Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign skalar textblock och fastnar sen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-08-31 10:15

Ok jag kunde inte riktigt fixa en bra titel till denna fråga.

Men när man tex. skalar textblock och vill få med textstorleken så skriver sen InDesign in två teckenstorleksvärden i menyn och jag vet aldrig vilket som gäller. Gör jag ett nytt styckeformat med (som bilden visar) 13 punkter och aplicerar på texten står ändå det andra värdet i parantesen kvar. Hur blir jag av med det och hur vet jag vilket som gäller?

tack!

Det där händer när du skalar med texten som en del av en grupp. Om du avgrupperar och väljer textblocket med svarta pilen och går in i den lilla utfällningsmenyn i kontrollpaletten (eller omfomapaletten) och väljer 'skalförändra textattribut', så står den verkliga storleken i fältet igen.

Fråga inte om logiken bakom den fuktionen bara ;).

• Medlem
  • San Francisco
  • 2006-08-31 10:50

shit vilken läskig bugg... o nu såg jag att det var inom parantes-värdet som gällde trots att jag skrivit in 13pt både i rutan i menyn och i styckeformatet...

stort tack för hjälpen!
InDesign sitter på några läskiga buggar av denna typ som bara måste fixas...

Tror inte det är nån bugg, funktionen att visa värdet i parentes måste ju ha byggts in med avsikt. Det är bara logiken bakom som är höljd i dunkel...

Man blir ju lite förvånad om man använder pipetten (eller bara kopierar texten, för den delen) och man får en annan storlek än den man ser. Men lösningen är alltså att komma ihåg att välja *skala textattribut' efter storleksföränding av en grupp dä text ingår.

1
Bevaka tråden