Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbplatsutrymme och E-post

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-30 08:33

Använder i dagsläget iWeb och har skaffat ett provabg på .Mac. För mig så räcker funktionerna i iWeb för mig eftersom jag ska bara ha en enkel sida och framförallt använda den för att uppdatera min blogg när jag reser. Vill även ha en epostadress.
Priset på 995kr/år för .Mac samt rykten att tjänsten är på väg att fasas ut får mig att vilja kolla upp andra alternativ.

Mina krav är:

1. Webbplats som jag kan ladda upp min iWeb-hemsida till. Utan reklam eller popups. Helst vill jag kunna ladda upp genom att bara klicka på "publicera" i iWeb, dock ej ett krav.
Har inget emot att betala en slant även om jag helst ser att det är mindre än 995kr/år..

2. En bra E-postfunktion med en bra adress och utan spam i inkorgen. Har kollat lite på mac.se bl a..

Har ni några förslag på vad som kan vara ett alternativ till .Mac?

Tack på förhand!:D

Ett vanligt webbhotell går alldeles utmärkt att använda. För publiceringsfunktionen i iWeb måste man använda .mac, annars måste man publicera till en mapp och sedan genom t ex FTP skicka mappen till en server. Men det är med bra program (t ex Cyberduck) nästan lika enkelt som att dra filer mellan skivor i Finder.

Mac.se kräver FTP (eller webbgränssnitt) för att överföra filer till webbutrymmet och skiljer sig därför inte mot andra webbhotell. Däremot kan du på de flesta andra webbhotell koppla din egen domän till ditt utrymme och e-postadress.
Med ett vanligt webbhotell kommer man åt ditt webbutrymme från t ex www.dindomän.se och e-posten går till dig@dindomän.se. Du kan även ha flera e-postadresser hos vissa webbhotell. Det kan kosta från ett par kronor i månaden och uppåt.
Med Mac.se kommer man åt ditt webbutrymme från t ex min.mac.se/ditt-namn/ och e-postadressen blir ditt-namn@mac.se. Du kan bara ha en e-postadress.

Här är exempel på webbhotell:
http://www.99mac.se/internet/95539-tips-pa-webhotell-foer-naestan-privatperson.html
http://www.99mac.se/internet/99047-avstaengning-pga-oeverbelastning-skitsnack.html
http://www.99mac.se/internet/89447-ar-dessa-webhotell-bra.html

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-30 12:21

Tack för svaret!:D

Så med mac.se så får jag mitt.namn@mac.se, det blir ju en bra epostadress.
Och jag kan även lägga upp min hemsida på mitt mac.se-konto, men då måste jag köra med ftpklient t ex Cyberduck som du föreslog.

Så den enda skillnaden mellan mac.se och .Mac är att jag inte kan köra publicera direkt från iWeb utan måste ladda upp den via en klient. Antar att när man väl fixat setupen första gången är det ganska enkelt..

Hoppas jag fattat detta rätt...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2006-09-04 09:41

Vad är det för rykten som säger att .Mac håller på att fasas ut??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 14:48

Om du ska resa mycket så skulle jag rekommendera ett billigt webbhotell i kombination med blogg-programvara (förutsatt att du kan slita dig från iWeb eller innehar viljan att sätta dig in i något aningen mer avancerat). Fördelarna är att du får ett eget domännamn, den e-postadress du själv önskar samt möjligheten att uppdatera bloggen från vilken dator som helst.
Kolla in wordpress som ett bra blogg-verktyg! http://www.wordpress.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 09:09

Jag har just (efter rekommendation från en kompis) börjat använda Awardspace för att lägga upp en domän. Först registrerade jag en domän hos website.ws (kostade 90 dollar för tre år), sen öppnade jag ett gratiskonto på Awardspace och pekade dit domänen.

Gratiskontot ger dig 200MB webutrymme, fem mailadresser med webmail och lite annat smått och gott (uppladdning via FTP som hos alla andra). Går att uppgradera mot en avgift.

1
Bevaka tråden