Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Lacie300GB efter Winonmac genomförts!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 20:00

Hallå alla glada!
Jag har precis lyckats, med stor hjälp av Bootcamp, fixat windows XP på min Mac Mini. Det fungerar helt felfritt för mig och jag kunde inte vara nöjdare. Trots att jag verkligen gillar Mac finns det ju som ala vet en hel del program som inte helt jobbar med systemet ex; pokerklienter, dc osv. Därför blev jag överlycklig när det hela fungerade!

Jag har dock ett problem!
Jag har, som ni kanske förstår av namnet på diskussionen, en Lacie extern 300GB hårddisk... Den har fungerat alldeles utmärkt i mac osx utan några problem, men nu när jag har windows också blir det problem. Maskinvaran upptäcks och installeras och jag har den senaste drivrutinen men hårddisken vägrar synas i "Den här datorn"... Jag kan alltså varken komma åt mina filer på disken lika lite som jag kan spara filer på disken...
Någon som delar mitt problem eller som har förslag på en lösning?

Vore evigt tacksam om jag fick lite hjälp!
Tack på förhand
Emil

Spontant gissar jag på att den är partitionerad i os x (HFS) så att windows inte kan läsa disken.

Kolla vad det står i kontrollpanelen/administrationsverktyg/datorhantering/diskhantering och återkom så kan vi nog konstatera vad som är problemet. är det så att den är partitionerad med HFS finns det program till windows som gör att du kan läsa och skriva till disken ändå, tex MacDisk.

• Oregistrerad
  • 2006-09-02 23:20

Okej... Låter ju onekligen som om det skulle kunna vara problemet!
Men vad ska jag leta efter när jag kommit så långt då?
Det står "Disk1, Okänd, 279,47GB, Inte initierad" sen i den andra rutan står "274,47GB inte alkolerat"
Är jag helt ute och cyklar eller?

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 01:27

JAg har nu tittat upp det här med programet MacDisk..
Det är väl inte riktigt vad jag letar efter..:tveksam: Vad jag förstår låter det mig endast kopiera filer från hårddisken till datorn och det är inte mitt mål.. jag vill få fram den under "den här datorn" så att jag kan hänvisa nedladdning och liknande till den.. Eftersom jag partitionerat min mac mini hårddisk i FAT32 har man ju inte mkt utrymme kvar att leka med..
Det jag behöver är alltså något som får hårddisken att fungera mot både osx o winXP..
Har tittat runt lite på detta och det verkar som om vissa föreslår att man ska partitionera även den externa hårddisken och använda en FAT32 del mot WinXP och resten får vara kvar som den är mot OSX... Vad tycker ni om detta? Fungerar det utan att radera allt som finns på den externa hårddisken?
Finns det inget sätt som man kan ställa om den mot win, för osx verkar ju kunna läsa den hur man än gör?
som vanligt windows som krånglar.....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-03 08:08

Kolla in MacDrive istället. Då dyker din disk upp som vilken annan disk i Windows.

Citat:

Mac disks act and appear like normal Windows disks, with an apple icon to keep things clear.

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 15:55

OKej.. tack för tipset!
Inget gratis då?

1
Bevaka tråden