Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera 10.4 server på xserve G4 1GHz

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 21:38

Hmm...
Vi har 2 st xserve som kört jaguarservern utan problem.
Vi har formatterat om diskar och installerar 10.4 server.
På första xservern lyckades vi aldrig få den att gå stabilt. Installationen avbröts och det var en märkligt meckande att få in den. Väl igång och uppdaterad hängde den sig ofta eller startade om sig själv, trots att den egentligen inte gjorde något.
Kankse fel på minnen eller något så vi försökte göra samma sak på nästa G4 men där går installationen fram till "Optimizing System Performance" och där står den....
Någon som har en idé ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-28 22:00

Är installationskivorna okey ?
Prova att installera på vanlig Mac. Är det skillnad ?

• Oregistrerad
  • 2006-08-29 22:00

Installerade på en silverG4 och det gick utan problem!
Försökte installera om igen på xservern och då fick jag ett problem som jag även fick på den första maskinen. Bildskärmen funkar inte när man bootar från installations-CD:n
Den funkar däremot om man bootar från HD eller i target mode. Märkligt!
Testade att installera i Target Mode. Körde installationen från en iBook G4. Den verkar ha tagit nu men jag är osäker på om det är någon bra lösning. Hur reagerar installationen på hårdvaran ?
Jag var tvungen att installera så på den första maskinen och.....det gick inget vidare så jag har klen förhoppning att detta skall gå stabilt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-30 17:52
Ursprungligen av Anders Pihl:

Installerade på en silverG4 och det gick utan problem!

Vad bra !, då vet vi att dina skivor är okey, men dina xserve har problem.
Du bör göra Apple Hardware test på dessa.

Att installera i Target Mode är inte äkta och kan sakna vissa drivrutiner.
Man bör helst boota en installationskiva.
Installationsprogram kollar ju vad det är för typ av hårdvaran och gör det nödvändiga för just för den hårdvaran (logikkortet). I Target Mode blir som att installera en extern hårddisk.

Av någon anledning, fråga mig inte varför eftersom jag inte vet, så har en hel del xServe G4 problem med att installera Mac OS X Server 10.4. Det finns ganska många trådar på Apples support och annorstädes om detta.

Att installera i target mode är en "godkänd" metod att använda.

Alternativt kan du använda NetBoot/NetInstall eller helt enkelt göra en headless installation med hjälp av Server Assistant.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-30 16:20

Jag kör 10.4.7 på en Xserve G4 och det funkar bra. Har inte haft några större problem med vare sig installation eller stabilitet.

Jag har installerat 10.4 server på ett par Xserve G4 - både 2x1.0 och 1x1.33 utan problem tidigare. Intressant att läsa om dina installationsproblem.

Om en target mode-installation fungerar bra medan en cd-skiv-installation fungerar dåligt och skrivorna är hela så låter ju det som något kassy med cddriven - kanske inte fixar brända dvd-skivor 100% eller något? Känns långsökt men ser inte riktigt klarhet i det.

Anders Pihl - har du fått någon klarhet i det? Är den fortfarande stabil?

1
Bevaka tråden