Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ForgEdit 1.0b1 släppt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-21 22:57

Hej alla!

Idag släpps ForgEdit programmers text editor för OS X i version 1.0b1.

ForgEdit focuserar på att vara en kompetent editor som är enkel att komma igång med, och enkel att customisera. Nyckelegenskaper: tabbed editing, custom key bindings, regular expression find (och mycket mer).

ForgEdit finns tillgänglig för nerladdning på http://forgedit.com. Alla användare inbjuds att delta i diskussioner på forumet där.

Stefan Emanuelsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 13:06

Roligt att se att OS X lite smått börjar få en flora texteditorer som smälter in i miljön.

Har ingen mac framför mig nu, men blir att testa när jag kommer hem.
Har den ett eget format på syntaxdefinitionerna eller kan den importera från Textmate, Smultron etc?

  • Medlem
  • 2006-08-26 00:43

Ingen möjlighet att öppna/spara via FTP... :<

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-26 10:04

"ForgEdit" -> "Forget it" -> "Glöm det"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-26 17:43

JohnAsh: Den har ett eget format. Man skapar och redigerar 'modes' i Preferences-dialogen. Jag valde att kalla det modes eftersom man definierar mer än bara syntax highlightning per filtyp (även tabs instead of spaces, tab size, + lite mer).

Toett: ForgEdit är en ren texteditor, så nej - det finns inget stöd för ftp, projekt, eller annat som ligger utanför det begreppet. Däremot så kommer stöd för applescript byggas in till nästa version, och mha det ges möjlighet att kompilera, skicka via ftp, etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 14:33
Ursprungligen av Stefan_E:

JohnAsh: Den har ett eget format. Man skapar och redigerar 'modes' i Preferences-dialogen. Jag valde att kalla det modes eftersom man definierar mer än bara syntax highlightning per filtyp (även tabs instead of spaces, tab size, + lite mer).

Toett: ForgEdit är en ren texteditor, så nej - det finns inget stöd för ftp, projekt, eller annat som ligger utanför det begreppet. Däremot så kommer stöd för applescript byggas in till nästa version, och mha det ges möjlighet att kompilera, skicka via ftp, etc.

Första testet, används ForgEdit för att koda ForgEdit?

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 23:41

Provkört lite, inte riktigt hårdtestat än (den ballar ur på stora filer. Liksom Smultron och Textmate, så det är kanske förlåtligt...).

Ser lovande ut. Lite mer pixel love i flikarna bara.

Tycker OS X saknar en självklar texteditor/textvisare. Aquaporten av emacs är fortfarande alldeles för...emacs. Smultron är inte riktigt där, har tagit ett estetiskt steg tillbaka senaste versionen, är helt enkelt inte tillräkligt snygg än. Textmate och SubEthaEdit kostar för mycket för mina enkla behov och Textwrangler känns väldigt gammalt. Säker på att det här ältats hundra miljoner gånger redan, precis som att det saknats en självklar bildvisare (fast jag är nöjd med Xee nu.).

Ratar alltså emacs, jedit och textwrangler, style over substance kanske? Pris är också en faktor.

Är Forgedit den saknade standardeditorn?

Hett tips: är riktigt förtjust i de applikationer som har sparkle-stöd:
http://andymatuschak.org/pages/sparkle
Helt klart en avgörande feature.

(fanns det redan däri? har som sagt inte riktigt hunnit testa så mycket än)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 14:23

Är det ok att peta in feature-requests här? Jag har ännu inte testat så mycket, så jag kanske är redundant i förslagen. Jag kan vänta tills jag kommer hem, men jag är otålig.

  • Flikarna är lite luddiga pga tjocka grå linjer i horisontell ledd. Hörnen är mkt svagt rundade så det ser nästan mer ut som pixelbrus. Antingen kantiga flikar (somAdium) eller helt runda (som Textmate) tror jag skulle ge ett mer städat intryck. En annan variant jag gillar är Caminosmed starkare knappkänsla.

  • Att kunna dra loss flikar till egna fönster och sen förena dem igen, a laAdiumär ett trevligt sätt att kunna gruppera dokument man arbetar på. Kombinerat med "Reopen Files on Startup"-funktionen så ger det enkel form av projekthantering, utan att belasta programmet med projektfunktioner.

  • Snabbt kunna öppna stora filer, och snabbt scrolla igenom dem. Emacs klarar 11 meg cheats.dat utan minsta hicka på min 800mhz G3, inte Forgedit, Smultron eller Textmate.

  • Ordkomplettering med ctrl-space, med alternativ i dropdownmeny, typ intellisense. Behöver inte vara speciellt smart för att vara användbart, bara att få välja bland de ord som redan finns i dokumentet kommer man långt med, + en liten ordlista per språk kanske.

  • Find-as-you-type för vanlig sökning somFirefox. Sökruta kanske bara när man gör search/replace eller regexp. Den vanliga sökrutan i t.ex. NetBeans hamnar oftast ovanpå det man söker efter.

  • Redan nämnt:Sparkle!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-02 00:51

kalleh: Jodå, jag använder ForgEdit för att utveckla ForgEdit.

JohnAsh: Tack för tipsen! Ett säkrare sätt att få min uppmärksamhet är om du lägger in feature requests på forgedit.com/forum. Och ju fler som lägger in där, desto lättare att rangordna.

Det där med att ForgEdit mfl laddar långsammare än emacs måste bero på att emacs har lazy loading(?). Hade tankar på det, men lade lazy loading i 'framtiden'-lådan pga att det komlicerar mer -- skapar fler buggar. Vill hålla första versionen enkel och stabil. Men -- syntax highlightningen i ForgEdit är lazy (märks när du scrollar genom ett komplext dokument första gången), och det är gjort för att få _lite_ snabbare laddning.

Jag är ingen stor grafiker, men tycker ändå att ForgEdit's tabbar är helt ok (tycker inte alls om dom i TextMate! Smaken är som baken:) ). Inaktiva tabbar känns odefinierade vid reordering, och det ska fixas i framtiden. Antagligen blir det nytt utseende ngn gång på hela rasket, men troligtvis inte till denna version.

Komplettering ska tillkomma. Find-as-you-type, vet ej! Känns inte prio 1, men visst är det en bra grej. Sparkle (el likn) ska in, förhoppningsvis redan till nästa beta.

Som sagt, tack för tipsen. Dom är bra hela högen

1
Bevaka tråden