Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sparar man quicktime trailers?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag undrar hur jag sparar QT-movies som t.ex. laddas ner från Apples trailersida. Jag vill så gärna spara Sgan om ringen trailern (:

/Oskar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-10-27 20:08

Hej cybermaven!

Hmmm, just Sago om ringen filmerna var inte så svåra att ladda ner. Leta bara efter ZIP-format. Men jag känner till problemet som du beskriver. Förklaringen är väldigt enkel. De finns olika Quicktime komprimeringar.
1* Du kan ladda hem en "fysisk" fil till din hårddisk.
2* Du laddar inte hem filen utan den spelas upp från en server
3* Jag är inte riktigt säker på den tredje varianten, rätt mig om jag har fel....men den bygger på att servern komprimerar en fil direkt på servern efter dina inställningar i Quicktime. Ju snabbare du har ställt in Quicktime desstå större fil får du uppspelad, men dock kan du inte spara den på hårddisken.

Men man får inte glömma en grej, Quicktime kommer i olika varianter, en konsument som är grattis och en PRO där du har lite lull lull. Bla. Kunna spara filen som spelas upp.

//Morgan

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: MorganG ]

De flesta filmerna på servern är vanliga filmer, går du in i källkoden på sidan kan du hitta länken direkt till filmen och dra hem den i tex interarchie. Annars så sparar filmerna i din cache mapp, bara o plocka dem därifrån, sortera efter storlek eller datum så hittar du dem lätt.

Har du Pro versionen kan du spara filmerna direkt från sidan via pluginnen.

Annars så sparar filmerna i din cache mapp, bara o plocka dem därifrån, sortera efter storlek eller datum så hittar du dem lätt.

Vartt hittar jag den mappen? har sökt efter namnet på filmen, exemplvis den nya ipod-reklamen. men jag får bara upp en 4k fil.

Jag har QTPro 5

/Oskar

Hmm.. vet faktiskt inte hur IE gör på mac, men den borde spara i cachemapp.

Men har du pro är det bara enklare, bara o klicka på menyn till höger nedanför filmen s¨å har du ett spara val där.

Det brukat att funka att Ctrl-klicka på länken till filmen och ´spara länk till skiva´

Anders

Problemet är att qt filmer via på apples sidor inte har nån vanlig länk, det sköts på någe mysko vis.

När det gäller filmer som är dolda i en url, så kan du antingen kolla källkoden för att hitta filen, som tex. slutar med .mov/.mpg.

Eller börja spara sidan; så kommer det upp en filhanterare av prylarna på sidan...Kolla ändelserna av hemladdningarna. När du hittar .mov/.mpg filen tar du och och kopierar dennes adress. Avbryt hemladdningen av sidan och öppna filhanteraren "control M".
Dubbelklicka på en nyligen hämtad fil, byt ut namnet och adressen och hämta igen...Nu hämtas filen till hårddisken...

Eller så kan du välja i QT att filmer skall sparas i cacheminnet, då är det bara att hämta där. Men vissa sidor har skyddat mot det också och då är det bara att göra den långa vägen.

[ 29-10-2001: Meddelandet ändrat av: Nussan ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-29 11:39

Cache-filerna hittas vanligen i browserns mapp i programinställningsmappen i systemmappen, där kommer filmerna att sparas om man har klickat i att de ska "sparas om möjligt" eller vad det nu står under Quicktimes inställningar. Problemet är bara att namnen på filerna i browsers cachemapp får väldigt konstiga namn så bäst är om man sorterar efter storlek, annars kan de vara svåra att hitta igen. Men du skriver att du har QT Pro 5, då borde du kunna spara filmerna direkt på hemsidan. Om du har uppdaterat systemet nyligt eller har varit inne och ändrat något kan det hända att inställningarna för QT har trillat bort. Då får du helt enkelt fylla i dina uppgifter igen, efter det ska nog allt fungera som det ska.

[ 29-10-2001: Meddelandet ändrat av: Per ]

De felsta trailers från Apples sidor går via Akamai. Akamai är ett företag som speciallicerat sig på att sköta stömmande media över internet. Så den fil som laddas hem är en referens fil med URLn till deras servrar.

Det går även när man gör en film i Quicktime som ska sändas via internet att spärra nerladdnigsfunktionen.

Så då måste du sniffa vilken URL som används till Akamai servern och sedan köra den via något program som kan ladda ner http strömmar. Tex Interarchy.

Hmm.. vet faktiskt inte hur IE gör på mac, men den borde spara i cachemapp.

Näe, den sparar all cache i en enda fil (vilket är bättre).

Citat:

Näe, den sparar all cache i en enda fil (vilket är bättre).

Går att ändra dock, på QT-inställningarna kan du se till att QT-filmer cachas separat i IE.

Sen är det bara att hämta filmerna där...

[ 29-10-2001: Meddelandet ändrat av: Nussan ]

Cachefilen som Quicktime sparar till ligger i en dold mapp (precis som desktop folder är) i rooten på Macintosh HD.

Jag använder mig av följande procedur för att "tjuvspara" ner dom:

1. Låt filen laddas hem i pluginen.
2. Gå in i sherlock2 och "kryssa i" den tredje radio-knappen som är i mitten av sherlock fönstret. Som default står det "Custom" till höger om den knappen.
3. Där det står custom så väljer du "modified today" eller om du har svenskt system så står det "ändrat idag" tror jag.
4. Tryck på edit-knappen till höger om "modified today".
5. Kryssa i "date modified today" och "file name contains". Efter "file name contains" skriver du exstensionen på filen (ex: .mov). Exstensionen är det enda som quicktime filen har kvar i sitt konstiga namn.
6. Tryck på ok. Du är då "tillbaka" i sherlock fast har ställt in sökkriterier.
7. Skriv inte in något i sökfältet utan tryck bara på förstoringsglaset för att påbörja sökningen.
8. Då den sökt klart kan du trycka på "date modified" i träffdelen av sherlock, för att sortera efter datum. De senaste filerna ändrade kommer då hamna längst upp, och då är det bara att kolla på filstorleken för att se om det överenstämmer någolunda bra. Hittar du filen så drar du helt sonika ut den på skrivbordet.

Klart.

[ 02-11-2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

Fel av mig. Skriv inte in .mov...det används inte längre. Filen verkar dock alltid börja med "QTplugintemp eller nått liknande. Skit i hela den delen...sök bara på dom modfierade idag,

det finns faktiskt kopierings skydd inbyggt i quicktime vilket gör att en del trailers från apples site inte går att spara - detta är en feature för att folk skall bli tvunga att koppla upp sig instället för att distrubiera runt trailerna.

/johanw

Citat:

det finns faktiskt kopierings skydd inbyggt i quicktime vilket gör att en del trailers från apples site inte går att spara - detta är en feature för att folk skall bli tvunga att koppla upp sig instället för att distrubiera runt trailerna

Har du nå´t exempel på sådana filer? Jag har då lyckats ladda hem varenda qtdokument som jag stött på, på antingen den lätta eller "svåra" vägen.

[ 14-11-2001: Meddelandet ändrat av: Nussan ]

1
Bevaka tråden