrasten på samma sätt som alla pc användare med korrekt inställd skärm (gamma 2,2) och även Mac användare som använder Safari.
Låter kanske krångligt men man ska använda sig av olika profiler för olika ändamål.

Det finns de som tycker att Firefox är bättre browser med den tar inte hänsyn till ICC profiler och Internet är inte bara för att läsa texter.

Hm... jag tog en tif-bild, 2000x3008 px (17x25,5 cm), 300 dpi, tagen med en D-70, med filstorleken 17,2 MB.

Sparade om den till 2 identiska jpg-ar, 10x15 cm, 72 dpi.

Lade den ena på skrivbordet, öppnad i PhSh.

Öppnade även den andra i PhSh, tog sedan över den i Image Ready, valde Visa 2.

Tog en skärmdump.

Det är fullt klart att det Image Ready som medföljer PhSh CS2 bleker bilderna drastiskt, vattnar ur mättnaden. Jag har jobbat med PhSh sedan 1993, och aldrig sett något liknande, tidigare versioner av programduon har haft mycket bättre färgöverensstämmelse utan att man behövt göra några korrigeringar.
Undrar varför Adobe gjort så här i CS2?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-02 12:45
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Hm... jag tog en tif-bild, 2000x3008 px (17x25,5 cm), 300 dpi, tagen med en D-70, med filstorleken 17,2 MB.

Sparade om den till 2 identiska jpg-ar, 10x15 cm, 72 dpi.

Lade den ena på skrivbordet, öppnad i PhSh.

Öppnade även den andra i PhSh, tog sedan över den i Image Ready, valde Visa 2.

Tog en skärmdump.

Det är fullt klart att det Image Ready som medföljer PhSh CS2 bleker bilderna drastiskt, vattnar ur mättnaden. Jag har jobbat med PhSh sedan 1993, och aldrig sett något liknande, tidigare versioner av programduon har haft mycket bättre färgöverensstämmelse utan att man behövt göra några korrigeringar.

Du tog en skärmdump av en ruta i ImageReady som optimerar bilden och just i den rutan (som preview) tas inte hänsyn till ICC. ImageReady bleker inte ut bilden - den tar inte hänsyn till ICC utan visar den med Macskärmens värde.
Öppna sedan den optimerade bilden och originalet i PS så ser du att de är likadana.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det har inte hänt något med färghanteringen som skulle påverka det du ser sedan ImageReady infördes. Det kan tyda på att den skärm du har börjar bli dålig.

Stefan

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-12 00:09

Kommit lite närmre en lösning.

View > Proof Setup > Monitor RGB.

Antar att detta är samma som "korrekturinställningar" som nämns ovan.

Då blir bilden lika blek i Photoshop som när man sedan sparar ut den.

Verkar dock som jag behöver göra detta (eller välja View > Proof Colors) varje gång jag öppnat en bild. Får utforska vidare...

EDIT:

A-ha!

Googlade upp detta, funkade fint: http://sidesh0w.com/weblog/2006/09/07/surviving_color_management_in_photoshop_cs2/

Angav "Monitor RGB", det verkar funka bra.

Före (med problemet):
http://henrik.nyh.se/dump/psblek.png

Efter:
http://henrik.nyh.se/dump/psblekfix.png

Från vänster till höger är det bilden på webben, inkopierad i PS respektive i Save for web-rutan.

Senast redigerat 2006-11-12 00:29

Oj vilket snurrande det var här...
1) Använd endast Spara för web.. om syftet är att använda bilden på en webbsida.
2) Spara endast med sRGB-profil om bilderna ska användas för visning på skärmar av lägre kvalitet eller om du vill säkerställa en "Lägsta gemensamma nämnare". sRGB profilen är mycket grundare och ger mycket färre toner, vilket märks tydligt i bortfallet av mellantoner, vilket ger märkbart högre kontrast. Använd inte sRGB om bilden ska skrivas ut eller tryckas, använd då istället förslagsvis Adobe RGB (Om inte bilden är i CMYK).
3) Monitor RGB är din skärms specifika färgprofil - inte nödvändigtvis någon bra idé.
4) För att spara ut en JPG med valfri färgprofil använder du Spara som.. och väljer där JPG. I följande dialog väljer du kompressionsgrad. Förslagsvis mellan 9 och 12, beroende på upplösning och syfte, tillsammans "Baseline Standard" (bred kompabilitet). Även CMYK-bilder går att jpeg-komprimera på detta viset.

Vid leverans av bilder för tryck brukar jag leverera TIFF i CMYK (eller Gråskala) och med LZW-komprimering (eller JPEG-komprimering om jag måste få ner utrymmet ytterligare en bit). Jag konverterar hellre själv från RGB till CMYK och levererar dokument, bilder och allt i samma profil i så stor utsträckning som möjligt, men det kräver att jag har en bra och välkalibrerad skärm med stor färgrymd. Har man inte det är det ofta bättre att låta tryckeriet ta hand om konverteringar, speciellt om man har mycket känsliga blåa toner.

Jag skulle ju kunna fortsätta ett bra tag, detta är ett stort ämne. Vad var problemet nu igen ;)?

/ B

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-12 10:17
Ursprungligen av ninjamac:

Oj vilket snurrande det var här...
1) Använd endast Spara för web.. om syftet är att använda bilden på en webbsida.
.../ B

Jag inser att det är ett stort ämne.

Jag använder enbart Photoshop för webbarbete. Jag är ingen avancerad användare som kan något om färgprofiler och kalibrering. Jag vill att det ska "just work".

Innan jag switchade, när jag använde Photoshop under Windows, så kunde jag köra med defaultinställningarna, men på min MacBook så hade bilden jag redigerade i Photoshop klarare färger än bilden som jag t.ex. kopierat in från nån webbsida, och klarare än bilden som jag sparade ut (oavsett om det var Save for web eller "vanlig" sparning). Om jag minns rätt blev bilden inte blekare i Safari, vilket om jag förstått rätt har nåt att göra med att både vid redigeringen och i Safari, men inte i andra webbläsare, används den inbakade färgprofilen.

Det jag nämnde i mitt inlägg ovan verkar lösa problemet i den bemärkelsen att det nu verkar som bilder ser likadana ut när de redigeras som när de sparas ut (och där de kopieras in från). Det är ju vansinnigt frustrerande att arbeta med bilder till en webbplats, som sen blir avsevärt blekare när de sparas ut.

Det finns säkert nackdelar med den här lösningen som får Photoshop-proffs att vrida sig obekvämt, men då får ni gärna förklara på nybörjarspråk vad som borde göras annorlunda, eller varför jag ska vilja att bilderna jag redigerar och de jag sparar ut får helt olika färger.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-12 10:00

Jag har skrivit en liten genomgång av hur färghantering fungerar i webbläsare på min sajt. Kanske kan vara av intresse.

1
Bevaka tråden