Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns DSLR som man kan 'programmera'?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag tänkte införskaffa en kamera. Det är dags.

Jag har för mig att det finns kameror som man liksom kan programmera, dvs skriva små program till. T.ex om man vill ta 5 bilder direkt efter varandra med olika slutartid utan att fippla med kameran emellan så går det. (Tänk den står på stativ och får absolut inte röra sig från bild till bild.)

Har jag bara drömt det här eller finns det?

ciao

ja... jag har då aldrig i mitt liv hört talas om detta... men då är jag inte så himla insatt heller på annat än desr (och där är jag inte heller direkt insatt).

Nej, men det borde inte vara några större problem att sätta en mikrocontroller av det simplare slaget på att agera sladdutlösare. Den kontakten brukar vara väldigt simpel med ett ben som triggar AF och ett som utlöser slutaren, så det är inte direkt rocket science att fixa styrelektroniken.

Tackar!

Aha! EOS capture låter som det kan lösa mina problem

Det är väl ok att ha PBn me i fält..
Då böjer jag mig nog för grupptrycket och smyger in med en 350D..

ciao

(Hela grejen gick ut på att kunna göra HDRI-bilder.. http://hdr101.com/?page_id=4 )

Om inte annat kan du väl bara använda gaffling (bracketing) som finns i alla systemkameror jag vet. Visserligen klarar inte min D70 av 5 bilder men åtminstone två bilder underexponerade eller två bilder överexponerade eller en under och en över. De dyrare modellerna kanske har fler gafflingslägen?

Och mm du inte vill röra kameran emellan exponeringarna är det ju bara att ta till en fjärrkontroll...

Om man kikar på länken du skickade så föreslår författaren att man ska ta fem bilder. Men som jag ser det skulle du utan problem klara dig med tre. En normalexponerad, en ett steg under och en ett steg över. Du skippar alltså +/-1/3 och +/-2/3 steg. Så länge du fotar i RAW kan du utan problem ta fram de andra utifrån de tre rawbilder du då fått. Så gaffling på kameran borde duga gott och väl. Detta är bara en hypotes, men det borde väl ändå ge samma slutresultat?

gaffling! cool, nu lärde jag mig något

..titta, hittade tom inställningen på kameran Verkar som 350d klarar '3' lägen - en i mitten, en över och en under. Hm det borde nog funka. Iof rädd att +-2 steg inte räcker, men det är väl bara att testa.

Japp fjärrkontrol låter bra - där tänkte jag det där Capture-programmet kunde hjälpa iom att man kan ställa exponering osv utan att behöva röra kameran.

tack!

ciao

+-2 steg är ju gigantiska hopp, så undra om du verkligen behöver mer. För det mesta gör dessa steg att du får en normal, en utbränd och en hyffsat underexponerad bild.

1
Bevaka tråden