Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mp3 encoder?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja exakt som rubriken säger så undrar jag vilken av de mp3 encoders som finns i Audion som är att föredra? PMLAME eller Fraunhofer, är det någon större skillnad på dem, kvalitetsmässigt samt hastighetsmässigt vid kodning av mp3.

Fraunhofer är originalet.. även enligt många den bästa encodern i kvalitets avseende..

Vad jag har hört av folk så ska LAME vara den bästa i kvalité.. Men jag kan ta fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-05 08:53

Har hört att LAME skall vara bäst. Någon som vet hur den inbyggda
MP3 encodern i iTunes2 står sig jämfört mot LAME ?

// kimmo

Det är inte så att ni hört att LAME är bäst pga att den är gratis, medan Fraunhofer kräver en licens.

iTunes använder sig av Fraunhofer, och tacka Apple som betalar licensavgifter till Fraunhofer för varje nedladdat ex. (dock har dom säkert ett rätt ok avtal med Fraunhofer)..

Nja, inte p.g.a priset... Det är väl iofs bara söka runt på nätet och se..

Jamen, det enda sättet att få reda på det, är ju att du tar musik du kan och testar och lyssnar och jämför olika codecs. Det är väl dina öron som ska bli nöjda, eller? Annars testa på en testgrupp.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-19 08:59

I praktiken spelar det antagligen ingen roll för folk hör ändå inte någon skillnad. På jobbet var det ett gäng hifi-nissar som gnällde över hur mycket sämre ljud man fick med mp3 jämfört med cd-ljud. Så jag gjorde ett test där personer fick lyssna på en mp3 kodad (160 kbit/s) och en icke mp3 kodad samma låt så mycket de ville. Sen fick de lyssna på 10 slumpvis mp3 kodade eller inte låtar och avgöra vilken som var mp3 kodad. De flesta gissade rätt i ca 5 av 10 fall, dvs de hade lika gärna kunnat välja slumpvis. Jag däremot som trodde att det skulle vara svårt klararde det i 9/10 fall, man ska lyssna efter rymden (stereo-effekten) i ljudet den kodas hårdast. Kodnings effekten bör man höra bäst under acapella avsnitt i en låt för då är det inte så mycket instrument som dränker kvantiseringsbruset. Självklart hade vi bra hörlurar och ljudkort.

ordlista:
hifi-nisse: ngn som tror att han kan hifi men det är mest snack.

lame är nära men fraunhofer är bäst, lame är bara snabbare. egentligen är det ganska olika vad folk tycker, detta är bara min åsikt, fraunhofer sägs oftas ge en bättre bass, men det är ganska uppe i luften om man encodar +192kbs

Verkar ju bra att iTunes använder en så schysst encoder som Fraunhofer. Jag använder iTunes och tycker det blir mycket bra.

Ibland när man laddar ner musik så är vissa låtar ruggigt kassa trots uppemot 192kbs, vad kodas dessa låtar med. Vem ger ut sunkiga encoders. Eller är det användaren som kan dra på basen för att det kanske låter tufft i dennes högtalare.

Alltså jag har hört från andra, jag laddar ju inte ner musik

1
Bevaka tråden